Varför så lite stråfoder??

Sv: Varför så lite stråfoder??

Normal ättid för en häst ligger på 16-18 timmar per dygn.
Det de flesta har problem med med sitt grovfoder är i regel för LITE protein och det fixar man knappast till med halm...dessutom kan halm innehålla ganska mycket energi (~6-7 MJ/kg foder) och då är det knappast försumbart, eftersom det dessutom sänker kvoten kan det bli väldigt fel.
Många har inte mölighet att byta grovfoder, man kanske har eget eller stallet har eget eller man har ett begränsat antal bönder att köpa ifrån.
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

knyttet skrev:
Varför denna föreläsning då? Hon skrev ju att hon gav sina hästar fri tillgång på hö!? :crazy: :confused:

Det var inte riktat till henne, utan till dem som hon åsyftade, dvs de som ger sina hästar extremt lite stråfoder...
Inte meningen att vara otydlig. :smirk:

Otroligt söt häst du har på bilden förresten!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så lite stråfoder??

Bubbla skrev:
Normal ättid för en häst ligger på 16-18 timmar per dygn.
Det de flesta har problem med med sitt grovfoder är i regel för LITE protein och det fixar man knappast till med halm...dessutom kan halm innehålla ganska mycket energi (~6-7 MJ/kg foder) och då är det knappast försumbart, eftersom det dessutom sänker kvoten kan det bli väldigt fel.
Många har inte mölighet att byta grovfoder, man kanske har eget eller stallet har eget eller man har ett begränsat antal bönder att köpa ifrån.

Men snälla...
Nummer 1 är ALLTID att se till att de får tillräckligt med stråfoder. Det finns inga ursäkter för att inte göra det, det är djurplågeri rent av.

Ett lågt proteininnehåll kan kompletteras med t ex soja, som är ett prisvärt proteinfoder.
Vete- och havrehalm brukar ligga runt 5 MJ/kg och jag hävdar fortfarande att det viktigaste är att tillgodose stråfoderbehovet. Och då kanske man får komplettera "sitt" "dåliga" hö med annat hö med kompletterande värden. Eller med annat stråfoder, t ex halm. När stråfoderbehovet är uppfyllt kan man komplettera vidare med andra fodertyper för att nå de behov och kvoter som är aktuella.

Antingen ser man problem eller lösningar, jag föredrar det senare.
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Jag har inte sagt att man inte ska ordentligt med grovfoder, på den punkten är jag helt överens med dig.
Däremot ville jag visa på ett par saker i ditt inlägg som jag inte var överens med, och inte tycker är helt rätt. Det man i dagligt tal kallar ett dåligt hö är i regel ett hö med lågt proteinvärde och eller kvot protein/energi och det hjälper du knappast upp med att ge halm, utan man försämrar situationen. Ett hygieniskt dåligt hö hoppas jag att man inte fodrar med alls.
Din sista mening förstod jag inte alls, var den riktad till mig?
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

busfro skrev:
Det var inte riktat till henne, utan till dem som hon åsyftade, dvs de som ger sina hästar extremt lite stråfoder...
Inte meningen att vara otydlig. :smirk:

Oki, då förstår jag bättre! ;)

busfro skrev:
Otroligt söt häst du har på bilden förresten!
Tack! :bow:
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

olgaklara skrev:
Allt för många beräknar sina foderstater på minsta lilla decimalen utan att se till hästens form och välmående.

Alla mina hästar får fri tillgång till hö och jag har aldrig beräknat någon foderstat trots att alla hästar jag haft gått svår fälttävlan med mkt krav på "rätt" foderstat. Man ser om hästen inte får i sig rätt saker och man känner omedelbart om hästen tappar kondition eller ork osv.

Istället för att beräkna så titta och känn efter hur hästen är.


Väl talat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 404
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 216
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 566
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp