Varför ha häst man aldrig träffar eller använder?

Jag lägger ingen värdering i hur mycket eller lite en häst går så länge hästen mår bra för övningt. Enda gången när jag har tyckt att det var jobbigt var när jag såg min förra herre, pensionär förvisso men van att stå i händelsernas centrum och reds på högre nivå. Dvs mycket speciell och eftersom han stod kvar där hag jobbade tidigare såg jag hur han liksom tappade mer och mer gnista. Jag red tillslut honom ändå sen efter översenskommelse men han hade behövt mer och en ”egen” människa som kunde så att säga dutta med honom ;).
Ägaren hade mkt personliga problem som jag inte vill gå in på och har absolut inget emot henne som person men det var jobbigt att se honom så där.
Hon valde att låna ut honom på foder till en duktig och mkt vettig person och VILKEN succesiv förändring det blev! Det hade inte kunnat bli bättre i slutändan :) Han blev återigen sitt vanliga jag och så välborstad han var när hon fixat honom inför lektion osv var han sällan i mina ägo :rofl:
 
Vi har en inhyrd häst i vårat stall som är där på någon slags privat fullservice. Jag har varit i detta stallet över ett år och aldrig träffat ägaren. Hästen är en frisk tolv år gammal valack.
Tycker så synd om den här hästen då den verkar vilja användas. Varenda dag när vi hämtar våra hästar kommer han fram i hagen och går med till grinden och tittar efter oss när vi rider iväg även om han har hagvänner kvar.
Varför betalar man dyra pengar för en häst såhär utan att använda den alls ?
Förstår ju om hästen är skadad. Eller ett avelsto eller om ägaren tillfälligt inte hinner. Men annars ?

Det kanske redan är andra som svarat samma sak, men hur vet du att hästen över huvud taget inte används?
Att ägaren inte är där samtidigt som du är en sak, men därifrån till "aldrig" kan ju vara väldigt lång väg.
 
Att hästen står och tittar efter er när ni rider iväg är inte för att den vill bli riden. Det är för att hästens hästkompisar försvinner.

Om man kan erbjuda en häst rejält stora ytor att röra sig på och en flock med andra hästar. Så är det fullt tillräcklig med aktivitet för en häst. Dock är det så att vi flesta hästägare inte kan erbjuda den miljö en sådan häst behöver (de som verkligen kräver mycket aktivering).

/Lizzie

Jag håller med dig i stycke två.
gällande stycke ett: vet inte.
Jag har ett gäng hästar på lösdrift.
De flesta vill gärna bli klappade, kliade och hämtade.
En häst var så tydlig med sitt önskemål att jag ändrade planering för honom.
Han var då 2½ år gammal, det var precis innan nyår då han blev 3.
Han försökte, varje gång jag gick ut i hagen för att hämta någon av hästarna, sticka in sitt huvud i grimman. Han försökte tränga in sitt huvud i grimman samtidigt som jag försökte trä den på någon annan häst i hagen.
Han stod längst framme vid grinden och visade att han tyckte att det var hans tur att bli hämtad.
Han ställde sig intill, han buttade försiktigt på mig med mulen. Han ställde sig närmre intill.
Han följde med den hästen jag hade "fångat". Gick som om han var den som hade grimman på sig.
Han tog grimskaftet i munnen och gick bredvid den hämtade hästen.
Han var jättetydlig med "jag är fångad! det är min tur nu!".

Jag hade egentligen inte tänkt göra just något mer än dagligt kliande förrän våren som treåring.
Jag lät i stället sko upp honom, så han också fick följa med.
Han verkade jätteglad (och var precis lika angelägen att bli hämtad varje gång jag kom ut i hagen) att få vara med och få jobba.
Jag började alltså rida in honom några månader innan jag tänkt mig, just för att han var så enormt tydlig med att "hämta mig! hämta mig!".

Och att han skulle längta efter vilken som av de andra hästarna som blev hämtad just nu, tror jag faktiskt inte på.
 
Ja du förmänsklingar hästen. Hästar tänker inte på samma sätt som vi, absolut att de känner saker men jag tror inte någon häst längtar efter att bli riden. Kan ju lika gärna vara att den hakar på er människor för att den vet att man får god mat i stallet.
Då har du inte träffat alla hästar, vissa hästar älskar att komma ut och bli ridna och se saker och ting annat än flocken och hagen. Alla hästar fungerar inte som sällskapshästar oavsett storlek på hagar eller perfekta hästkompisar. Mycket beror ju på hur livet sett ut innan och vad den vant sig vid och vad den tycker är kul.

Hästar har olika personligheter och tycker olika saker är roligt helt enkelt och även om inte hästar är födda till att ha oss på ryggen så kan dom faktiskt ändå tycka det är otroligt roligt också och bli glada av att få komma med ut på ridturer även om dom har ett bra hagliv.

Hästar som inte mår bra eller trivs som sällskapshästar ska heller inte gå som det, dom förtjänar att komma ut och ha roligt. Alla hästar fungerar inte likadant.
 
Vet inte vad vi ska göra med våra travhästar då, som ofta följer med till grinden och också längs med staketet en bit när vi kör/rider någon annan i flocken. De som följer kan ha gått jobb samma dag, eller varit ute innan de andra hästarna. Ska vi rida dem hela dagarna?

Det är inte onaturligt att hästar, flockdjuren, följer med när någon i flocken lämnar. Att de andra som går kvar orörda i hagen inte försvinner, det begriper de ju.
Eller så är de bara nyfikna på var de ska.

Varför man har häst utan att lägga tid på den, tja. Det finns massor med skäl. De flesta kanske är inom området sentimentala eller praktiska. Eller så har man mycket i livet just där och då.
Men jag förstår ej varför det skulle spela någon roll, så länge hästen har mat, kompisar, utevistelse och inte är skadad eller sjuk. Kan närmast tycka att det istället är osjälviskt och fint att hästen får gå kvar och må bra, trots att ägaren kanske inte har tid, intresse eller lust just nu. Det kostar ändå en del pengar.
Men det är ju inte mitt problem. Eller ett problem överhuvudtaget.
 
Vi hade ju perioder med sjuka/skadade hästar när vi helt enkelt behövde en paus
Hästarna fick mat, rent i boxarna, nya skor och borstning annars gick de mest i hagen och de hade inget emot det.
Ibland behövde vi få hitta ny ork bara.
Våra gick aldrig på fullt bete heller
De vilade dock december alltid
Sista loppet för vintern var runt första dec sen gick de på vila
Började träna igen i januari
Så de var ju ganska nöjda med att bara ta det lugnt med även om de älskade att träna.
Hästar tänker inte som vi
 
Då har du inte träffat alla hästar, vissa hästar älskar att komma ut och bli ridna och se saker och ting annat än flocken och hagen. Alla hästar fungerar inte som sällskapshästar oavsett storlek på hagar eller perfekta hästkompisar. Mycket beror ju på hur livet sett ut innan och vad den vant sig vid och vad den tycker är kul.

Hästar har olika personligheter och tycker olika saker är roligt helt enkelt och även om inte hästar är födda till att ha oss på ryggen så kan dom faktiskt ändå tycka det är otroligt roligt också och bli glada av att få komma med ut på ridturer även om dom har ett bra hagliv.

Hästar som inte mår bra eller trivs som sällskapshästar ska heller inte gå som det, dom förtjänar att komma ut och ha roligt. Alla hästar fungerar inte likadant.

Hur kan du bevisa att det är ridningen som är rolig?

Med de rätta förhållanden kan alla gå som sällskapshästar. Tror inte du hittar en enda vildhäst som går runt och är ledsen över att den inte har en ryttare.

Vi har domesticerat hästen, inte tvärt om.
 
Hur kan du bevisa att det är ridningen som är rolig?

Med de rätta förhållanden kan alla gå som sällskapshästar. Tror inte du hittar en enda vildhäst som går runt och är ledsen över att den inte har en ryttare.

Vi har domesticerat hästen, inte tvärt om.
För vi medvetet avlat fram hästar med väldigt hög energinivå. Tänk alla tävlingshästar. Nej jag tror inte alla hästar trivs att bara gå som sällskap.
 
Hur kan du bevisa att det är ridningen som är rolig?

Med de rätta förhållanden kan alla gå som sällskapshästar. Tror inte du hittar en enda vildhäst som går runt och är ledsen över att den inte har en ryttare.

Vi har domesticerat hästen, inte tvärt om.

Men precis. En häst som lever i flock på stora ytor, ute hela dygnet och betar - inte tusan står den och sörjer att den inte blir riden.
 
För vi medvetet avlat fram hästar med väldigt hög energinivå. Tänk alla tävlingshästar. Nej jag tror inte alla hästar trivs att bara gå som sällskap.

Så du tror att det går åt mer energi att tävla än att tex fly från rovdjur, leta mat och vatten, försvara flocken? Hästar vandrar flera mil varje dag i det vilda. Inte ens distanshästar går så mycket vid träning. Om något så har vi ju avlat på individer som inte är extremt reaktiva så de faktiskt tillåter ett rovdjur på ryggen.
 
Så du tror att det går åt mer energi att tävla än att tex fly från rovdjur, leta mat och vatten, försvara flocken? Hästar vandrar flera mil varje dag i det vilda. Inte ens distanshästar går så mycket vid träning. Om något så har vi ju avlat på individer som inte är extremt reaktiva så de faktiskt tillåter ett rovdjur på ryggen.

Precis. Det finns en orsak till att vi inte rider på zebror eller prewalskis.... Inte bara utseende, de är skitsvåra att träna för att de är så känsliga och reaktionsnabba. Något vi tagit bort hos ridhästar.
 
Vad är det som är så provocerande med att man inte rider på hästar man äger?
När jag läser sånt här överväger jag att låta mina djur skrota i lösdrift resten av livet.

Min "högenergihäst" har aldrig varit så lugn och harmonisk som hon är nu. De 2.5 år hon inte blivit riden har hon gått med en kompis på lösdrift. Ska jag vara ärlig så har även sällskapshästen hög energi när hon är igång.
Dom är inte ledsna och nedslagna. Dom drar sina repor och håller igång. Dom skiter högaktningsfullt i mig när det passar. Dom kommer rusande när det passar.

Vad får folk att tro att en häst måste ha en människa på ryggen för att må bra?
 
Vad är det som är så provocerande med att man inte rider på hästar man äger?
När jag läser sånt här överväger jag att låta mina djur skrota i lösdrift resten av livet.

Min "högenergihäst" har aldrig varit så lugn och harmonisk som hon är nu. De 2.5 år hon inte blivit riden har hon gått med en kompis på lösdrift. Ska jag vara ärlig så har även sällskapshästen hög energi när hon är igång.
Dom är inte ledsna och nedslagna. Dom drar sina repor och håller igång. Dom skiter högaktningsfullt i mig när det passar. Dom kommer rusande när det passar.

Vad får folk att tro att en häst måste ha en människa på ryggen för att må bra?
Dels bottnar det nog i att många använder det som försvar och ursäkt för att sälja eller avliva hästar som inte håller för arbetet man önskar. De får det att handla om hästens välbefinnande istället för sig själva, så att det låter mer humant och begripligt.

Det, och så är människor experter på att tvärsäkert veta att just deras häst blir tokig av att inte ridas, för det har de själva upplevt. Sedan tar de det som en sanning.
Att just deras häst när den inte reds varken hade möjlighet att röra sig på ytor eller få kontakt med andra hästar, det är det inte så noga med.

Och så har vi nog duktighetsfrågan hos ytterligare andra. Samma mentalitet som "rida med hjärnskakning och bruten arm, för hästmänniskor är minsann av hårt virke".
Det sticker i ögonen på vissa att andra, som inte är lika superduktiga och superengagerade och supergenuina och lägger lika mycket tid på sina hästar som de själva, ändå tycks ha lika välmående djur. Då sjunker ju deras eget engagemang i status och beundran, tänker de. Så då måste de framställa de där "oengagerade" hästägarna i dålig dager och som att deras hästar lider. För att själva känna sig bättre.

Tror jag.

Våra pensionärer - varmblodstravare, avlade i alla generationer för att ha hög energi, och träna och prestera till max - går mest i hagen. Många hektar yta, äng och skog, fri tillgång på mat, och hästkompisar. Hur nöjda och glada som helst.
Jag tror att de skulle skita helt i om de någonsin såg mig eller mannen igen. De har vad de behöver för att vara stimulerade och må bra. Möjligen skulle de sörja avsaknaden av sin dagliga äppelranson, men that's it. :angel:
 
Vad är det som är så provocerande med att man inte rider på hästar man äger?
När jag läser sånt här överväger jag att låta mina djur skrota i lösdrift resten av livet.
Det som är provocerande är när man ser hästar som är frustrerade och gör allt för lite uppmärksamhet och där det märks att dom inte trivs med situationen.
Min "högenergihäst" har aldrig varit så lugn och harmonisk som hon är nu. De 2.5 år hon inte blivit riden har hon gått med en kompis på lösdrift. Ska jag vara ärlig så har även sällskapshästen hög energi när hon är igång.
Dom är inte ledsna och nedslagna. Dom drar sina repor och håller igång. Dom skiter högaktningsfullt i mig när det passar. Dom kommer rusande när det passar.

Vad får folk att tro att en häst måste ha en människa på ryggen för att må bra?
Bara för att din häst klarar av att skrota runt i hagen så betyder inte det att alla hästar är likadana som den. Hästar är individer och uppskattar olika saker i livet, att det ska vara så svårt att förstå.

Fruktansvärt irriterande med åsikten att "min häst är sådan och därför är alla hästar sådana", tänk om folk nångång kunde förstå att hästar inte är maskiner och formade på ett sätt, dom vill och tycker om olika saker i livet och tro det eller ej, vissa hästar älskar trots stor hage och fin flock att komma in och bli ridna och komma ut på äventyr.

Det har inte med energin alltid att göra, det har med personligheter att göra. Vissa vill mer än bara gå i hagen, alla hästar är inte födda med samma personligheter eller vill ens samma saker. Tron att alla hästar mår bra sålänge dom har en vettig hage med en flock är fel, för vissa individer så krävs det mera för att dom ska må bra.
 
Det som är provocerande är när man ser hästar som är frustrerade och gör allt för lite uppmärksamhet och där det märks att dom inte trivs med situationen.

Bara för att din häst klarar av att skrota runt i hagen så betyder inte det att alla hästar är likadana som den. Hästar är individer och uppskattar olika saker i livet, att det ska vara så svårt att förstå.

Fruktansvärt irriterande med åsikten att "min häst är sådan och därför är alla hästar sådana", tänk om folk nångång kunde förstå att hästar inte är maskiner och formade på ett sätt, dom vill och tycker om olika saker i livet och tro det eller ej, vissa hästar älskar trots stor hage och fin flock att komma in och bli ridna och komma ut på äventyr.

Jag frågade inte varför det är provocerande med hästar som inte trivs.
Jag påstod inte att alla hästar är likadana.
Jag påstod inte att min häst inte tycker det är roligt att komma utanför hagen.

Ska det vara så svårt att läsa text som den är skriven?
 
En av mina vänner hade en häst i många år, som hon betalade fullservice för och som hon besökte och red på när hennes hälsa tillät det. Hon hade flera olika sjukdomar som gjorde hennes liv väldigt begränsat och faktum är att hästen var hennes enda glädjekälla i livet. Bara det faktum att hon visste att han fanns i stallet och väntade på henne gjorde hennes liv värt att leva, trots alla krämpor och besvär hon hade. (han stod i box på en centralt belägen ridskola med en timmes utevistelse i "ruta" om dagen, det var det bästa alternativet i det fallet)
Hon provade nån gång att ha medryttare till honom, men det fungerade dåligt eftersom de tog bort känsligheten för hjälperna som han behövde ha för att hon med sina begränsade muskelkrafter skulle kunna rida honom.
Sista gången hon red honom var 2-3 veckor innan hon dog, då var hon blind och sedan flera år rullstolsburen.
När hon var döende ringde hennes föräldrar mig och talade om att hon ville att jag skulle ta hand om hästen efter henne, kunde jag inte ta honom så skulle han slaktas. (det var en mycket speciell häst...) Så jag åkte och hämtade honom 4 dagar innan hon dog. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att besöka henne på sjukhuset, men jag fick veta att hon blev så glad att hon grät glädjetårar när hon hörde att jag hämtat honom och skulle ha honom som promenadkamel... Han var hennes allt! Och, hon var hans människa, så extremt tydligt hans människa...
 
@ameo varit med om samma. Människan (vän till mig) med dödlig sjukdom och många täta besök på sjukhus, inneliggande på sjukhus långa perioder osv.

Den friska hästen fick ett liv hos en bekants bekant som sällskapshäst. Hade det jättebra där många år och hon kunde hälsa på när hon orkade.
 
För vi medvetet avlat fram hästar med väldigt hög energinivå. Tänk alla tävlingshästar. Nej jag tror inte alla hästar trivs att bara gå som sällskap.

Pratar du om de toppstammade hästarna som folk tävlar GP på/satsar mot GP på nu ?

För merparten av folks vanliga hobbyhästar tillhör ju inte den kategorin hästmaterial och det är inte dessa hästar gemene man rider runt på /har på sina gårdar i Sverige.
 
Pratar du om de toppstammade hästarna som folk tävlar GP på/satsar mot GP på nu ?

För merparten av folks vanliga hobbyhästar tillhör ju inte den kategorin hästmaterial och det är inte dessa hästar gemene man rider runt på /har på sina gårdar i Sverige.
Fler än någonsin avlas på en alldeles för hög energinivå likt topphästarna. Har diskuterats här många gånger.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 712
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 031
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 217
Senast: Bobloblaw
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 700
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp