Varför dumt med 90 dagars dräktighetsbetalning?

Casper

Trådstartare
Hej!

Jag är klart ganska oerfaren av avel men är sugen på att betäcka mitt arabsto till sommaren, :love: och studerar o läser allt som kommer i min väg, och har då läst att en del här inte gillar att man ska betala vid 90 dagars dräktighet.varför inte?? Är det för att ni menar att det kan hända så mkt på vägen?? Men då måste jag även fråga,är det inte då foster & fölförsäkringen går in och täcker de utgifterna man lagt på det eventuella fölet?? eller är jag helt ute i det blå? :confused:

Jag tänker betäcka mitt sto med en hbl hingst då jag har problem med min uppfödare till araben så jag har ett rent hel*e att regga henne :devil: :mad: :devil: så nu ger jag f*n i skiten rent ut sagt!
Det tråkiga är bara att jag har en jätte fin arab men jag kan aldrig få korekta papper på henne, men däremot kan jag få bättre papper på henne inom andra föreningar,vilket är helt sjukt!(men kanske bra för min del nu i alla fall :smirk: suck)

Men som sagt, hon ska i alla fall betäckas och jag skall behålla fölet för egen del!
Mitt sto är lite klent i kroppsbyggnaden och har lite svagt för galoppen.
Så min tanke var då en grövre,högre och rent allmänt maffigare hingst med en bra galopp och ett bra psyke.

Och jag har fått många tips om Cortus och jag har varit o hälsat på honom och tycker han verka trevlig..men dom har ju även fler trevliga hingstar på den statioenen och nu är jag kluven..

Någon som akn hjälpa mig i denna djungel av vackra hingstar?? :d

Tacksam för hjälp,hoppas inte allt var för rörigt!

Kramar! :bump: :banana:
 
Sv: Varför dumt med 90 dagars dräktighetsbetalning?

För min egen del så rent pengamässigt tycker jag 90 dygnsavgift är helt ok. Det blir ett sätt att fördela kostnaderna lite jämnare över året. Annars kommer levande fölavgift och språng- och stationsavgifterna precis ett i ett...
Den stora nackdelen är dock osäkerheten, man kan betala för ingenting. Försäkringen behöver man ju inte teckna om man har "levande föl", vilket annars betyder en extra utgift i sammanhanget.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 537
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 731
Senast: Görel
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 505
Senast: jjennnyy
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 748
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp