Varför gör hon såhär?

amalia

Trådstartare
Jag har två huskatter, honor. Tess är 6 år och Catzy är 10 år. De har varit kanonkompisar ända sedan Tess var liten kattunge och det har aldrig varit något problem. Catzy har mest varit innekatt och har under de senaste tre åren inte gått ut alls då vi bott lite knasigt till tidigare. Tess däremot har varit ute och är lite mera "street-smart".

I slutet av december flyttade vi till ett radhus och båda missarna tillbringade första tiden inne. Vi har nu börjat öppna till uteplatsen och de har varit ute och nosat lite men är båda rätt så fega och vill inte vara ute några längre stunder.

Här i området finns rätt många katter och det händer att det kommer in katter på vår inhängnade uteplats och det har hänt ett flertal gånger att Tess suttit i fönstret och blivit lite upprörd när det hoppat upp på fönsterbläcket utanför.

Igår så hände något minst sagt märkligt. Jag var på övervåningen och upp för trappan kommer båda katterna springandes hack i häl på varandra med svansar stora som sopkvastar. De försvann in i ett annat rum och både fräste och lät. Jag följde efter och får se att de slåss med varandra. Jag skriker åt dem och de särar på varandra. Catzy hoppar upp i fönstret och morrar. Efter en kort stund hoppar även Tess upp i fönstret och Catzy blir då arg och fräser och är på väg att hoppa på Tess, varpå jag schasar ner henne på golvet igen.

Jag går ner på nedrvåningen och får då se att det är en främmande katt på vår uteplats. Kan den vara orsaken måntro?

De rök ihop ytterligare en gång under eftermiddagen, eller ja rättare sagt så är det Catzy som är sur och morrar och fräser så fort Tess kommer i närheten.
Tess å sin sida verkar inte förstå någonting av det hela.

Idag ligger Catzy i köksfönstret och trycker, så fort Tess kommer i närheten så är det samma visa som igår...

Situationen känns tråkig då dessa tjejer varit som ler och långhalm så länge de känt varandra och aldrig aldrig varit sura eller arga utan tvärtom gärna legat och tvättat varandra. Catzy har alltid varit lite mammig mot Tess och brukar "tvångshålla" henne och tvätta henne.

Jag är ingen expert på katters beteénde, men vad tror ni andra med mer kunskap och erfarenhet?
 
Sv: Varför gör hon såhär?

Hej, även mina katter kan ibland uppföra sig som om de inte känner varandra.
Särskilt när dom är ute och grannkatten har varit i faggorna, inte förrän de nosar på varann verkar det som det klickar till av igenkänning. Ibland kan det bli något halvt slagsmål, verkar som om de blir väldigt uppjagade av en annan katt på reviret.

Jag tror att du ska ha dörren stängd tills de känner sig helt trygga i sitt nya hem, ha bara öppet om du själv sitter ute och kan stötta genom att jaga bort andra katter.

Mina katter är 11 och 3 år, den äldre har bott här hela sitt liv men är en riktig fegis fast han är bautastor ;)

Den yngre kan smyga efter grannens andra katt som de uppfattar som harmlös, den stackarn är också en äldre katt som besvärat försöker skaka av sig den blåögda skuggan.....:confused: Men när grannens andra katt dyker upp, :crazy: släpp in mig fort!!

Min yngre har även jagat hem en annan grannes ungkatt och följt med in genom ytterdörren :o tills han upptäckte - woops här bor inte jag!! Fort ut igen.....
 
Sv: Varför gör hon såhär?

Överslagsbeteende pga. stress. Kattflockar är ganska bräckliga och det kan krävas ganska lite för att tidigare vänner ska bli ovänner, iom flytt och främmande katter så upplever dem (iaf Catzy) tydligt stress och det slår över i huvudet på dem. Det värsta är att en sådan händelse kan sabba för all framtid om man har otur men eftersom dem känt varandra så länge så tror jag det kommer lugna ned sig ju tryggare dem blir - jag skulle hålla dem inne under en period tills ingen visar aggressivitet/osäkerhet mot den andre sedan en god tid tillbaks. Catzy verkar ju vara den som upplever störst stress så jag skulle helt klart hålla henne inne men om Tess går ut så kommer hon komma in med massa främmande dofter på sig och det kommer kanske göra Catzy än mer otrygg med henne. Hur som helst skulle jag stänga inne en eller båda katterna tills dem verkar vara vänner igen utan fräs.
 
Sv: Varför gör hon såhär?

Ja, det är inget problem med att ha dem inne, som sagt så är bägge rätt så fega vad det gäller att gå ut just nu, kanske just för att de är otrygga...

Fick tips från djuraffären att ha skilda matplatser åt dem nu när de är osams så de slipper mötas där.

Jag hoppas verkligen att det löser sig men vi får ha is i magen och vänta ut dem då.
 
Sv: Varför gör hon såhär?

Något som kan hjälpa båda kissarna att bli mer harmoniska och trygga är Feliway, det är en dosa som man sätter i eluttaget som sprider luktämnen, feromoner, som är naturliga för katten och inger en känsla av trygghet. Inte helt billigt men det kan definitivt underlätta för dem.
Sida (på engelska) för mer info:
http://www.feliway.com/gb
 
Sv: Varför gör hon såhär?

Håller med Heulwen, testa Feliway. Mina 2 förra katter gjorde samma sak, eller den ena blev fly förbannad på den andra för att det satt en främmande katt på balkongräcket. Balkongdörren var stängd, men att se den genom fönstret räckte. I mitt fall slutade det med att den ena fick flytta, det blev inte bättre.
 
Sv: Varför gör hon såhär?

Ja, ska kolla upp det.

Hon fortsätter att bete sig lite märkligt. Häromdagen så hoppade Tess upp till Catzys nya matplats (i köksfönstret där hon är trygg). Tess stod med rumpan åt Catzy som då börjar tvätta på henne, och jag tänker åhh vad skönt nu har det lagt sig, men inte då, så fort Tess tittade åt hennes håll så började hon fräsa och morra.

En annan dag kunde hon stryka förbi Tess flera gånger utan att titta på henne och hon var så nära så att de hade kroppskontakt sedan några minuter senare så var det samma visa igen med morrandet och fräsandet.

Jag är som sagt ingen expert alls på katter men hoppas att de löser detta, annars blir det nog tyvärr Catzy som får byta hem eller bli ängel. Min fina tjej som jag haft i 10 år :cry:

Men än så länge får vi ha is i magen, och hoppas på att det kanske löser sig.

Ja just det, finns Feliway i vanliga djuraffärer eller måste man beställa från utlandet?
 
Sv: Varför gör hon såhär?

Feliway finns i välsorterade apotek och på många veterinärkliniker. Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Varför gör hon såhär?

Liten uppdatering.

Det verkar som om detta går vägen!! Nu ligger de tätt intill varandra och myser i köket. Under dagen så har Catzy vågat sig både in till vårt sovrum samt vardagsrummet. Hon går ner på nedervåningen och går på lådan. Hoppas att det håller i sig!!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 538
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 445
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 424
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp