Varför det? Varför det? Varför det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Undrar varför de frågar samma sak 23 gånger? Har det nån utvecklingsfunktion ?

Ibland är det nog för att de inte förstått svaret. Vi har massor av kassettband där sjunger när jag var barn. Varje gång jag sjungit att mors lilla Olle hade rosor på kinden, avbröt jag mig och frågade: "Hade han rosor på kinderna?" Mamma svarade ja, och sa åt mig att sjunga vidare. Detta upprepades i det oändliga.

Anledningen till att jag fortsatte fråga var att jag helt enkelt inte kunde begripa varför han gick runt med blommer i ansiktet, och hur han fått fast dem där. Men jag kunde inte formulera om min fråga så att jag kunde få bättre svar.
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Mina barn är i varför det stadiet, det gör mig lite frusterard, det verkar inte finnas nån hejd på varför. Och om de får fatt i nån annan vuxen att terrorisera så "varförerar" de denna så jag skäms....

Tar det nånsin slut? Det känns fel att be dem sluta för om man inet frågar så lär man sig ju inget?
Hur bemöter man det när man är totalt slut och inet orkar med fler varför det?

Öh beror på...jag frågar fortfarande;) fast kanske inte 417 frågor om dagen...

Nej ärligt, när mina barn var i varför stadiet så drog jag tillslut så långa utläggningar om saker och ting att de tröttnade på att fråga (det var inte meningen jag tyckte bara det var så kul att svara och få lära ut:o )

Jag tyckte att det var en så härlig tid:D Kanske beror det på att jag är så vetgirig och frågvis själv.

Fast än (de är på sitt femtonde respektive sjuttonde år) så frågar de faktiskt om det är något de undrar och det tycker jag är jättebra:)

Uppsakattade dock inte när min bror var i varförerande men då var jag typ 11 år...

Min egen teori om varför de frågar samma fråga så många gånger är av samma andledning till att de testar gränserna, de ger dem trygghet att få samma svar varje gång/ att gränserna är samma varje gång, precis som sagan och filmen de har sett/hört tusen gånger ger dem trygghet...

Att de frågar andra människor är ju då inte så konstigt, eftersom de vill kolla om resten av världen säger och gör likadant, eftersom omvärlden oftast inte svarar på samma sätt så lär de sig mer om sin omvärld, sig själva och om sin familj dvs det är tryggt hemma för där vet jag hur det fungerar så yttervärlden kan man ta in lite då och då och vila hemma i trygghet och ro!

Bättre fråga och verka dum en sekund än att vara dum resten av livet:)
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Bra ide':) .
Ska man leta upp nån man tycker riktigt illa om och släppa loss varförerarna på denna :devil: :love: :angel: :D
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Man svarar och svarar och svarar.

När jag tröttnade så drog jag på "långa (och jag menar låååånga) vetenskapliga utläggningen" och då så kroknar de.
Min 5-åring frågar inte heller så mycket.
Han orkar inte höra svaret.
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Jag fick höra vid något tillfälle när jag utbildade mig att barn upprepar nästan allt de försöker lära sig minst 33 gånger! Det var nån forskare eller psykolog eller nåt som hade lagt märke till att hans son upprepade saker väldigt ofta o han började räkna!:D Det var tydligen nästan alltid 33 ggr. Även bekantas barn upprepade 33 ggr!

Så att höra varför 33 ggr/dag är kanske ingen slump men attans jobbigt ibland!

Mina började i femårsåldern o har inte slutat än... De är 7 o 11 idag. De kan börja med "varför regnar det?" o sen får man miljoner följdfrågor... Kan man inte, tittar de på en precis som om man inte vet nåt om nånting... Suck! :D

Men det är himla kul att leta svar på livets gåtor ihop med dem! Tack för internet!!!:bump:
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Man svarar och svarar och svarar.

När jag tröttnade så drog jag på "långa (och jag menar låååånga) vetenskapliga utläggningen" och då så kroknar de.
Min 5-åring frågar inte heller så mycket.
Han orkar inte höra svaret.

Ah. Åhå. Erhmm...

:o

Du menar att det finns dom som ger förenklade barnanpassade varianter istället för sanningen :crazy: ?

(minns när 5-åringen svarade dagisfröken på en fråga i stil med "åh vad kul- har du blivit frisk ?" med en lång utläggning om hur de vita runda blodkropparna i hans blod hade ätit upp och dödat virusarna som tagit sig in i hans celler i slemhinnorna i halsen... )

:o
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

...eller när han som 4-åring skulle förklara för sin dagisfröken hur hennes äggstockar fungerade :o

Dödar jag frågandet genom att förklara så mycket hela tiden :confused:
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Jag tycker att en hel del barn faktiskt vet svaren när man vänder på det och frågar; "Vad tror du själv?"

På mitt jobb blir jag "varfördetad?" ganska ofta, och jag brukar försöka vända på det.
*matar fisk*
(litet barn) Vad gör du?
Ja, vad tror du att jag gör?
Du...matar fisken?
Jepp.
Varför det?
Varför tror du att jag gör det?
Ehm, för att fisken måste ha mat för att överleva.
Jepp.

Barnet går iväg, till synes belåten.
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Antagligen.
Det man redan vet behöver man ju inte fråga om.
Frågan kommer tillbaka några år senare och då klarar de en längre del av vetenskapen och ibland t.o.m. hela långa förklaringen.
Frågorna upphör när de hittar bättre svar på nätet själva.
Eller övergår till "Har du någon bra bok om.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Bexzor
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 460
Senast: Oh_really
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 015
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 732
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp