Varför det? Varför det? Varför det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Djurjouren

Trådstartare
Mina barn är i varför det stadiet, det gör mig lite frusterard, det verkar inte finnas nån hejd på varför. Och om de får fatt i nån annan vuxen att terrorisera så "varförerar" de denna så jag skäms....

Tar det nånsin slut? Det känns fel att be dem sluta för om man inet frågar så lär man sig ju inget?
Hur bemöter man det när man är totalt slut och inet orkar med fler varför det?
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Ja nån gång tar det slut :D men vägen dit kan kännas lååååång. Har en i den ålder nu och ibland så säger jag att nu är det bra, mamma orkar inte just nu och så måste man få säga. Här finns tre barn så det frestar på ibland och man orkar inte alltid. Och det måste man få säga till barnen. Barnen (mina) lär sig efter ett tag svaret på sin fråga eftersom det är ju samma frågor hela tiden, även om ny kommer. Då brukar jag vända på det när jag vet att barnet kan svaret, har man svarat på samma fråga 20 ggr så, då säger jag bara ja varför då? OCh då svara barnen samma svar som jag gett 20 ggr innan. Och så kan vi gå till nästa "varför då?"

Kämpa vidare, det går över :p
 
Senast ändrad:
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Tack, tror jag :p :D
Undrar varför de frågar samma sak 23 gånger? Har det nån utvecklingsfunktion ?
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Jag vet hur det är. Har en 5-åring som har många frågor.
Varför om precis allt.
Och Vad betyder det?, om enkla ord man alltid använt. Tex om man säger till honom att jag är trött. Vad betyder trött frågar han då.
Och så självklart, varför då.

Och allt ska räknas. Alla skyltar ute. Ser han en skylt det står 45 på, då ska han räkna till 45 och jag måste lyssna, annars börjar han om.:crazy:

Vet inte när det går över. Snart hoppas jag. :smirk:
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Och om de får fatt i nån annan vuxen att terrorisera så "varförerar" de denna så jag skäms....

Nejnej, gör inte det! Det är ju jättegulligt:love: . Och det är en utmaning att komma på vettiga svar också, för man måste ju ge ett svar som är rimligt i ungens öron - och ändå vill man inte blåljuga liksom. Åtminstone inte om det är LITE större barn.
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

.
Och allt ska räknas. Alla skyltar ute. Ser han en skylt det står 45 på, då ska han räkna till 45 och jag måste lyssna, annars börjar han om.:crazy:

Se upp med motorvägarna:eek: ;)

För att inte tala om publiksiffrorna på en hockeymatch, ni skulle bli kvar där i flera år:rofl:
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Jag har väntat och väntat på att min äldsta (5½) SKA komma i det stadiet - men det händer ingenting :(

Tvärtom så kan det vara så att jag, om jag tycker han ser fundersam ut över något, förklarar hur en sak hänger ihop så blir han skitförbannad och fräser "jag VET mamma, det där behöver du inte berätta :mad: "

"Åh, vad bra att du vet :) ", svarar jag, "hur har du lärt dig det ? "

Sonen surt: "Det sa du faktiskt en gång när jag var 3 år :mad: "

:crazy: :crazy: :crazy:
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

:rofl: :rofl: :rofl: Sänder mitt största medlidande till dig :angel:


Och allt ska räknas. Alla skyltar ute. Ser han en skylt det står 45 på, då ska han räkna till 45 och jag måste lyssna, annars börjar han om.:crazy:
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Tycker du ja men tex vår sopgubbe, en barnlös farbror i 50 årsåldern, han är inte så impad faktiskt :D
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

ja men så är min stora oxå. om jag försöker försigkomma och berätta innan han frågar så blir han förolämpad o säger som din ;)
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Jag läste någonstans för inte så länge sedan att ett barn i 4-5 årsåldern (individuellt så klart) frågar cirka 417 frågor per dag :rofl:

Ops tänkte jag, men det stämmer säkert, de frågar ju om allt, när börjar Bompa, vart ska du mamma osv....
De räknade med alla frågor ett barn ställer och då blev det 417 stycken....
Går över snart :bow:

Men visst, om inga frågor, hur ska de då utvecklas?! :banana:
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Jag tyckte "Va e de"-fasen var enerverande. Så jag har alltså varför-fasen att se fram emot. :crazy:
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

:eek: :eek: :eek: 417 inte konstigt att jag är slut i hjärnan, jag har ju två barn i det stadiet, det blir alltså över 800 frågor om dan:eek: :cool: :D
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Men min frågar ju inte :crazy: Har "smugit" på honom i morse och verkligen inte försökt förekomma men det enda som kommer är :

"Mamma, så HÄR är det: ..." och så en lång utläggning om ngt.
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Min bara började en dag, från 0 till ...417 :D frågor i sekunden.
Så du lär märka när det kommer , det sker inte gradvis :D
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Skulle inte förvåna mig om jag får vänta på tvåan.

Han har redan tendenser fast han inte kan säga så många ord (i nuläget mamma pappa apa tom bajs dusch - allt annat är määä eller däää) - pekar på allt med uppfordrande min som betyder "Vad är det?"

Och du kan gissa hur många ggr vi pekat på alla favoritdjuren på kökstavlan och sagt vad de är för något :crazy: 417 ggr/dag låter rimligt :angel:
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Var inte ledsen! Du är inte ensam om att ha en son som inte är så frågvis! Eric som blir 5 år den 6 februari frågar inte heller så ofta. Visst händer det ju så klart, men det är mer "normalt " till antalet om man säger så.

Tvåan är 3,5 år och jag väntar på honom också...... När börjar de här varför- frågorna?

När de är med mig på jobbet frågar de dock personalen där " vart ska ni?" "varför har du de3n väskan?" osv Men inte i några mängder precis.

Jag förstår den som skäms lite när de terroriserar någon, inte alla människor trivs med att barn pratar med dem. Det är skitjobbigt när mina pratar med någon och så svarar inte den personen utan går bara vidare!! Varför gör man så mot ett barn??
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Har en 3,5-åring hemma. O där "varföreras" det hela tiden. Jag är ganska så pratig av mig o tycker att det är helt ok att svara på frågor som GÅR att besvara. Men många gånger om dagen får jag frågor som bara inte går att ge något svar på. Ex körde vi förbi en hästhage o jag säger "titta ut genom lillebrors fönster, där går en häst" - varför då? "Den bor där o har sin hage där". Varför då? Jo, den har sitt stall där" Varför då? osv i det oändliga. Till slut diskuterade vi varför inte hagen låg på andra sidan bilen. :(
Men visst - syftet med alla varför är ju att lära sig något om livet. O det sägs ju att barn behöver höra allt många gånger för att lära. Exempelvis så gillar ju barn att läsa samma bok tusen gånger, och då är det visst så att de snappar upp nya ord/handling varje gång de läser den. Så någon gång ska väl dessa 1000-tals varför bli besvarade.
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Det är skitjobbigt när mina pratar med någon och så svarar inte den personen utan går bara vidare!! Varför gör man så mot ett barn??

Visst är det ohyffsat! :mad:

Själv pratar jag så gärna med barn! Jag tror nästan att det syns på mig, för barn pratar ofta med mig. Mysigt! :love:

Mina döttrar hade nog ingen riktigt intensiv "varför-period". Annars har jag förträngt det... :angel: :D
 
Sv: Varför det? Varför det? Varför det?

Och om de får fatt i nån annan vuxen att terrorisera så "varförerar" de denna så jag skäms....

Det är väl inget att skämmas för!? Jag tycker du ska vara stolt över dina vetgiriga barn. Passa på att koppla av medan de "varförerar" andra. De personerna får ta eget ansvar för om de vill/orkar svara eller inte.

Jag är en sån person som gillar varför-frågor. Förr brukade två små killar hänga i vårt stall och fråga varför om precis allt som jag gjorde med hästarna. Det var jättebra, för då fick jag hjälp med att ifrågasätta mycket som jag själv gjorde av gammal vana.

Jag förstår att man som förälder blir trött på att ALLTID bli utfrågad. Men, som sagt, passa på att hämta andan medan de frågar ut någon annan. Om de får tillfredställa sitt fråge-behov på någon annan kanske det blir mindre frågor kvar till dig!:idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Bexzor
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 460
Senast: Oh_really
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 015
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 732
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp