Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Jag tycker allt över ETT förnamn och ETT efternamn är en helt onödig belastning för barnet.

Varför liksom ?

Vill barnet ha fler namn kan det lätt lägga till dem själv.
 
Sv: ny namntråd!

jo..och man använder ju eg aldrig de där extra förnamnen heller..

nu vill jag av sentimentala själ ha ett extra förnamn..
så det blir
extra förnamn + tilltals namn + efternamn

räcker så bra med det...hade eg kunnat nöja mig med bara tilltals + efternamn...

Min syster har 3 extra namn till sina barn.. långt och svårt att komma ihåg
 
Sv: ny namntråd!

Vårt barn ska bara få tilltalsnamn + efternamn. Min sambo heter som sin far och jag undrade om han ville ha med det namnet också i såfall hade det varit ok, kort namn på 3 bokstäver, men han tyckte det räckte att hans son ifrån ett tidigare förhållande heter det. Vi vet ju inte ens om det blir en pojke, så det kanske inte heller blir aktuellt.
 
Sv: ny namntråd!

Många av de jag känner som inte har mellannamn tycker att ngt saknas och önskar att de hade ett till, som alla andra.


Du tycker att det är lättast med bara ett tilltalsnamn och ett efternamn, men vad tycker BARNET?:devil:
 
Sv: ny namntråd!

Många av de jag känner som inte har mellannamn tycker att ngt saknas och önskar att de hade ett till, som alla andra.


Du tycker att det är lättast med bara ett tilltalsnamn och ett efternamn, men vad tycker BARNET?:devil:

Jag känner flera personer med bara ett förnamn bl a alla mina morbröder, min mamma och min syster och det är inget de tänker på utan tycker det är helt ok. Jag har ett mellannamn, men hade lika gärna varit utan det. Inte för att det är fult, men vad ska jag med det till? Jag använder det aldrig utan bara något som måste fyllas i när man fyller i blanketter och jag vet att min andra syster gärna hade sluppit sitt.
 
Sv: ny namntråd!

Tycker barnet det så är det ju plättlätt att lägga till JUST DET NAMNET MAN VILL HA som mellannamn ;)

I min värld suckar alla bara över onödan med mellannamn.

Varje dag blir ungar uppropade med "fel" namn i vårt väntrum, de verkar inte heller så värst glada över förväxlingsnamnen.

Jag kan inte se en enda anledning att belasta barn med dem.
 
Sv: ny namntråd!

Det jag ville säga var att jag tror inte barnen påverkas nämnvärt av ifall de har eller inte har mellannamn, utan det tycker jag föräldrarna till varje enskilt barn själva ska få bestämma över:)
 
Sv: ny namntråd!

Tycker barnet det så är det ju plättlätt att lägga till JUST DET NAMNET MAN VILL HA som mellannamn ;)

I min värld suckar alla bara över onödan med mellannamn.

Varje dag blir ungar uppropade med "fel" namn i vårt väntrum, de verkar inte heller så värst glada över förväxlingsnamnen.

Jag kan inte se en enda anledning att belasta barn med dem.

Men om ungen kan lägga till namn kan denne väl ta bort dem också? Jag har hört folk klaga på fula andranamn och jag har hört folk klaga på att de inte har andranamn.
 
Sv: ny namntråd!

Men om ungen kan lägga till namn kan denne väl ta bort dem också? Jag har hört folk klaga på fula andranamn och jag har hört folk klaga på att de inte har andranamn.

Så klart de kan. Min pappa hade flera mellannamn som han valde att ta bort. Jag har ett mellannamn och är glad över det. Dels är det efter en släkting, vilket jag tycker är en fin tradition, och dels passar det bra ihop med mitt tilltalsnamn.

Varför är det så viktigt att andra följer ens åsikter i något så personligt som namnval? Om var och en ger sitt barn ett antal namn enligt eget val kan barnet plocka bort eller lägga till, liksom det kan byta namn om det vill. För egentligen tvingar man ju på barnet det namn man väljer åt det. ;)
 
Sv: ny namntråd!

Exakt.

Man tvingar på barnet namnen.

Och då räcker det väl med ett?

Det är mycket svårare att ta bort namn, inte minst för att man måste göra sig obekväm inför dem som namngett en och dem man är namngiven efter.

Jag tycker många namn tyder på beslutsångest hos föräldrarna :p
 
Sv: ny namntråd!

Ja, alla får väl tycka som de vill och tur är väl det! :idea:

Jag är väldigt glad att jag själv har två namn. Det ena kallas jag för av släkt och vänner och det andra är mitt "officiella" namn som står i viktiga papper osv. Det har blivit så omedvetet. Jag skulle kunna ändra så att det jag kallas mest för också blir mitt tilltalsnamn men orka....

Sedan är det ju bra att ha två namn om man av någon anledning inte gillar sitt tilltalsnamn så kan man välja att använda det andra.
Vet många bl.a min bror som gjort så.

Du t ex som medvetet har gett dina barn mycket ovanliga (i mångas öron fula) namn kanske har gjort dem en björntjänst. Tänk om de när de kommer i tonåren inte vill heta det de heter för att de blivit retade av alla med "vanligare" namn (man får hoppas att det INTE händer).
Vad jag menar med detta är att du sitter och kritiserar oss som väljer att ge våra barn flera namn men själv ger du dina barn ett namn som dessutom är konstigt - och så sitter du och babblar om vad BARNEN vill.
De kanske uppskattar det när de är vuxna men jag lovar att man som barn i 10-18 års åldern vill allt annat än att ha ett ovanligt namn. Helst skulle de vilja heta något väldigt anonymt eller något som många andra heter, Jag talar av egen erfarenhet. Jag har två väldigt ovanliga manm och tillsammans med mitt otroligt ovanliga efternamn så var det ju inte så jättekul i skolan alla gånger.... dock trivs jag bra med mina namn nu i vuxen ålder :)

/ Zoya vars barn inte har två utan TRE namn var :)
 
Sv: ny namntråd!

Sedan är det ju bra att ha två namn om man av någon anledning inte gillar sitt tilltalsnamn så kan man välja att använda det andra.
Vet många bl.a min bror som gjort så.

Har polletten svårt att trilla ner ?

Gillar man inte sitt namn och bara har ett kan man ju välja VILKET MAN VILL själv.

Det har jag själv gjort f.ö. men skulle gärna slippa byråkratin med att fylla i en massa andra förnamn eller förklara vilket som är tilltalsnamn.


Du t ex som medvetet har gett dina barn mycket ovanliga (i mångas öron fula) namn kanske har gjort dem en björntjänst. Tänk om de när de kommer i tonåren inte vill heta det de heter för att de blivit retade av alla med "vanligare" namn (man får hoppas att det INTE händer).

:D Om Vidar blir retad för sitt namn så hoppas jag innerligt att jag har lyckats bevara honom som en stark individ med god självkänsla som förstår att det är alla stackars retare med trendnamn det är synd om.

Och vill han lägga till eller byta till ett annat som han faktiskt GILLAR så står det ju honom fritt ?

HUR menar du att det skulle blivit bättre om jag valt TVÅ eller TRE fula namn åt honom istället ? I tonåren gillar man liksom inget föräldrarna har bestämt.


Vad jag menar med detta är att du sitter och kritiserar oss som väljer att ge våra barn flera namn men själv ger du dina barn ett namn som dessutom är konstigt - och så sitter du och babblar om vad BARNEN vill.

Vad är konstigt med lättstavade tvåstavade klassiska nordiska namn utan religiös eller krigisk betydelse som alla svenskar känner till och kan stava. De är inte ovanliga heller utan finns rakt över i alla åldersgrupper.

Det konstiga är väl att de varken är trend- eller trashnamn :p

"Konstiga" namn finns det absolut men våra hör knappast dit. Fula må så vara, i dina öron, det är en smaksak eller hur ?

Faktum kvarstår - de namn man INTE ger barnen belastar dem inte heller. Jag kan inte se någon enda fördel med att släpa runt på extranamn man inte valt själv.

De kanske uppskattar det när de är vuxna men jag lovar att man som barn i 10-18 års åldern vill allt annat än att ha ett ovanligt namn.Helst skulle de vilja heta något väldigt anonymt eller något som många andra heter, Jag talar av egen erfarenhet.

Jaha. Du lovar ?

Jag BYTTE namn när jag var 10. För att jag inte gillade de vanliga jag hade. Och det var viktigast för mig just i 10-18-årsåldern att jag hette just det mkt ovanliga namnet.

Hur går det ihop med ditt löfte ? Vad hos mina barn får dig att tro att de helst vill sjunka in i en anonym massa ?

Och ska vi fortsätta på avd personliga kommentarer vilket du startat vill jag berätta hur jag ser på dina barns namn:

Om man namngivit sina barn till namn på topp 25-listan som du gjort två ggr tycker jag snarast man bara fegt följer med strömmen. Om det är signalerna man vill ge sina barn (eller att man som extranamn är döpt efter en BMW, vaddå materialistiskt :smirk: ) tänker man på barnen då?
 
Sv: ny namntråd!

Man kan både lägga till och ta bort namn, båda sakerna är lika lätt.

Sedan har jag funderat lite på vad mina namn betyder för mig. Jag heter Marie Gitte Rebecka. Hatade Gitte som var mitt tilltalsnamn tills jag var 12 år. Mellan 12 och 22 så sa jag till folk att de inte ens fick säga det högt...... Men jag har kvar det. För det är ett namn min pappa ville ha på mig. Jag har kvar min pappas efternamn som mellannamn. Jag skulle vilja föra det vidare till mina barn men det går inte. Jag vill HA kvar mina namn även om jag inte gillar dem så överdrivet mycket. Mina namn är faktiskt JAG.

Tänk om man ger sitt barn ett vanligt namn som inte är bibliskt eller krigiskt ( har inget exempel) och heter ett vanligt efternamn. Hur jädrans kul är det att inte ha något som skiljer en från mängden.....
 
Sv: ny namntråd!

Jag har inget emot två namn - om de säger nåt, har nån relevans i familjen.

T ex har jag alltid varit sur på att mina föräldrar inte lät vare sig mig eller min syster ha med Matilda i namnet - både mormor och mamma hette det, det hade varit fint att fortsätta föra det vidare.

Men i stället fick jag ett andranamn som de helt enkelt tyckte var fint. Eva. *suck* Till råga på allt elände placerat före mitt tilltalsnamn. Och eftersom jag under hela min uppväxt hette Johansson så kändes det väldigt unikt att kallas Eva Johansson i olika sammanhang:crazy:. Vet inte hur många jag förväxlades med.
 
Sv: ny namntråd!

Jag har inget emot två namn - om de säger nåt, har nån relevans i familjen.

T ex har jag alltid varit sur på att mina föräldrar inte lät vare sig mig eller min syster ha med Matilda i namnet - både mormor och mamma hette det, det hade varit fint att fortsätta föra det vidare.

Men i stället fick jag ett andranamn som de helt enkelt tyckte var fint. Eva. *suck* Till råga på allt elände placerat före mitt tilltalsnamn. Och eftersom jag under hela min uppväxt hette Johansson så kändes det väldigt unikt att kallas Eva Johansson i olika sammanhang:crazy:. Vet inte hur många jag förväxlades med.

Jag har också Eva först och jag har aldrig blvit upp kallad eller förväxlad som Eva.. var jag änn har varit så har mitt tilltalsnamn kallats upp.
 
Sv: ny namntråd!

Jag tycker allt över ETT förnamn och ETT efternamn är en helt onödig belastning för barnet.

Varför liksom ?

Vill barnet ha fler namn kan det lätt lägga till dem själv.

Jag tycker inte det ar konstigt att lagga till ett andranamn som har nagon betydelse for slakt eller liknande. Jag har min mammas fornamn som andranamn och min dotter heter mitt fornamn som andranamn. Jag har alltid varit jattestolt over att ha min mammas namn och hoppas min dotter kommer att kanna samma sak och da menar jag inte namnet i sig utan kopplingen till mig. :)

Tycker dock att andranamn ska vara just andra namnet i passet. Jag har manga ganger fatt heta min mammas namn eftersom det star fore mitt tilltalsnamn. Inget jatte problem men lite forvirrande ibland, sa min dotter heter Elma Maria for att slippa misstag.
 
Sv: ny namntråd!

Jag har två mellan namn, det ena har jag faktiskt lagt till själv. Mina bröder fick pappas namn som mellan namn men jag fick inte från mamma så det ville jag ha! Så nu har jag tre namnsdagar i frunntimmersveckan, maken blir mycket avis när brevlådan är full med kort, han har ju bara ETT namn... Å andra sidan firar vi inte längre namnsdagar i familjen efterssom mina döttrar har ovanliga namn, dom har ett gemensamnt mellannamn, som dom faktiskt (va iaf sist ja kollade) helt ensamma om i sverige, det blir lite som en samhörighet då för dom två känns det som, även när dom gifter sej å byter efternamn så kommer dom fortfarande att ha ett gemensamt! (detta namn är förresten inget som ja själv har hittat på utan som hittades i våran släktforskning från 1700-talet!!!)
 
Sv: ny namntråd!

Har polletten svårt att trilla ner ?

Gillar man inte sitt namn och bara har ett kan man ju välja VILKET MAN VILL själv.

Det har jag själv gjort f.ö. men skulle gärna slippa byråkratin med att fylla i en massa andra förnamn eller förklara vilket som är tilltalsnamn.

Ja, jag undrar faktiskt vem det är som har en pollett som inte trillar ner? Jag skev att det är ju tur att alla får tycka som de vill i början på mitt inlägg. Du verkar dock ha väldiga problem med att folk har en annan åsikt än vad du har eftersom du hela tiden maler på om att det du gjort är så bra medans det andra gör är av egoistiska skäl och bla bla bla, snacka om besserwisserfasoner!! :angel:


:D Om Vidar blir retad för sitt namn så hoppas jag innerligt att jag har lyckats bevara honom som en stark individ med god självkänsla som förstår att det är alla stackars retare med trendnamn det är synd om.

Och vill han lägga till eller byta till ett annat som han faktiskt GILLAR så står det ju honom fritt ?

HUR menar du att det skulle blivit bättre om jag valt TVÅ eller TRE fula namn åt honom istället ? I tonåren gillar man liksom inget föräldrarna har bestämt.

Jag har ingenstans skrivit att det hade varit bättre, det har du ju tolkat in själv. JAG tycker det är bättre för min del (uppenbarligen eftersom jag gett mina barn flera namn) men hur andra gör står dem helt fritt. Däremot retar jag mig på att det DU tycker är enligt dig bättre för alla och allt som skiljer från det är egoistiskt och illvilligt (typ) utan att respektera att andra kan ha en annan åsikt.

Vad är konstigt med lättstavade tvåstavade klassiska nordiska namn utan religiös eller krigisk betydelse som alla svenskar känner till och kan stava. De är inte ovanliga heller utan finns rakt över i alla åldersgrupper.

Det konstiga är väl att de varken är trend- eller trashnamn :p

"Konstiga" namn finns det absolut men våra hör knappast dit. Fula må så vara, i dina öron, det är en smaksak eller hur ?

Faktum kvarstår - de namn man INTE ger barnen belastar dem inte heller. Jag kan inte se någon enda fördel med att släpa runt på extranamn man inte valt själv.

Har inte sagt att jag tycker dina namnval är fula men de är klart udda. Om de är så klassiska vet jag inte.
Där kommer det igen, du kan inte se fördelarna med fler än ett namn. Uppenbarligen finns det dock en hel del som kan se det eftersom de som har fler än ett namn nog är i majoritet gentemot de som bara har ett.


Jaha. Du lovar ?

Jag BYTTE namn när jag var 10. För att jag inte gillade de vanliga jag hade. Och det var viktigast för mig just i 10-18-årsåldern att jag hette just det mkt ovanliga namnet.

Hur går det ihop med ditt löfte ? Vad hos mina barn får dig att tro att de helst vill sjunka in i en anonym massa ?

ok, självklart kan jag inte lova att alla känner så men många gör det.
Man får väl hoppas att dina barn inte kommer tillhöra den delen av barn som blir retade för sina udda namn. Själv blev jag tyvärr det, mycket också beroende på att inte ens lärarna kunde uttala namnen ibland och hade gärna sluppit det (är dock, som jag tidigare skrev, nöjd med namnen nu som vuxen)

Och ska vi fortsätta på avd personliga kommentarer vilket du startat vill jag berätta hur jag ser på dina barns namn:

Om man namngivit sina barn till namn på topp 25-listan som du gjort två ggr tycker jag snarast man bara fegt följer med strömmen. Om det är signalerna man vill ge sina barn (eller att man som extranamn är döpt efter en BMW, vaddå materialistiskt :smirk: ) tänker man på barnen då?

Pja, tar man åt sig så mycket av att någon säger att man valt lite udda namn till sina barn och därefter går till personangrepp så har man nog lite problem faktiskt...

Jag skiter faktiskt högaktningsfullt i vad du tycker om de namn jag (tillsammans med min sambo) valt till mina barn så du kunde besparat dig kommentarerna :idea: . Det är liksom inte för din skull jag valt de namnen :angel:

Jag har inte lusläst namntopplistorna när jag valde namnen, inte heller har jag rådfrågat efter namn på buken (som ju du visst gjorde :angel: ) utan jag har helt enkelt valt namn JAG tycker är fina. Dessutom ville jag inte ge mina barn alltför udda namn och heller inte trendnamn utan precis som du - klassiska, lättstavade, tvåstaviga och i mitt fall även internationella namn (internationella namn tycker jag är viktigt idag med tanke på utlandsinflytandet).
Inget av dem är några trendnamn även om du kanske tycker det.
(Ellen ligger på 24 plats och David på 37 såg jag...).

Sedan vill jag gärna veta vilka "signaler" det är du pratar om? Vilka signaler vill du själv ge dina barn?

Sedan kan jag tala om att jag hade en kompis i skolan som hette Astrid, på 80-talet var det i princip ingen som gav det namnet till sitt barn så hon var i klar minoritet med det namnet. Hon HATADE sitt namn och ville sjunka genom jorden varje gång en lärare ropade på henne osv. Hon bytte sedan (som 18-åring) till sitt andranamn som var Christina. Hon var iaf mkt glad åt att hon hade möjligheten att byta till sitt andranamn. Hade hon inte haft ett andranamn så hade det ju givetvis blivit svårare.....
 
Sv: ny namntråd!

Det var inte jag som drog in mina eller dina namnval i tråden.

Om du överhuvudtaget lyssnat till något annat än dina egna argument så ser du flera stycken som inte vill ha extranamn, och flera som vill ha men inte just de föräldrarna valt.

Om du då inte kan se en poäng med att det är bäst för BARNET att själv få välja vilket extranamn det i så fall vill ha, då har inte polletten trillat ner.

Och som du verkar ta åt dig lär du väl inte förstå det logiska resonmanget heller.

Att du hade problem med ditt namn beror knappast på att du inte hade extranamn eller att namnet inte var på topp 25-listan, utan att dina föräldrar var klantiga nog att välja ett namn som var svårt att stava och uttala.

Jag tycker inte man ska stötta sina barn genom att bara lära dem smälta in i mängden och att det gäller att vara så vanlig och obeslutsam som möjligt utan genom att lära sig REFLEKTERA över saker och ting.


Vilket man tyvärr ofta ser att föräldrar inte gör :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 822
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 962
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp