Varför ha häst man aldrig träffar eller använder?

Lalinea

Trådstartare
Vi har en inhyrd häst i vårat stall som är där på någon slags privat fullservice. Jag har varit i detta stallet över ett år och aldrig träffat ägaren. Hästen är en frisk tolv år gammal valack.
Tycker så synd om den här hästen då den verkar vilja användas. Varenda dag när vi hämtar våra hästar kommer han fram i hagen och går med till grinden och tittar efter oss när vi rider iväg även om han har hagvänner kvar.
Varför betalar man dyra pengar för en häst såhär utan att använda den alls ?
Förstår ju om hästen är skadad. Eller ett avelsto eller om ägaren tillfälligt inte hinner. Men annars ?
 
Långvarig sjukdom hos ägaren?
Eller att man egentligen har tappat intresset, men inte vågar sälja av (mer eller mindre välgrundad) rädsla för att hästen ska hamna fel?
Eller så har ägaren bara helt andra arbetstider än dig och är i stallet när du inte är där.
 
Långvarig sjukdom hos ägaren?
Eller att man egentligen har tappat intresset, men inte vågar sälja av (mer eller mindre välgrundad) rädsla för att hästen ska hamna fel?
Eller så har ägaren bara helt andra arbetstider än dig och är i stallet när du inte är där.
Enligt stallägaren är ägaren inte sjuk på något vis utan mest bara ointresserad och haft hästen där i flera år och är där någon enstaka gång. Hon är inte där på andra tider än mig utan den här hästen är på fullserviceavtal och vi andra sköter våra hästar själva mer :)
 
Jag har också träffat på ett par såna ägare och har frågat mig själv samma sak. En av de var fodervärdar (allltså inte ens deras häst) men de ville inte lämna tillbaka honom eller hitta ett nytt hem pga hennes dotter (som flyttat till Australien) som älskade hästen en gång i tiden. Mamman ville alltså inte säga hejdå till hästen pga känsloskäl.
 
Ägaren kanske är medlem här?
Vad gör det då? Jag undrar uppriktigt hur man tänker när man har en häst stående år efter år för flera tusen i månaden utan att använda den till avel och hästen är fullt ridbar och dessutom står och ser helt ledsen ut när dom andra hästarna aktiveras i princip varje dag:/
 
Jag köpte min häst från en sådan ägare. Fast i hans fall reds han av stallpersonal också.

Jag har fortfarande inte fattat varför, förra ägaren hade haft honom så i åtta år, hon älskade honom men var rädd för honom. Tre dagar efter att jag skrivit på kontraktet hade hon köpt en ny häst som hon använde precis som vanligt :confused:
 
Min kompis gjorde så. Hon tröttnade, Ville festa och göra annat samtidigt som hon verkade tänka att hon nog så småningom ska rida igen. Hon hade en tioårig hopphäst. Hennes föräldrar betalade för hästen.
 
Jag köpte min häst från en sådan ägare. Fast i hans fall reds han av stallpersonal också.

Jag har fortfarande inte fattat varför, förra ägaren hade haft honom så i åtta år, hon älskade honom men var rädd för honom. Tre dagar efter att jag skrivit på kontraktet hade hon köpt en ny häst som hon använde precis som vanligt :confused:
Men om hon var rädd så tycker jag att man förstår dilemmat lite mer.
 
Vad gör det då? Jag undrar uppriktigt hur man tänker när man har en häst stående år efter år för flera tusen i månaden utan att använda den till avel och hästen är fullt ridbar och dessutom står och ser helt ledsen ut när dom andra hästarna aktiveras i princip varje dag:/
Jag kan förstå att du tycker lite synd om hästen för att den inte aktiveras, men det blir på en lite annan nivå när du funderar på varför ägaren lägger flera tusen i månaden på att den sköts om.
 
Jag tänker att det är väl upp till var och en på vilket sätt man har häst. Hästar far i regel inte ill av att inte ridas eller hanteras av människor så länge som den har sällskap av andra hästar. Det är mest vi människor som tror att vi är oumbärliga för hästen. Och att det kostar massa tusen för ägaren kanske inte bekommer ägaren någonting, den tycker antagligen att det är värt det även om den inte träffar hästen speciellt ofta.
 
Vi har en inhyrd häst i vårat stall som är där på någon slags privat fullservice. Jag har varit i detta stallet över ett år och aldrig träffat ägaren. Hästen är en frisk tolv år gammal valack.
Tycker så synd om den här hästen då den verkar vilja användas. Varenda dag när vi hämtar våra hästar kommer han fram i hagen och går med till grinden och tittar efter oss när vi rider iväg även om han har hagvänner kvar.
Varför betalar man dyra pengar för en häst såhär utan att använda den alls ?
Förstår ju om hästen är skadad. Eller ett avelsto eller om ägaren tillfälligt inte hinner. Men annars ?


Så länge hästen mår bra så får folk göra som de vill. Jag kan ju tycka att marsvin är billigare husdjur om du inte vill rida... men som sagt, bara hästen sköts så.

Har stått i stall med såna ägare, hästarna på lösdrift (mer eller mindre) och sköttes av stallägaren. Det gick ingen nöd på hästarna och jag tror inte de längtade efter att bli ridna direkt.
 
Jag tänker lite undrande: vad har vi med det att göra, så länge hästen inte far illa. Jag kan aldrig tänka mig att hästen står och längtar efter att bli riden, faktiskt.
Jag tror hästar kan längta efter mänsklig uppmärksamhet. Kanske inte lika som hundar men tror absolut en häst kan uppskatta att få komma ut .
Många hästar säljs ju ej till sällskap just för dom vill aktiveras ? Skulle det vara hitta på?
 
Jag tror hästar kan längta efter mänsklig uppmärksamhet. Kanske inte lika som hundar men tror absolut en häst kan uppskatta att få komma ut .
Många hästar säljs ju ej till sällskap just för dom vill aktiveras ? Skulle det vara hitta på?
Ja varför gör de så? Är det samma sak som de tigger mat? Varför skulle de vilja bli pysslades med men det verkar faktiskt så. Ljuger de eller ljuger jag bara in ett uttryck? Det är säkert jag som tror så?
 
Jag tror hästar kan längta efter mänsklig uppmärksamhet. Kanske inte lika som hundar men tror absolut en häst kan uppskatta att få komma ut .
Många hästar säljs ju ej till sällskap just för dom vill aktiveras ? Skulle det vara hitta på?


Nja snarare handlar det om att många hästar blir uttråkade av att stå i små fyrkanter och därmed hittar på bus. Tror mycket fler hästar skulle kunna gå som sällskap i rätt miljö.
 
@Lalinea det finns många orsaker varför någon väljer att lämna sin häst på helinackordering . I regel handlar det inte om att man skiter i hur ens djur har det.
Hästen går med kompisar i hagen och sköts om och mår bra.

Tycker din trådstart är olustig ag antaganden .
 
@Lalinea det finns många orsaker varför någon väljer att lämna sin häst på helinackordering . I regel handlar det inte om att man skiter i hur ens djur har det.
Hästen går med kompisar i hagen och sköts om och mår bra.

Tycker din trådstart är olustig ag antaganden .
Uppenbarligen struntar man inte i hur hästen har det när man betalar någon för att sköta den. Jag undrade mer av vilken anledning folk egentligen gör på detta viset. Och jo jag som ser hästen dagligen är övertygad av att den mått bättre av att få komma ut den med.
 
Nja snarare handlar det om att många hästar blir uttråkade av att stå i små fyrkanter och därmed hittar på bus. Tror mycket fler hästar skulle kunna gå som sällskap i rätt miljö.
Ja självklart i en flock där alla går på lika villkor? Den här hästen står och hänger på oss människor i hagen för att vi ska ta med den in. Jag kanske förmänskliga den. Men även hästar har olika personligheter och många hade nog inte brytt sig alls om att bara gå som sällskap. Men upplever inte denna som en nöjd sällskapshäst
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 712
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 031
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 217
Senast: Bobloblaw
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 700
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp