Varför så mycker protein?

H

hejsan

Hej
Der verkar som att alla här förespråkar att fodra med väldigt mycket protein.
Vad anser ni är en riktig Energi/Protein kvot?
Jag har fått lära mig att kvoten för en fullvuxen tävlingshäst bör ligga runt 5, men runt 6 Är fortfarande ok. Unghästar behöver naturligtvis mer och ett högdräktigt/lakterande sto upp mot 10.
Ett proteinöverskott på över 25 % kan dock vara skadligt. Kvoten är viktigare än de exakta värdena.
Protein som inte behövs som "byggmaterial" kan förbrännas till energi. Då bildas emellertid skadliga biprodukter (Ammoniak), som hästen måste försöka göra sig av med. (Därför kissar ofta hästar med proteinöverskott onormalt mycket) Överskott leder till problem som tex tjocka ben, grovtarmsstörningar och på längre sikt till leverskador. Vissa hästar är känsligare än andra.
Det känns som att alla försöker fodra magra hästar feta med protein.
Alla fodra sina ridhästar med krafft groov (egentligen för unghästar och avelsston), luzern etc. Är det inte bättre att försöka med energirika fodermedel som tex Majs och matolja?
 
Sv: Varför så mycker protein?

när du nu vet att det ska vara en viss kvot i foderstaten så bör du väl veta att vi som räknar foderstater tipsar om att ligga till mer proteioner eftersom att stråfodret är väldigt proteinfattigt i år..

har du en aning om hur en islandshäst ser ut som gått på 5-6 kg silage med 7,2 mj, kvot 1,6. och ett halvkilo pluss grön? den är VÄLDIGT ohälsosamt fet.. därför bör man i det skedet fodra på med mer protein så att kvoten iaf närmar sig 6 och inte ligger på 2-2,5 bara..

dvs, det är grovfodret som bestämmer vilket kraftfoder man ska fodra med..
 
Sv: Varför så mycker protein?

Att folk i år fodrar med så mycket proteiner beror, som tidigare talare sa, på att höt i år är mycket proteinfattigt.
Jag tycker att det är synd att folk fortsätter att sprida missuppfattningen att hästar inte behöver proteiner. Om man tittar på hästar runt om i landet så ser man att proteinunderskott är vanligare än proteinöverskott. Hästar som är toppiga över rygg och kors tycker jag tyvärr hör till vanligheterna.
Jag tillhör dom som överutfodrar min häst med protein och det gör jag medvetet. Novan går på en kvot på 8,9 (silaget har den kvoten) möjligen lite lägre eftersom hon får 1,5 dl betfor. Jag har provat att ha henne på en kvot på 6 och då tappade hon varenda muskel hon hade i ryggen och såg förjävlig ut.
Överskotts kväve gör sig hästen av med som urea inte ammoniak och den kissas ut. Visst det kanske inte är det nyttigaste för hästen att omvandla amminosyror till urea men på betet så äter dom ännu högre kvoter utan att ta skada av det.
Jag undrar också var du har läst att en vuxen häst ska ha en kvot på 5? Det har forskats mycket på vad hästen kräver för foder dom sista åren och rekomendationerna har ändrats krafftigt.
 
Sv: Varför så mycker protein?

Det går ALDRIG att generellt säga att "Krafft Groov är för unghästar eller avelsston" osv om märken eller fodersorter för det beror ju helt på vad du har för grovfodervärden och inte minst den specifika hästens behov. (Det är också ett urbota dumt sätt att döpa produkterna som "BREED", "PONNY" osv för det kan man aldrig säga rakt ut. Å andra sidan är många produkter omdöpta nu).

Proteinöverskott som kommer från grovfodret är faktiskt inte farligt för de flesta - kolla "färskvaran" gräs under betessäsongen som ofta har en kvot på 12-14 ... De senaste siffrorna jag sett (Planck) rekommenderar aldrig mindre än 6 i kvoten i allafall och jag skulle inte vilja gå lägre om jag inte måste.

Personligen upplever jag att fler misstar Energi, för just energi och pigghet i hästen och därmed gärna fodrar med för mycket kraftfoder.
 
Sv: Varför så mycker protein?

ang skrev:
Det går ALDRIG att generellt säga att "Krafft Groov är för unghästar eller avelsston" osv om märken eller fodersorter för det beror ju helt på vad du har för grovfodervärden och inte minst den specifika hästens behov. (Det är också ett urbota dumt sätt att döpa produkterna som "BREED", "PONNY" osv för det kan man aldrig säga rakt ut. Å andra sidan är många produkter omdöpta nu).

Proteinöverskott som kommer från grovfodret är faktiskt inte farligt för de flesta - kolla "färskvaran" gräs under betessäsongen som ofta har en kvot på 12-14 ... De senaste siffrorna jag sett (Planck) rekommenderar aldrig mindre än 6 i kvoten i allafall och jag skulle inte vilja gå lägre om jag inte måste.

Personligen upplever jag att fler misstar Energi, för just energi och pigghet i hästen och därmed gärna fodrar med för mycket kraftfoder.


Håller med till 100%. bra inlägg - tack! :D
 
Sv: Varför så mycker protein?

hejsan skrev:
Jag har fått lära mig att kvoten för en fullvuxen tävlingshäst bör ligga runt 5, men runt 6 Är fortfarande ok.
Läge för lite kunskapsuppdatering?
 
Sv: Varför så mycker protein?

hejsan skrev:
Hej
Jag har fått lära mig att kvoten för en fullvuxen tävlingshäst bör ligga runt 5, men runt 6 Är fortfarande ok.

Vad är en tävlingshäst då? Enligt C. Planck går ju 95% av Sveriges ridhästar aldrig mer än medelhårt dvs det finns knappt inga ridhästar som går HÅRT i den rätta meningen. Då delar hon in arbetet i Lätt arbete, Medelhårt arbete, Hårt arbete och Mycket hårt arbete.
 
Sv: Varför så mycker protein?

:bow:
(Bra svar, skriver jag också = mera än 10 tecken).
 
Sv: Varför så mycker protein?

Även jag tillhör kategorin som fodrar mina pållar med mkt protein, de har idag en kvot på över 8, och de mår minsann inte dåligt! Kalasfina i hull och massa, köpte mig en åring för ett par månader sedan, en rejäl bit som dock va tunn över rygg, idag har där vuxit fram rejäla limpor längs ryggraden och han är väldigt välmående, då pratar vi ändå om en åring som bara går i hage och inte arbetar ännu. När jag hämtade hem honom åt han hos förra ägaren runt 4-5 kg Havre och orkade bara trycka i sig 4-5 kg strå, idag äter han runt 10 kg grovfoder (analyserat med mkt bra värden), 2 kg Havre och 1 kg Betfor samt mineraler, vitaminer och salt, han har "lärt" sig att tugga mkt strå under tiden han varit i min ägo. Förhoppningarna om denna unga herre är att kunna starta honom som 2-åring (galoppör).

Jag kan inte förstå svenskarnas rädsla för proteiner, har själv en bekant som klagar på hur tjocka hennes hästar är nu, de är inte tjocka, de lider av proteinbrist, STORA magar, tunna över rygg och bakdel, insjunkna i flanker, hals mm. Varje år påpekar jag för henne hur viktigt det är med proteintillskott, men varje år struntar hon i mitt råd, men klagar vidare, det är hennes hästar, inte mina, jag kan bara säga vad jag tycker men resten är upp till henne. Hon har ett sto som är lika gammal som mina arabgaloppörer, men stoet ser betydligt yngre ut, ser ut som en åring för att vara ärlig. Och då började mina ändå tävla som 3-åringar.

Det enda jag egentligen vill komma fram till är att hästen behöver proteiner för att må bra, dock finns det de hästar som mår allra bäst vid kvot runt 6, men att vara över har jag inte sett några nackdelar med, har aldrig haft problem med galliga ben, lösa benbitar, att de skulle växa för fort mm.
Snarare ser man mer problem med de hästar som inte fått tillräckligt med proteiner, och det är idag väldigt vanligt vad jag sett.

Tack för mig, det blev långt, men jag vill påpeka hur viktigt det är att vårda sig häst, och dit räknas foder in.
 
Sv: Varför så mycker protein?

Ville bara tillägga att det visserligen inte i de flesta fall är direkt farligt att överutfodra med protein men onödigt. Om man har sett att hästen mår bäst på en högre kvot ska man självklart ligga där men annars finns det ingen anledning (om man inte har ett mycket bra grovfoder förstås och inte har ngt val).
Man får en sämre stallmiljö (med mer ammoniakavgång) och dessutom ett kväveläckage till miljön (vilket man i de flesta andra sammanhang försöker minska), dessutom är proteinet ofta det som gör ett foder dyrt.
Dessutom är kvoten framräknad för underhållsbehovet, arbetskvoten vet man inte med hundra säkerhet om den också är 6, men man låter den ligga där för säkerhets skull.
 
Sv: Varför så mycker protein?

trådskaparen menade nog att om man fodrar med ett proteinöverskott så bildas det mera urin som när det kommer ut i boxen bryts ner till ammoniak.

och det där med kraftfodret tolkar jag som att hon tycker att ni fodrar med för mkt protein, det hade räckt med något annat kraftfoder el olja som sänker kvoten till 5.

Fast jag själv håller nog inte riktigt med trådskaparen om att 5 räcker.... kasnke för vissa hästar.
 
Sv: Varför så mycker protein?

hejsan skrev:
Alla fodra sina ridhästar med krafft groov (egentligen för unghästar och avelsston), luzern etc. Är det inte bättre att försöka med energirika fodermedel som tex Majs och matolja?

jag tolkar iaf det där som att det är själva fodermedlet groov som hon är emot och hellre tycker att man ska fodra med energirika fodermedel även när det behövs groov..
 
Sv: Varför så mycker protein?

Har varit i tyskland flera år. uppgifterna kommer från de tyska "riktlinjerna" utgivna av tyska ridsportförbundet och boken Pferdefütterung tyskarnas foderbibel.
Med en fullvuxen tävlingshäst menar jag en häst som inte växer mer och inte sätter mer muskler utan bara behöver protein för "underhåll".
Om man har mkt dåligt proteinvärde på höt måste man naturligtvis komplettera. Kvaliten på proteinet är lika viktig som mängden.
Att hästarna inte alltid är musklade som man vill ha dem anser jag också ofta beror på att de inte arbetas på ett sådan sätt att de kan sätta korrekta muskler.
Har också känslan att många letar fel i foderstaten när hästen inte går som den ska. Det köps dyra tillskott och ingenting händer.
 
Sv: Varför så mycker protein?

Fast jag själv håller nog inte riktigt med trådskaparen om att 5 räcker.... kasnke för vissa hästar.

Det är GAMLA RÖN att kvoten ska vara så låg.
Numera rekommenderas att kvoten ska vara 6, till ALLA vuxna hästar, bortsett från högdräktiga o digivande ston.
 
Sv: Varför så mycker protein?

tillskott och så kan jag hålla med om, men när vi räknat och fodrat polarens ponny så har mycket små förändingar(50 g hit eller dit) gett verkan på hästens humör och arbetsvilja..
jag underskattar inte en uträknad foderstat..
 
Sv: Varför så mycker protein?

hejsan skrev:
Har varit i tyskland flera år. uppgifterna kommer från de tyska "riktlinjerna" utgivna av tyska ridsportförbundet och boken Pferdefütterung tyskarnas foderbibel.
Anno 19?? ??? Det är viktigt att ange år eftersom forskningen går framåt. För att en bok är en bibel för vissa människor så behöver det inte betyda att den är sann för det.
hejsan skrev:
Med en fullvuxen tävlingshäst menar jag en häst som inte växer mer och inte sätter mer muskler utan bara behöver protein för "underhåll".
Just sådana hästar behöver en kvot på 6 enligt de källor jag har.
hejsan skrev:
Att hästarna inte alltid är musklade som man vill ha dem anser jag också ofta beror på att de inte arbetas på ett sådan sätt att de kan sätta korrekta muskler.
Har också känslan att många letar fel i foderstaten när hästen inte går som den ska. Det köps dyra tillskott och ingenting händer.
Visst men om man har en häst som tappar muskler ett år för att när foderstaten ändras (OBS foderstaten inte ridningen) snabbt bygga muskler, så tror jag i min enfald att det beror på fodret och inte ridningen. Detta har hänt 2 ggr med min häst. Andra gången hann det inte gå särskilt långt eftersom jag numera är medveten om problemet och snabbt köpte en säck Krafft protein. Hemska mig krafft protein till en hobby häst ;).
 
Sv: Varför så mycker protein?

Har för mig att jag läst/ hört att just bra hö är en bristvara i Tyskland pga att mark är så mycket dyrare och kanske en "bristvara"?! (Avser både för odling och lagring). Då är det kanske därför som riktlinjerna ser annorlunda ut.
Obs! Detta är som sagt bara en spekulation.

Med tanke på grovfodrets möjliga variationer i värdet så är det kanske inte konstigt att man ifrågasätter fodret om inte hästen musklar sig som väntat. I synnerhet om man inte har den blekaste aning om vad grovfodret innehåller.
 
Sv: Varför så mycker protein?

Men i Tyskland använder man ju MJ DE och inte MJ ME som i Sverige. Då är det riktigt att räkna på en kvot strax över 5.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Av olika skäl kan min häst inte längre vara på bete. Hon går nu i en hage 24h, rids normalt och fodras 4 ggr/dag med ett hö som har vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 654
Senast: arabia
·
J
Foder & Strö Jag har en fundering kring kvoten mellan protein/energi. För vuxna hästar ska den ju vara runt 5,5-6 och unghästar något högre. Anta att...
Svar
2
· Visningar
1 105
Senast: Coffeaclub
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Har läst runt lite här på Bukefalos och känner att jag blir mer och mer förvirrad. Saken är den att jag nyss har skiljt sto och föl...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp