Varför "inte fjording"?

kryddelydd

Trådstartare
Med jämna mellanrum kommer det trådar som handlar om "vilken ras skulle passa mig?".
Nu senast har jag läst en där man funderar över en lämplig hobby-ponny för skogsridning för mor och barn.
Man accepterar nästan allt men "inte fjording eller islandshäst".

Jag inser att alla inte gillar samma, och att den som har tävlingsambitioner inom nästan vilken gren som helst inte omedelbart kommer på att vilja ha fjording.

De raser som oftast skrivs som "inte" är fjording, islandshäst, arab, vbl-travare.

Jag kan förstå varför man inte söker en vbl-travare: många av dem kräver ganska mycket träning för att jobba korrekt i ridningen och sluta vara stumma/hårda i munnen.

Jag kan förstå varför man inte söker en islandshäst: alla är inte intresserad av de extra gångarterna som kan ställa till med en del svårigheter.

Gällande araberna har det varit en diskussion i ämnet under avel.

Men vilka egenskaper hos fjordingen är det som diskvalificerar dem som allroundponny för skogsridning, lättare dressyr och hoppning på lägre höjder?

Hjälp mig, vad tycker ni? Alla åsikter är intressanta!
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Jag skulle gärna ha en fjording som hobby häst för ev lättare tävling :) Tror att många är oroliga för att man alltid hör om de envisaste fjordingarna och inte de som faktiskt fungerar klockrent. Eller att de är av modellen grövre och då automatiskt blir lata tjockisar som inte ens orkar hoppa 30 cm? ;) Tror mycket hänger på fördomar när det gäller raser som fjording och haflinger även om jag själv tycker det är roligt med lite annorlunda hästar mot alla bruna halvblod :p
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Jag tror många är rädda för att fjordingar ska vara envisa och starka, och kanske också lite tungridna. I viss mån kan jag hålla med att de kan bli så i fel händer, men rids de och tränas rätt är det ju underbara allroundhästar :love: Och det finns ju numera sportmodell på fjording också. Speciellt om man bara vill hålla sig till lätta klasser, då det finns ju det ju absolut ingenting som "diskvalificerar" dem.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Jag tycker inte en fjording är olämplig som sådan..men man ska vara medveten om att ganska många av dem är fruktansvärt envisa och det är inte alla dagar de vill vara med på noterna öht, utan har som mentalitet lite "enda dagen på, andra av" och kan därigenom kräva sin ryttare eller ägare.
Den är altså inget för majoriteten av vad ryttare vill ha - man vill ha en enkelhet i sitt handhavande av häst och hästar som är okomplicerade.

Travare, araber, islänningar faller därför för mig lite inom samma ram (har själv travare). Det är altså inte förstahandsvalet för de flesta av ryttare pga mentalitet, förutsättningar och användningsområde.

Så jag skulle därav inte rekommendera en fjording till någon som smärtfritt vill ha lugna skogsturer/göra det som passar när man vill eller som mor/dotter häst då jag anser att det finns lämpligare kandidater som oftast.

De är fina att titta på, men kan vara en varg i fårakläder och vara otroligt tuffa i skallen
 
Senast ändrad:
Sv: Varför "inte fjording"?

Hej!

Jag älskar fjordingar överlag, men de fjordisar jag mött som inte funkat så bra har verkligen varit vidriga. De har varit hemskt starka, envisa och ruskigt oridbara (eller hur man nu ska beskriva det). De har gått dit de velat, mest stått med huvudet i gräset och ätit och varit toktjuriga och, nej usch helt enkelt.

Tyvärr är det väl som med övriga raser- de man hör talas om är de ouppfostrade och tråkiga varianterna, de man träffar är de uttråkade som går på turridning/ridskola och då blir man lätt avskräckt.

Att jag inte har en fjording handlar endast om storleken- jag vill ha en lite större häst :-), hade jag haft tid för flera hästar hade jag nog haft en fjordis också :-)

/Lavinia
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Som det är med allt så är fördomarna starka och lever vidare i evigheter tyvärr.

Men fjordingarna ÄR en stark ras de gäller att den som hanterad och uppfostrat den har gjort ett bra jobb annars kan en fjording bli riktigt dryg och nästan lite farlig.

Men jag skulle lätt kunna tänka mig en fjordig att ha som körhäst, skulle då iof spara ut manen på den:D

Allroundhäst till max enligt mig,
själv har jag en islänning som jag anser är den bästa allroundhästen ever.
Jag kan tölta, jag rider dressyr, jag hoppar jag har kört in henne så jag kör.
Hon visar vad ordet allround verkligen står för=)
 
Sv: Varför "inte fjording"?

När jag letade häst var jag ganska "emot" fjordingar.
Jag hade bara erfarenhet av två fjordingar som fanns på ridskolan där jag red som yngre.
De vara båda väldigt starka och gick fram som ånglok typ. Inget roligt att rida på.
Så det är en bilden av fjordingar jag har haft sedan dess.
Men sen red jag en fjording hos en bekant för ett par år sedan och den var inte alls sån. Den var mycket trevlig att rida och jag kan absolut tänka mig en fjording i framtiden. :)
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Det är ganska många problemlösare som är.. eh.. mindre förtjusta i fjordingar med. En vän till mig som bokar jobb åt en annan vän(problemlösare) brukar skoja om att det är en fjordhäst man ska till sista jobbet på dagen. Gärna en 19-årig som de vill ha inkörd och som de beskriver som "lite stark". Det är ju typ det värsta man kan tänka sig i form av tråååkigt. ;)

Just för att det är en enveten ras. De är skapta för att klara viss tuffhet i jobb och klimat. Och den envetna mentalitet som krävs för att kämpa vidare i sånt kan också göra att de kämpar för annat de tror på lika envetet.
Har man då misslyckats med att fostra fjordan kan det kräva en annan typ av jobb än med tex en arab.

Islandshästar kan också ha sån envetenhet.

Så ja, jag tycker nog att det ofta finns simplare raser åt barn. Men självklart är alla individer.

Jag har ridit trevliga fjordar. Men få av dem har varit lämpliga till barn.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Jag ser inte fjordingen som en passande häst åt barn öht . Av de anledningar som redan skrivits av flera .
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Jag, som själv har fjording, ser inte fjordingen som en "barnhäst". Inte för att fjordingar är dumma, envisa, envetna, tröga, tråkiga, "gör som de vill" och allt vad många kan komma på för anledningar. En väl riden häst, fjording eller inte, gör inte "som den vill" medan en dåligt riden häst oavsett ras, gör det. Jag tycker inte att fjordingen är en barnhäst, av anledningen att det är "mycket häst", en fjording ser jag som "en stor häst i litet format" och jag skulle inte sätta ett litet barn på en stor häst.
Däremot skulle många fjordingar kunna bli optimala mor-dotterhästar (eller pappa-son för all del!), därför att jag tror att alla ponnyer (oavsett ras) mår bra av att ridas/arbetas av vuxna mellan varven, och en fjording kan utan problem bära mamman/pappan. Då jag tror att en ungdom på 13-14 år tillsammans med sin mamma/pappa skulle kunna ha otroligt mycket glädje av en välriden fjordhäst.

Alla hästar/ponnyer som inte blir ordentligt ridna, eller som rids av barn som inte vet vad de gör och som inte får vettig hjälp kan bli kräk, och i värsta fall farliga, det är knappast unikt för fjordhästen, men eftersom fjordhästar utmärker sig och folk redan har sina fördomar, så späs detta bara på när det händer. De bruna ponnyerna som gör samma sak, det ser folk inte.

Jag rekommenderar inte fjordhäst till de som inte vill ha fjording. De får helt enkelt skylla sig själv bär de går miste om trevliga hästar. Vi överbevisar dem istället, och när folk kommer till mig för att de vill titta på/rida min fjordhäst, så har vi ett betydligt bättre utgångsläge än om jag skulle rekommendera den från början till den som säger nej.

Jag förundras dock fortfarande över de som säger att "många fjordingar är si eller så" - jag undrar hur många fjordingar de har träffat egentligen. Jag har träffat mängder med fjordingar genom åren, både före och efter jag själv börjat med fjordhäst, och har inte träffat fler fjordingar som är "envisa" (vilket folk gärna ser som negativt - när jag kallar en häst envis så är det enbart positivt - hästen ger sig aldrig och SKA göra det jag ber den om - en enormt värdefull egenskap) eller "går som ånglok" än vad jag träffat andra hästar/ponnyer.
Sen är det inte rättvist i allmännhet att jämföra fjordingar och ponnyer. En fjording är (oftast) av ponnymått men det är ingen ponny, det är ett kallblod.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Visst kan fjordhästar vara envetna, och starka, och tjuriga. Förr trodde jag att alla fjordhästar var sådana, men på senare år har jag kommit i kontakt med verkligt trevliga exemplar. En av mina elever har en, nu 19-årig, valack som är helt fantastiskt trevlig. Han kan gå framför plogen på dagen, eller dra virke i skogen, och sen ridas på kvällen.
Nyligen köpte en av mina arbetskamrater en fjordhäst som hon tänker tävla dressyr på. Hon är en skicklig ryttare, och tränar dressyr sedan länge för en namnkunnig tränare. Jag tycker det är jättetrevligt att hon valde en fjordhäst och inte en ras som är mer avlad för tävling.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Men är det inte rättvist i allmännhet att jämföra fjordingar och ponnyer. En fjording är (oftast) av ponnymått men det är ingen ponny, det är ett kallblod.

Jag håller med om att fjordingen är ett kallblod - rätt uppenbart:p
Men i vilka aspekter tycker du inte att det är rättvist att jämföra dem med (andra) ponnyer?:)
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Jag är inget fan av kraftigare raser, är en fullblodsfanatiker och tycker hbl i regel är för klumpiga och tunga.
Men jag är en riktig sucker för fjordingar. Visst, de är starka, envetna, tjuriga, men de har humor.
Och är oftast trevliga.

Jag hade förmånen att ha en fjording ett tag som tonåring, som var en riktig läromästare, och rullade runt i msv på klart gdk procent.

249_20685016675_6120_n.jpg


Har en idag också. Den är skitstörig. Men så jävla ball :love:
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Jag har ju en fjording som kan vara allt det som beskrivs i tråden (;) ) . Han är absolut inte dum, det är han faktiskt inte, men han kan nog uppfattas så av utomstående. Han är fysiskt stark, och medveten om det, och har instinkterna ganska nära ytan. Spänner sig ryttaren när han spänner sig, tar han det som en signal att fly. Han har dessutom varit extremt beroende av flocken, och då menar jag extremt - detta märks idag så gott som bara på bortaplan när både han och jag är nervösa (mina tävlingsnerver är troligast grunden till de problem som uppstår på tävling för vår del), men är imo ett tydligt bevis för hans starka instinkter. Han är envis när han sätter den sidan till - men handen på hjärtat, jag har aldrig träffat ett kallblod som inte har envishet och integritet! Det går inte att bossa runt honom bara för sakens skull, då ledsnar han direkt på en. Han följer gärna, men det ska ha ett syfte. Och han testar - emellanåt riktigt hårt.

Jag älskar min häst av hela mitt hjärta och mer därtill - han är allt jag vill ha trots sina mindre roliga dagar och jag skulle inte byta bort honom för allt guld i världen. Han behöver varierad träning för att tycka att det är kul, men tycker då också att det mesta är roligt. Han är stark och envis, vilket också bidrar till att han (om jag inte fegar ur när han tvekar) gärna är med på heldagsturer trots att han blir trött. Bland det bästa han vet är att träna i djupsnö, gärna full racergalopp på ett fält, trots att han blir genomsvettig och trött i kroppen. Han är ingen lätt häst, och jag släpper inte upp många på honom (trots att han varit en populär ridlägerhäst), men med rätt träning är han en riktig allroundhäst. (Han kommer dock aldrig att sättas för vagn.) Och han är genomgosig.

Nu tycker jag att min häst (första stycket) inte är helt rastypisk. Han är den enda kallblodiga häst jag stött på som stämmer in på beskrivningen. Men nej, jag upplever inte att fjordhästar generellt är lämpliga barnhästar. Jag tycker heller inte att en nordsvensk är en lämplig barnhäst. Och många shettisar som bara går som barnhästar, speciellt åt små barn ( = mindre stimulans för hästen), uppfattar jag som riktigt odrägliga. Min erfarenhet av kallblod generellt är att de är fysiskt starka och har en envis sida, men framför allt att de behöver mycket stimulans både mentalt och fysiskt. Däremot tror jag att många skulle vara riktigt bra som förälder/barnhäst ( = mer stimulans, på alla sätt) ! Och många passar i verksamheter där de får tränas ordentligt, såsom turridning, ridskola, ridläger etc.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Jag känner igen de vanliga fördomarna mot fjordingar i era inlägg:
envisa och kanske lite smarta.

Men handlar det om fördomar eller är det sanningar?

De som säger "inte fjording" när de söker en lämplig allroundhäst/ponny som ska fungera till vuxen med barn, vet de detta om fjordingar eller är det en ganska cementerad fördom som i stor del saknar grund?

Visst finns det individer...


Jag har en ganska viljestark fjording, som inte ger så mycket gratis.
Han är å andra sidan snäll och beskedlig och hittar inte på jäkelskap.
Vill man "åka" häst i skogen, så är han utmärkt till både barn och vuxen, det är när man börjar ställa krav som man måste tala om att man menar det man säger.
Det farligaste han hittar på själv är att stanna och strunta i den som sitter på ryggen och i stället (nähä?) leta upp lite mat.

Övriga av mina ridna fjordingar är väldigt samarbetsvilliga, arbetsvilliga individer som gärna gör det jag ber om. Någon har lättare för sig än övriga, men attityden är som regel "ja, visst!".

Min erfarenhet av fjordingar gör att jag har så svårt att förstå varför rasen exkluderas så tydligt och så ofta.

Det är ju inte ofta man ser "söker allroundponny men inte connemara (bara för att ta ett exempel)".

Fördelar med fjordingar, då?
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Fördelar med fjordingar, då?

Du har svarat på det själv:
envisa och kanske lite smarta.

Jag älskar fjordingar. Har alltid gjort. Just för att de är så envisa och smarta!
Barnhäst, ärligt talat finns det verkligen någon särskild ras som är lämplig? Handlar det inte mer om individ?
Visst har olika raser avlats för olika saker, men ändå. Jag tror att en fjording kan vara perfekt för ett barn, förutsatt att barnet och hästen passar ihop.

Jag har haft tränare som slitit sitt hår över min häst, fjord/islandkorsning. Han har femtielvatusen sätt att lyckas "fuska" och finta bort ryttaren när han tycker det börjar bli jobbigt. En tränare beskrev det som att hästen hade en egen bibel med sätt att maska utan att det märks. Och jag tror det är sant :D
Det är en helt underbar gammal gubbe, kanske ingen man lär sig rida någon svårare dressyr på (nåja, nu är han ju egentligen western- och körhäst) men man lär sig ett och annat om tålamod, påhittighet och utanför-lådan-tänk. Icke att förakta :D

Ärligt talat tror jag att många bara har fördomar om fjordingar.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Jag har haft tre fjordhästar, inte egna men på foder.
Den ena var väldigt snäll som jag lärde mig mycket på. Sparkade lite bakut ibland men var toppensnäll. Dom andra två var ganska tuffa, stack ner huvudet i marken och stack till skogs varje gång :o Jag va i 13-16 års åldern när jag hade dom. En kompis hade två fjordingar med, dom hade också för vana att dra ner huvudet till marken och så sprang dom in i skogen när dom kände för det. Av ngn anledning så var vi tokiga i dom hästarna ändå. Dom hade en viss charm. Men så här i efterhand så klassar jag nog dom inte direkt som barnhästar, även om det finns undantag.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Barnhäst, ärligt talat finns det verkligen någon särskild ras som är lämplig? Handlar det inte mer om individ?

Jo, det är ju vad jag tror också.
Nej, jag tycker inte att fjordingar är lämpliga som rena barn-hästar eftersom få barn är tillräckligt konsekventa.

För jo, konsekvens behövs - särskilt om man vill att de ska prestera (utom vissa undantagsindivider då: Ni vet "jag har en fjording som...")

Sedan kan man fundera över vad som är "barn" i den meningen.

Jag tror ju att en 13-14åring kan vara tillräckligt konsekvent för de flesta typer av ponnyer/hästar (fast det är klart, det finns ju ett TV-program om problemen).

Skälet till min tråd är delvis tankar om marknadsföring.

Jag är imponerad av mångsidigheten hos fjordingar och de har ju fördelen att vara tuffa, starka, härdiga vilket innebär att de skulle kunna passa hos betydligt fler människor än dem som redan äger fjording.

Jag menar - för att förtydliga - inte att alla ska ha en fjording.
Men det är ju synd om folk räknar bort dem ur alternativen vid häst/ponnyköp, enbart på egentligen ganska ogrundade fördomar.

Jag tror på marknadsföring i form av att visa upp sina fjordingar, och jag har haft med min unghäst på fyra dressyrtävlingar i höstas. Hon har larvat sig runt LB utan att göra bort sig - men har varit i fel forum för att marknadsföra rasen.
Jag menar, hur många dressyrmänniskor som vill uppåt i klasserna tycker att en liten visserligen söt fjording är något alternativ???

Bland ponnytävlingar tror jag däremot att en sådan individ skulle kunna ge visst genomslag - om individen syns ofta. De flesta med ponny ska ju inte ha en elit-ponny för 100.000kr, så marknaden för trevliga allroundponnyer borde vara skapligt stor.
Särskilt för en ras som ligger relativt snällt i pris.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Jag tycker de är olämpliga av samma skäl som de flesta kallblod är olämpliga åt barn. Man måste vara väldigt konsekvent för att de inte ska börja "sköta allt" om de märker att inte människan har koll.
Och då även då man kanske inte vill att de ska styra upp läget utan som människa är av en annan åsikt än den hästen tycker är bäst.

Det finns vissa ponnyer som är simplare mentalt, mer föriga sas.

Överlevnadsinstinkten och intelligensen och kämpaglöden är fantastisk! Men för barn är det för svårt att hantera.

Jag har dock mött en fjordis som var en utmärkt barnhäst. Han var dock mycket välutbildad av en konsekvent och duktig matte. Hon hade haft honom runt 15 år och han var äldre och befäst i sin roll, plats och lydnad.
Samma tjej hade gjort ett lika bra jobb med en rätt tuff och het kb-travare. Även den kunde gå med småtjejer efter några år.

Fördelen med fjordingar tycker jag är deras skalle. Jag gillar att de är intelligenta och envetna. Jag tycker det är jäkligt roliga hästar!
 

Liknande trådar

Z
Islandshäst Nu är jag säkert dum och provocerande.. men hittade faktiskt ingen gammal tråd i detta ämnet, inte vad jag kunde se ett antal sidor...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 310
Senast: moli
·
Avel Kan börja med att tillägga att det här är ingen korsning som kommer att ske i första taget utan jag är bara allmänt intresserad då jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 722
Senast: CillaW
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 888
Senast: OlleAtlas
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 130
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp