Varför gillar hon inte min högra tutte??

lillamyggan

Trådstartare
Inte för att jag gör det heller eftersom jag får mjölkstockning i den hela tiden men hur som helst.

Min 3 mån bebis, som helammas, verkar föredra mitt vänstra bröst. När jag ammar henne från höger så suger hon duktigt en liten stund sedan kan hon antingen verka nöjd och släpper för att sedan ta tag igen och släppa och tillslut ge upp helt eller så blir hon liksom arg på tutten och trycker huvudet mot, sparkar med benen och verkar missnöjd. Först trodde jag att hon helt enkelt var mätt men direkt efteråt så börjar hon vråläta på sina händer så jag provade igen från höger bröst men det vill hon inte ha. Nähä tänker jag då är hon väl nöjd då. Men varje gång jag ger henne från vänster så äter hon längre, ligger mer still, verkar nöjdare helt enkelt. Nu har jag även gett henne från vänster direkt efter att hon har bråkat med höger och då äter hon en ganska lång stund från det bröstet också så mätt var hon tydligen inte.

Någon som har en idé varför? Mjölk finns det för eftersom hon inte ville äta från höger när jag fick mjölkstockning häromdagen så fick jag pumpa ut och det fanns massa mjölk. Det rinner lätt ut också. Det är alltid hö bröst som läcker först och mest om jag tar bort skydden. Hon får även bra tag om båda, faktum är att från början fick hon lättast tag om höger för den bröstvårtan är lite mer samarbetsvillig. På vä sida fick jag hjälpa henne i början och nypa till en bröstvårta för att hon skulle få tag.

Jag fattar ingenting. Någon som vet??????
 
Sv: Varför gillar hon inte min högra tutte??

Det blir inte alltid lika bra "tag" om båda bröstvårtorna.

Mammor är kanske högerhänta och har lättare att få till amningen på vänster sida då de kan hjälpa till med högerhanden, och anatomin är inte alltid identisk.

Är taget inte perfekt blir det jobbigare för bebin och stockning för dig, alltså "gillar" hon den lättare tutten bättre. HON kanske tycker den vänstra där du trixat och nypt fram ett tag är drickvänligare?

Vill man ha igång båda får man trixa med greppet på den "svåra" tutten, annars sinar den efter ett tag.

Jag fick inte tömt mitt högra bröst om jag inte hade bebin i armhålan :p så han liksom låg åt samma håll som det han upptäckt var lättast... Alltså bebin låg kvar med huvudet åt min vänstra sida och märkte förhoppningsvis inte bytet medan jag roterade så den andra tutten kom fram.
 
Sv: Varför gillar hon inte min högra tutte??

Ja det är klart du har rätt i att de säkert inte är likadana. Eller det vet jag ju att de inte är fast jag trodde att hö skulle vara lättare. Jag menar nu fixar hon ju att få tag om vä själv, som hon inte gjorde i början, men hö har hon alltid fixat att få tag om själv.

BVC sköterskan tipsade också om olika ställningar och jag har nog provat de flesta utom den du tipsade om så det blir nog nästa trix.
 
Sv: Varför gillar hon inte min högra tutte??

Jag har samma problem, Arvid vägrar höger tutte.

Så mitt vänstra bröst är D kupa, med jättemycket bristningar och en stor bröstvårta, och högra normalstor B, inga bristningar och normal bröstvårta.

Ser förjävligt ut...:(
 
Sv: Varför gillar hon inte min högra tutte??

Så var Rasmus oxå men jag gav mig f*n på att de skulle gå! Och nu funkar det!

När han släpper och blir arg, skriker eller sparkar med benen så tar jag upp honom på axeln och lugnar ner honom, i 99% är det en rap som är i vägen. Sen fortsätter jag med samma bröst igen.


Äntligen är mina bröst jämnstora igen :D Efter mkt bök och obekväma amningspositioner.

Han får bäst tag om höger (vänster är favorit) när jag ligger ner.
 
Sv: Varför gillar hon inte min högra tutte??

Det blir inte alltid lika bra "tag" om båda bröstvårtorna.

Mammor är kanske högerhänta och har lättare att få till amningen på vänster sida då de kan hjälpa till med högerhanden, och anatomin är inte alltid identisk.

Är taget inte perfekt blir det jobbigare för bebin och stockning för dig, alltså "gillar" hon den lättare tutten bättre. HON kanske tycker den vänstra där du trixat och nypt fram ett tag är drickvänligare?

Vill man ha igång båda får man trixa med greppet på den "svåra" tutten, annars sinar den efter ett tag.

Jag fick inte tömt mitt högra bröst om jag inte hade bebin i armhålan :p så han liksom låg åt samma håll som det han upptäckt var lättast... Alltså bebin låg kvar med huvudet åt min vänstra sida och märkte förhoppningsvis inte bytet medan jag roterade så den andra tutten kom fram.

Precis vad jag tänkte skriva.....
Jag fick göra som du.. Amma bebis åt samma håll, men olika bröst. Alltså ha honom i "armhålan" som du beskriver när han åt från höger bröst.
 
Sv: Varför gillar hon inte min högra tutte??

jo - om tutten är jättespänd kan det också vara svårt. Då hjälper det att tömma ut lite först så den blir mjukare och lättare att greppa.
 
Sv: Varför gillar hon inte min högra tutte??

Jag vet inte vad som är höger för dig & vad som är det för mej men det är bevisat att barn föredrar bröstet som är på samma sida som mammans hjärta.De blir lugnade av att höra slagen eftersom de hört dem hela tiden de var i magen, de känner igen sig.
 
Sv: Varför gillar hon inte min högra tutte??

Här är en till vars unge föredrar det vänstra bröstet. Har mycket bättre tag där. Om det gått för länge mellan amningarna blir det början till mjölkstockning i höger direkt! Kommer alltid mycket mer ur detta bröst vid urpumpning. Lite mitt eget fel eftersom jag oftast ger honom vänster först när han är hungrig för jag inte orkar med krånglet, så då blir det ju att han aldrig tömmer det andra ordentligt.
 
Sv: Varför gillar hon inte min högra tutte??

Svarar alla!

Intressant att alla verkar ha mest problem med höger. Kanske är sant det där med hjärtljuden. Hur som helst så kämpar vi på med båda tuttar tillsvidare.
 
Sv: Varför gillar hon inte min högra tutte??

Min dotter föredrog mitt högra bröst, så hon är i så fall ett undantag. Mitt högra hade alltid mer mjölk och då ammade jag ändå alltid varannan.

Glömde ju skriva att jag tror, precis som Silverkedjan skrev, att det högra kan ratas pga att det är för fyllt, kommer för snabbt! Prova pumpa ur lite på det först nästa gång.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 871
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 280
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 707
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 366
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp