Varför så lite stråfoder??

S

Shadowfaxe

Tycker att många verkar ge väldigt lite stråfoder! 6 kg hö till en stor häst är i mitt tycke alldeles för lite! Har även hört att foderrådgivare rekommenderat väldigt små grovfodergivor! Varför!? Hästar är gjorda för att äta grovfoder och borde i princip ha fri tillgång, eller iaf så mkt som möjligt. Annars riskerar man att få problem med mage-tarm samt beteendestörningar! Det kan aldrig vara fel att ge mycket stråfoder! Om man tycker att hästen blir tjock får den antagligen för lite motion, eller så är något annat fel. Uteslut hellre kraftfoder helt och hållet.
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Har man dåliga värden på höet kan man kanske inte ge så mycket.

Jag beräknade en vinterfoderstat åt min häst (drygt 400kg) på det jättedåliga hö som var aktuellt innan sista skörden silage kom in (TACK för det!! :bow: ), och då fanns inte utrymme för mer hö än absolut minimigiva, drygt 5kg, för att kunna ge de proteintillskott som krävdes.

Så det KAN finnas såna orsaker, men jag håller överlag med dig om att det ofta ges för mycket kraftfoder. Hästen blir då tjock, och man drar ner på höet för havren måste ju hästen ha för att orka med ridningen... :smirk:
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Jag läste att en häst ska ha minst 1 kg ts hö per hundra kilo häst. Sen är det ju väldigt individuellt om man ger mer!
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Ja, det blir minst 1,2 kg hö/100 kg häst. Alltså minst 5 kg till min pålla...

Observera att det är det ABSOLUT minsta man bör ge, det är det som är poängen med det hela. Men många verkar tro att det är rekommenderad "normalgiva"...
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Precis som pinky skriver, den rekommendationen (1 kg ts / 100 kg ) är absolut minimum! Varför leva på gränsen? Du själv skulle klara dig på ett mål mat om dagen, men hur bra skulle du må?
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Jag har dåliga hövärden i år men kan ändå ge mina hästar 10 kg hö per häst och få en foderstat med bra kvoter.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att man ger sin häst tillräckligt med grovfoder, man bör hitta ett hö som man kan ge mycket av eller så bör man komplettera med lucernhack.
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Problemet med "mitt" hö var att energin var ganska normal, med fruktansvärt lite protein (kvot 1,4), så det gick knappt att få till det alls. Lucernhacket var inte tillräckligt proteinrikt för att täcka upp hela vägen heller...

Det är ju lättare om man har en hyfsad kvot iaf, trots låga värden. :)

Men nu fick vi ju en skörd med riktigt bra hösilage, annars hade jag nog funderat på att köpa in eget hö.
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Jag förstår inte heller detta! Hur kan man tro att hästen blir tjock av höt och inte kraftfodret? Dessutom finns det mycket folk som inte förstår att hästen måste få tillräckligt mycket grovfoder utan ger kanske bara 6 kg till en normalstor häst. :confused: Jag vill ge min så mycket som han vill ha vilket brukar landa på ca 10 kg hö (550 kg häst).
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Min shettis får 3 kg om dagen och det är i nedre kanten. Han får kanske några dl havre om dagen. Man ser verkligen på han när han fått mer hö för han sväller upp och blir bamsig, annars en ganska smäcker en!
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Men då är det antagligen ganska mycket energi i höt och sånt sätter sig som fett på kroppen direkt om de inte gör av med det.
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Jag vet inte om det är samma som gäller för hästar som för människor men om man som människa inte äter förrän man är superhungrig så blir man (oftast) fet. Kroppen ställer in sig på svält och lagrar all energi som fett för att ha som reserv senare under svältperioden. Vilda djur verkar fungera på ungefär samma sätt (proppar i sig mat inför vintern och lagrar fett) så varför skulle inte hästar göra det?
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

mirage skrev:
Jag vet inte om det är samma som gäller för hästar som för människor men om man som människa inte äter förrän man är superhungrig så blir man (oftast) fet. Kroppen ställer in sig på svält och lagrar all energi som fett för att ha som reserv senare under svältperioden. Vilda djur verkar fungera på ungefär samma sätt (proppar i sig mat inför vintern och lagrar fett) så varför skulle inte hästar göra det?

Syftar du på mig så tror jag inte det är anledningen...för han gör så året om. Han är bara matglad, och som sagt shetlandponny, har därför lätt att lägga på sig!
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Hur kan du i ena inlägget säga att hästar inte blir tjocka av grovfoder och i det andra säga att om det är för mycket energi i höt så sätter det sig som fett direkt om hästen inte gör av med det??? :confused:
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Snurrade jag ihop det nu? :D

Jag menar iaf att hästar inte brukar bli feta av hö utan snarare bukiga (om det är för lite protein). Det som kan hända är att hästen lagrar fett och får fetthals bla. Det är klart att hästen KAN bli fet av höt men isf om det är bra värden och den får för mycket utav det. Detta brukar dock inte vara fallet utan det jag hört talas om är folk som gett sina stora hästar (på 500+ kg) typ 6 kg hö med dåliga värden och en massa kraftfoder (inte proteinfoder) och när sen hästen blir "fet" så dras det ned på höt.
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Mina hästar ( en nordsvensk/halvblod och en shettis ) äter gräs på dagen och får hö på kvällen. Hellre att jag tar till rejält av höet så att de har att tugga på under hela natten. Hästar är gjorda för att äta hela tiden och om de inte har ätit upp på morgonen, vilket är sällan, så vet jag att de får tillräckligt.

Jag kan överhuvudtaget inte det här med foderstater, men varför dra ner på höet så att hästen bara får minimum ? Är det fel på höet så får man väl korrigera det med kraftfoder, inte dra ner mängden hö?

Jag är en fri-tillgång-förespråkare. Mrn jag kan ju inte detta med foder.
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Hästens foderspjälkningssystem är gjort för GRÄS. Dvs foder med högt cellulosainnehåll och inte så stärkelserikt. Det är därför viktigt för både systemets funktion och för hästens välbefinnande i övrigt att den till huvdsak får just GRÄS (även i form av hö/hösilage). Stråfoder är ALLTID basen i en foderstat och det är sällan den "vanliga" ridhästen behöver något annat tillskott. Det är också därför det är så viktigt att hitta ett hö som näringsmässigt passar den häst man har (unghästar behöver t ex ha ett mycket mer näringsrikt hö än vuxna hästar) och som dessutom är bra rent hygieniskt.

Så första rekommendationen är alltid: BYT HÖ!!!!
Om det du har inte går att göra en bra foderstat på.
I andra hand kan man fylla ut stråfoderbehovet med halm. Halm innehåller nästan ingenting vad gäller näring (bara lite lite energi), och gör därför varken till eller från på näringsinnehållet, men kan vara en viktig stråfoderkälla.

1 kg ts (torrsubstans, när man torkat ut allt vatten)/100 kg häst och dag är ett minimum. Hö har en torrsubstanshalt på ca 87% och på hösilageanalysen kan du se torrsubstanshalten på just ditt hösilage (det kan variera MYCKET). I stora drag brukar man säga att med hö ska man ge ABSOLUT MINIMUM 1,2 kg hö /100 kg häst och dag och hösilage minimum 1,5 kg/100 kg häst och dag. Detta minimum gäller den stråfodermängd de behöver för att deras mage ska fungera!!

Stråfoder fyller också ett sysselsättningsbehov. Kraftfoder äts upp väldigt fort och det är svårt att efterlikna de 20 timmars betande som en normal häst utför...
För liten stråfodergiva är en vanlig orsak till magsår hos häst...

Vad är viktigast, din hästs välbefinnande eller din bekvämlighet? Det finns ingen ursäkt för att ge sin häst en foderstat som inte är anpassad utifrån dess fysiska förutsättningar och behov.

Om det är ett sådant år att det är "omöjligt" att få tag på bra hö/hösilage, så får man komplettera med halm eller annat stråfoder.
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

busfro skrev:
Stråfoder fyller också ett sysselsättningsbehov. Kraftfoder äts upp väldigt fort och det är svårt att efterlikna de 20 timmars betande som en normal häst utför...
För liten stråfodergiva är en vanlig orsak till magsår hos häst...

Vad är viktigast, din hästs välbefinnande eller din bekvämlighet? Det finns ingen ursäkt för att ge sin häst en foderstat som inte är anpassad utifrån dess fysiska förutsättningar och behov.

Varför denna föreläsning då? Hon skrev ju att hon gav sina hästar fri tillgång på hö!? :crazy: :confused:
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

mirage skrev:
Jag vet inte om det är samma som gäller för hästar som för människor men om man som människa inte äter förrän man är superhungrig så blir man (oftast) fet. Kroppen ställer in sig på svält och lagrar all energi som fett för att ha som reserv senare under svältperioden. Vilda djur verkar fungera på ungefär samma sätt (proppar i sig mat inför vintern och lagrar fett) så varför skulle inte hästar göra det?


Hästens mage är byggd för att äta små mängder men kontinuerligt - dvs så som de äter när det betar hela dagarna. De som tänker fri tillgång på strå foder eller utfodring av strå foder 4-5 ggr/dag är alltså ganska nära sanningen. Men självklart måste man utgå från individen. En shettis kan ju inte stå på fri tillgång oftast då de är avlade från ur-rasen som klarade sig på mycket magert begränsat bete i karga landskap etc.
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Fast jag var igår på en kort föeläsning med bl a Krafft's foderrådgivare och de rekommenderar inte små givor.De hade exempel på normalstor häst på minimum 9 kg hö m.m
 
Sv: Varför så lite stråfoder??

Jag håller med om att folk ger sina hästar alldeles för lite hö. En häst behöver oftast fri tillgång på hö för att magen skall hålla sig bra. Risken för att få div magproblem tex tarmvred ökar om man ger för lite hö.

Allt för många beräknar sina foderstater på minsta lilla decimalen utan att se till hästens form och välmående.

Alla mina hästar får fri tillgång till hö och jag har aldrig beräknat någon foderstat trots att alla hästar jag haft gått svår fälttävlan med mkt krav på "rätt" foderstat. Man ser om hästen inte får i sig rätt saker och man känner omedelbart om hästen tappar kondition eller ork osv.

Istället för att beräkna så titta och känn efter hur hästen är.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 404
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 216
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 566
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp