Varför denna besatthet av pengar?

Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Kort och gott verkar jag ju ha en vänskapskrets med alla möjliga typer, frågan är väl hur jag är själv? hehe helt dum i huvudet kanske ?


Men mitt störningsmoment är pengar. Så fort man köper något/ska köpa något så har jag vissa i min omgivning som ALLTID ställer frågan - Jaha vad fick du betala för den? Vad kosta den?

Varför är det så viktigt att få veta vad saker o ting kostar?
Som nu- Jag har gått och köpt en häst och min ena vän är helt förstörd verkar det som för att jag inte säger priset! Oavsett om jag försöker förklara att - Vad mina saker/hästar kostar har ju faktiskt ingen annan än jag själv med att göra?

Då börjar som i detta fallet kvinnan att gissa sig till priset. -Jaha kosta den 75.000kr eller är det mer? Är det över 80.000kr?

Varför är det sällan man möter/träffar någon som kan säga - Åh vad kul att du köpt en häst, i stället för - Jaha vad kosta den då?

Blir en häst mer intressant om den kostar en viss summa?

Hur gör ni när någon frågar om vad saker kostar? Är ni öppna med vad allt kostar?

Rent spontant när det gäller pengar så är det en viktig del i ens liv, det kan man inte sticka under stolen med. Det allra viktigaste är att man har koll själv , sen har faktiskt ingen annan med att göra vad du har för ekonomi!

Jag kan bli smått irriterad när människor jag inte känner speciellt bra bara kommer fram sådär och frågar vad det och det kostar, då anser jag att det är ren nyfikenhet eller "skvallerkärringar". Och i detta läget anser jag att det bästa är att inte säga någonting alls, låt dom undra.

Idag känns det lite som att folk är pengagalna/pengakåta och måste ha det bästa och dyraste annars är det inte bra i deras ögon. Det är nästan så det smittas till viss del.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

KL

Anses det vara fult med lån? Eller är det vanligt att man tar lån för att kunna köpa häst, transport, utrustning osv?

Jag tycker i princip bara att det är ok att ha lån på bostaden... (å nu är jag från sthlm å här KAN man inte köpa en bostad om man inte har arv/vunnit pengar när man är 20år)...

Men sen tillhör jag skaran med ett sparkonto samt att jag inte slösar (om man nu kan ha häst utan att kalla det slösa :p) så vill jag ha något så köper jag det med pengar från sparkontot... har ju "omedvetet" sparat till "det jag vill ha" i å med att jag inte slösar...
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

För jag tycker inte hon eller någon har med att göra vad hästen kostar. ( ingen dyr alls) men alltså man kan väl räkna ut själv vad en vallack på fyra år precis inriden kan ligga på för pris om den inte har en speciell stam och inte var speciell dyr.

)

Nej, det kan man inte. Jag kan det åtminstone inte.
Och vad som är "inte speciellt dyr" varierar ju i vars och ens uppfattning.
För att illustrera hur jag menar: jag har 16 hästar och medelinköpspris har varit knappt 11.000kr. Då finns det med frieser, basjkir, några islandshästar, connemara, arab i samlingen tillsammans med fjordingar och en kallblodstravare.

I min värld är allt över 25000kr ganska dyrt. Och jag kan föreställa mig att "inte speciellt dyr" kan variera mellan 20000kr och 75000kr beroende på vem man pratar med...
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Ja du har ju faktiskt en poäng där. Jag uttryckte mig klumpigt och du fick mig just att inse det, Tack!
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Lite så jag känner -Att vad som sker på mitt lönekonto/shoppingkonto/sparkonto har ju ingen med att göra. Men nu när så många sagt sitt så verkar det som att väldigt många är öppna med att prata om sin ekonomi.

Jag är uppvuxen i en familj där pengar är ointressant. Man pratar inte om pengar utan vill man ha något så köper man det och så är man glad åt att man själv eller andra har köpt något.

Sen är jag väl kanske lite av typen att har du inte råd att köpa saken kontant eller spara ihop pengar för att kunna köpa det så kanske man inte har råd att äga det ( OBS ENBART MIN SYNPUNKT). Sen kan jag tycka att det är okey att ta lån för bostad/bilköp. För det är ju ändå något om man köper relativt bra som håller (hoppas man).
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

KL

Jag är väldigt öppen gällande min ekonomi för att jag tycker att det är intressant att prata om.
Det är en vardag som ALLA människor lever med, löser och prioriterar på olika sätt.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Fast bara för jag är öppen om min ekonomi och svarar på alla frågor vad saker kostar, min lön, utgifter osv betyder det ju inte att jag är avundsjuk? Varför skulle man vara det? Jag är precis lika glad för min kompis skull om hon köper en häst för 5000 kr eller 500 000 kr.

Jag är inte intresserad av pengar, jag svarar bara ärligt på frågorna jag får oavsett om det handlar om pengar eller vad jag arbetar med...inget konstigt.

O jag bryr mig inte alls vad folk lånar till, det är väl upp till dem. Vill någon låna till en cykel så varsegod.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Sen kan jag tycka att det är okey att ta lån för bostad/bilköp. För det är ju ändå något om man köper relativt bra som håller (hoppas man).

Jag tycker att det är viss humor att det väldigt ofta anses varaokej att låna till just bil. En bil är något som ofelbart tappar värde. Jag har köpt min bil kontant, men min sadel är på lån. Sadeln kommer dock hålla sitt värde otroligt mycket bättre än bilen:D
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Du har iofs rätt där med. Men inte många kanske kan gå och köpa en ny bil ( fabriksny pratar jag nu för det är NY bil för mig) för över 200.000kr. Sen har du ju även här helt rätt i att den sjunker ju i värde så fort man kör ut den ur bilhallen.

Jag tänker mer att en bil har man oftas garantier på och det går oftast att reparera. Det måste kännas mer jävligt om man köper en häst på lån för vi säger 70.000kr och sen går den o bryter benet efter två år och man kanske la upp lånet på ja vi säger 7 år för att få minsta månadskostnaden( vet ej hur folk gör med sina lån). Sen kanske man inte har den högt försäkrad osv.


Men men det där går ju diskutera i all oändlighet. Däremot kom jag på en till fråga nu som jag undrar.

Om nu ni som frågar om priser frågar en kvinna/man om vad sakerna kostar och dem inte svarar eller säger att - det har du inte med o göra osv hur reagerar ni då? Alltså accepterar ni att - jaha nänä jag har inte med det att göra. Eller börjar ni genast tycka att personen är ett rötägg som är otrevlig?


Förväntar man sig alltid att alla ska svara på ens frågor?
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Oavsett om man tar lån eller sparar pengar så är det ju hur man hanterar själva basekonomin det viktigaste. Har man inte råd och går back och riskerar att hamna i en lyxfälla så är det nåt som inte funkar...men den som har ordning på det? Jag blir lite fascinerad av att det finns en hel hög med "tyckare" som har åsikter över vad folk lånar till...och dessutom har åsikter om det är OK att låna till vissa saker och INTE??? Med vilken rätt sätter ni er till doms över andras val, undrar jag?

Skulle jag fråga någon om ett pris och vederbörande snäser åt mig att jag inte har med det att göra så ja, den personen anser jag nog ha svarat mig otrevligt. Det går faktiskt att säga saker snyggt och om någon frågar mig om vad min bil kostade så antingen svarar jag korrekt eller så säger jag bara att jag håller det för mig själv. Måste man vara otrevlig?
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

jag skulle respektera ett "nej".

Om/när jag frågar så säger jag "får man fråga vad den kostade?" typ..

samma med en kompis som är polis, då frågade jag "får jag fråga vad ingångslönerna ligger på å vad man får sen efter några år?", just för att jag var nyfiken, inte för å typ "HAHA bara så lite" eller "oj vad mycket"... jag undrade helt enkelt! :D

Bara för att man tjänar mer eller mindre än man ju inte VÄRD mer eller mindre själv.

De som tjänar mkt kanske jobbar som as och mår skitdåligt, å de som gör det de vill på lågavlönade arbetsplatser kanske älskar sitt jobb.. alla gör sina egna val, så ser jag det!
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Ja, jag kan tycka att det faktiskt finns en vinst i att diskutera hur mycket man tex har i lön, som inför lönesamtalet så kan det ju vara vettigt att veta på ungefär vilken nivå man ska lägga sitt bud.

När det gäller hästar så skulle jag mycket väl kunna fråga ts hur mycket hästen kostade. Hur ska jag annars få reda på vad det kan tänkas vara rimligt att lägga på en häst när jag väl ska köpa en egen om man inte kunnat jämföra?
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

kl

Jag förstår hur ni tänker och jag respekterar det. Alltså om människor frågar mig om saker så är jag inte dryg. Just nu är jag dryg för min vän ger sig ju aldrig! Jag tycker inte det är ett normalt beteende att vara helt besatt av vad just en grej kostar.

Sen är det som vissa har påpekat här i tråden att man kan fråga på snällt vis och man kan svara trevligt.


Men ibland så känns det när man pratar med folk att den som betalar mest för saker o ting är högre i status! Som i stallet i går stod två tjejer och diskuterade vad deras träns kostade och av samtalet att tyda så var det bara ett samtal om vem som kunde glänsa mest.

Sen kan jag mycket väl fatta att man kan ha vinning i att diskutera pengar inför kanske ett lönelyft osv.

Men jag skulle ju inte stå inför någon okänd och börja dividera min ekonomi hit och dit och blotta mig helt.

Lite som min väninna- Ibland känns det som att de vore tabu att jag skulle äga något som är av mer värde än något hon äger, och jag känner att så är nog fallet nu när det gäller att jag köpt en häst och hon inte vet priset - Känns som hon tappar kontrollen och inte längre är överst på statuslistan.

Tilläggas: Jag jobbar nästintill alltid 6dagar i veckan, jag sliter för att få mina pengar, medan hon stolt berättar öppet att hennes föräldrar då betalar ditten o datten. Då känner jag att varför ska jag diskutera ekonomi med en sådan människa? Som utåt sett vill få det att vara så fint men egentligen inte riktigt vuxit upp.

Men sen tycker jag absolut det är intressant läsning hur ni ser på saker och ting, för det får ju mig att tänka om lite med. Så egentligen så kanske jag ska säga - Tack!
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Nej, i ditt fall, med tanke på hur du beskriver hennes sjukliga intresse för priset skulle jag aldrig i livet sagt vad hästen kostade. Jag hade bara skrattat. :rofl:
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Nej, det är snarare tvärtom! Jag reser en hel del i mitt arbete, och vart jag kommer är det ett stort samtalsämne att just svenskar alltid redogör i detalj för vad allting har kostat (och för hur det gick vid deras senaste toalettbesök).

Haha vad lustigt! Jag gillar att prata pengar fast jag inte är nån direkt höginkomstsgare, har en ganska medioker lön än så länge. Men just detta att prata pengar å avföring är ju ganska så intressant. Då får man en klar bild av läget sas :D.

Redogör gärna bra affärer jag gjort om nu någon vill lyssna och är ganska frågvis ibland oxå :p.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

kl

JA som det ser ut nu så har hon tagit avstånd ifrån mig för att jag inte är öppen med min ekonomi. OM det är en sådan viktig roll så lägger jag gärna min kärlek på en annan vän. Jag tycker det är barnsligt av henne nu. Å andra sidan så slipper jag tjatet iofs.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 684
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 115
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 603
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
821
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp