Varför denna besatthet av pengar?

Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Min erfarenhet är att de som har det knapert frågar. Om jag tycker den frågan är närgången har det hänt att jag svarat: Ja, nu har jag ju inte häst för att spara pengar.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Haha, jag undrar tvärtom varför det alltid ska vara så hemligt med vad saker/hästar kostar? Jag är dock inte direkt intresserad så jag brukar inte fråga :p

Håller med du.
Varför är det så himla svårt att prata om pengar? Det känns så typiskt svenskt.
Jag har inga problem att berätta vad jag tjänar, vad vi betalade för vårt hus, vad hästen kostade mm. Varför skulle jag ha det?
Nä, tycker det är fånigt att vara så jäkla hemlig. Nu är inte jag den som frågar folk men jag har verkligen inga problem med att folk frågar mig.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

kl
Svarar de flesta:
Tack för att ni är många som svarat och ger er synpunkt. Jag kanske är konstig som är av typen att - varför ska andra veta hur min ekonomi ser ut.

Jag kan faktiskt inte säga varför jag inte tycker om att berätta vad saker o ting kostar, jag känner mer att - Det har ju ingen med att göra.

Jag är totalt ointresserad av pengar så därför frågar jag aldrig någon om vad saker o ting kostar, det kanske är också därför som jag reagerar som jag gör när jag får frågan över vad typ allt jag nu köper kostar.


Som person är inte jag någon som skulle stå och berätta helt öppet att si och så mkt kosta det och det där kosta si och så. Sen kan jag förvisso om man diskuterar saker o ting kanske nämna om jag tycker något är billigt eller dyrt, då kan jag jämföra och kanske säga att - oj så dyrt/billigt jag själv fick betala si och så mkt.


Jag tycker bara jag har märkt mer och mer på sistone att människor knappt frågar /säger om det man köpt utan det handlar direkt om pengarna. Lite trist.

Hoppas ni fatta mitt svar jag är dödstrött så jag vet knappt hur jag skrivit.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Haha, jag undrar tvärtom varför det alltid ska vara så hemligt med vad saker/hästar kostar? Jag är dock inte direkt intresserad så jag brukar inte fråga :p

Håller med du.
Varför är det så himla svårt att prata om pengar? Det känns så typiskt svenskt.
Jag har inga problem att berätta vad jag tjänar, vad vi betalade för vårt hus, vad hästen kostade mm. Varför skulle jag ha det?
Nä, tycker det är fånigt att vara så jäkla hemlig. Nu är inte jag den som frågar folk men jag har verkligen inga problem med att folk frågar mig.

Jag håller med. Jag fattar inte varför folk har så svårt för att prata om pengar? Jag har vissa i bekantskapskretsen som inte ens kan berätta för sina barn vad saker och ting kostar eller ens prata om pengar med följd att de inte hade en aning om pengars värde när de blev vuxna. De hade inte heller någon som helst förståelse för att inte alla kunde få allt de pekade på.
Vill någon veta vad jag har betalat så svarar jag. Frågar de hur jag har råd så svarar jag på det med. Kanske har jag något tips som gör att frågaren också kan få råd att uppfylla sina drömmar.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Håller med du.
Varför är det så himla svårt att prata om pengar? Det känns så typiskt svenskt.
Jag har inga problem att berätta vad jag tjänar, vad vi betalade för vårt hus, vad hästen kostade mm. Varför skulle jag ha det?
Nä, tycker det är fånigt att vara så jäkla hemlig. Nu är inte jag den som frågar folk men jag har verkligen inga problem med att folk frågar mig.

Fast jag uppfattade det inte som att det är det att det är svårt att prata om pengar i det här fallet, utan att det är jäkligt tröttsamt med en person som jämt och ständigt ska veta vad saker och ting har kostat, om sambon vet vad det kostade osv. Det hade jag lessnat på ganska snart.

Rent allmänt förstår jag faktiskt inte vad det är som är så intressant med vad saker har kostat, det spelar väl ingen som helst roll vad jag har betalat för t.ex. hästen eller sadeln. Så för min del handlar det inte om att det skulle vara hemligt eller på nåt sätt jobbigt att prata om, utan att jag faktiskt inte förstår vad som är det intressanta i det hela.

Typiskt svenskt vet jag inte heller riktigt om jag håller med om, jag tycker snarare att svenskar mer än gärna berättar vad de har betalat för saker och ting... men alla har vi olika erfarenhet.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Jag är nog väldigt öppen med vad saker och ting kostar, när det gäller alla utom (delar av) min familj.. De har en väldigt underlig relation till pengar och det enklaste har jag märkt är att inte svara på frågan "vad kostade det?" mer än "ptja, pengar."

Är generellt väldigt nyfiken på vad folk får i lön, men jag frågar aldrig, just för att det är så "hemligt". Skulle jag själv få frågan så svarar jag alltid, tjänar "normalt" för vad jag jobbar med och med tanke på utbildning, så jag har aldrig fått några konstiga reaktioner på det.
Oftast undrar jag själv för att se vad en person med förhållandevis lång utbildning tjänar i jämförelse, om det "är värt" att sätta sig vid skolbänken igen ;)
Men annars, ptja, ren nyfikenhet :o

Skulle bli väldigt trött på utfrågningar som du beskriver när jag köpt något, precis som jag blivit i översta stycket, och försöka avfärda det så enkelt som möjligt.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Varje land har sin "kultur" om vilka samtalsämnen som är ok och inte och inom varje land finns det olika "kulturer" kring vad som är ok att fråga och prata om inom olika sociala grupper. Sedan har vi som individer olika gränser ...
I Sverige anses det bland de flesta inte helt ok att fråga om t ex vad du tjänar och vilket parti du röstar på.
Anledningen till att många tycker att det är obehagligt att berätta vad man har betalat för ngt är väl just att man då anar att den som frågar kommer att börja kalkylera och kanske prata med andra om vad man tjänar ....
För min del måste jag erkänna att jag inte blir så nyfiken om ngn jag vet har en bra inkomst köper en förmodat dyr häst ... men jag blir attans nyfiken om ngn jag antar har ont om pengar köper en! Då undrar i alla fall jag vad hästen kostade och var pengarna kommer ifrån. Jag skulle nog inte fråga rent ut dock ....:angel:
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Det du menar är nog normer. Och visst är det så, och de är dessutom (ofta) olika inom olika sociala grupper.

*halvt kl

Personligen har jag dock inte det minsta svårt att prata om pengar. Jag skriver inte i pannan på folk vad jag tjänar etc, men frågar någon så har jag inga problem med att berätta. Inte heller har jag svårt att fråga, om det är så att jag har orsak att vara intresserad (t.ex. funderar på att söka jobb inom samma branch/"sektor" själv, eller ska köpa något liknande själv). Jag förstår faktiskt inte varför det är så tabubelagt. Vill man inte berätta, är det ju bara att svara "Tillräckligt" eller "Det håller jag för mig själv".

Däremot blir jag irriterad när folk värderar mig efter hur mycket pengar jag tjänar, vad jag äger för saker, etc. Sådant accepterar jag inte.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Håller med du.
Varför är det så himla svårt att prata om pengar? Det känns så typiskt svenskt.
Jag har inga problem att berätta vad jag tjänar, vad vi betalade för vårt hus, vad hästen kostade mm. Varför skulle jag ha det?
Nä, tycker det är fånigt att vara så jäkla hemlig. Nu är inte jag den som frågar folk men jag har verkligen inga problem med att folk frågar mig.

Samma här!

Däremot förstår jag TS, dennes kompis verkar ju inte vara helt hemma på hur man beter sig och i detta fallet råkade det handla om att diskutera pengar.

Enda gången jag inte vill avslöja vad något kostar etc är om personen jag köpt saken/tjänsten av inte vill att det ska vara helt öppet. Om vi utbytt tjänster osv och det därför blir ett orimligt bra pris tex. Bara för att andra inte ska tycka "Jaha, varför fick hon/han det så billigt och inte jag?!" typ. Men det är ju som sagt säljarens önskan i grunden och inte min men antingen så respekterar jag det eller så avstår jag.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Jag kan faktiskt inte säga varför jag inte tycker om att berätta vad saker o ting kostar, jag känner mer att - Det har ju ingen med att göra.

Jag tänker väl snarare att de flesta saker mer eller mindre har prislappen på utsidan ändå. Om min sadel är av märket Wintec eller Jaguar, så syns det och vem som helst kan kolla upp priset. Detsamma gäller ju för ridbyxor, kläder, bilar och, ja, nästan allting.

En del frågar av intresse vad det kostar att ha häst, kanske för att deras barn rider eller för att de själva drömmer om en häst. Då svarar jag väldigt ärligt på vad det kostar i vårt närområde. Där handlar det om att jag inte vill bidra till att "lura" någon att tro att de har råd med en häst om de inte har det.

De gånger jag får frågan om vad något har kostat på ett sätt som jag upplever som lite trist, brukar handla om att den som frågar ska bevisa att jag har gjort en dålig affär, typ: "Har du köpt en fabriksny bil, ja se akademiker/kvinnor/stadsbor, hur korkat är inte det?", ungefär. På samma sätt kan någon oja sig över vad mitt halvblod har kostat, och berätta om sin fjording som minsann har precis lika bra rörelser och är lika fin och som kostade betydligt mindre. (Själv tycker jag att just den jämförelsen är orättvis mot båda hästarna, vill man ha ett halvblod köper man väl ett och vill man ha en fjording köper man väl en.)

Hur ens ekonomi ser ut i stora drag är ju ändå inte hemligt om folk vet vilket yrke man har, det går ju oftast ganska lätt att kolla upp ungefär vad en viss yrkesgrupp tjänar och är man offentligt anställd gäller offentlighetsprincipen för ens lön.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Varför är det så himla svårt att prata om pengar? Det känns så typiskt svenskt.

Nej, det är snarare tvärtom! Jag reser en hel del i mitt arbete, och vart jag kommer är det ett stort samtalsämne att just svenskar alltid redogör i detalj för vad allting har kostat (och för hur det gick vid deras senaste toalettbesök).
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Jag hör till dem som kan ställa frågan.
Jag tycker att det är intressant att veta hur mycket (ungefär - skiter i detaljerna) man har betalat för en häst av den ena eller andra rasen med den ena eller andra egenskapen/kvaliten.
Visserligen kan man kolla annonspriser, men de speglar ju inte helt verkligheten: det framgår vad säljaren vill ha men inte hur mycket hästen verkligen kostade.

Jag som hoppar mellan olika discipliner tycker att det är kul att veta vad en talangfull islandshäst kostar (har själv köpt några billiga; ingen av riktig tävlingskvalitet även om en är bättre än priset antyder), jag fuskar lite i dressyr upp till LA nivå med en häst av udda ras, tycker att det är spännande att höra vad man faktiskt behöver betala för en "varmblodig ridhäst" med motsvarande kapacitet - om jag ville satsa på en "riktig" dressyrhäst.
Jag tycker att det är intressant att veta vad en quarterhäst kostar i verkligheten, beroende på kapacitet och liknande, eftersom jag rider western (har debuterat B-nivå) och tanken kan komma att skaffa en sådan häst.

Och vad gäller utrustning: om någon i min bekantskapskrets har köpt utrustning som jag blir "sugen" på, är det enklare för mig att fråga kompisen vad det kostat än att gå in på internet och söka.
Priset är ju intressant för mig för att avgöra om jag är intresserad av att köpa.

Samma sak med begagnade bilar eller nya bilar av modell som jag är intresserad av: enklare att fråga den som nyss köpt, än att gå in på internet och leta.

Saker som jag själv inte är intresserad av att skaffa, är jag heller inte intresserad av prisbilden.
Om min kompis köper en segelbåt struntar jag i vad den kostat - eftersom jag inte själv vill ha någon.

Om min kompis funderar på att köpa en gård, kan jag vara intresserad av förväntad prisbild för att kunna hjälpa min kompis att tänka kring affären: låter det rimligt eller är utgångspriset lågt eller högt satt? Vad kan man tänka sig att förhandla om? och liknande frågor.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Min erfarenhet är att de som har det knapert frågar. Om jag tycker den frågan är närgången har det hänt att jag svarat: Ja, nu har jag ju inte häst för att spara pengar.


Kanske. Min erfarenhet är tvärtom. :cool:

Personen jag nämner i tråden har en god ekonomi, sambo där båda har fasta heltidstjänster. Hen är lika fixerad ändå. Detsamma med två släktingar till mig som även dessa har en stabil ekonomi, men genast beräknad summor och kommenterar inkomst såfort grannen köper nya orkideer... Det behöver inte ens handla om dyra grejer.

Vissa människor tänker så helt enkelt, och jag vill inte bli indragen i sådant.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Kl

Jag har en kompis som (inget illa mot denna, hen är verkligen jätteschysst) alltid ska hålla på och säga: GISSA vad den kostade!
Jag har inte haft så många som frågar mig vad sakerna jag köpt kostar men jag brukar svara ärligt såvidare jag inte känner att personen bara är rejält nyfiken. Då brukar mitt svar oftast bli: Pengar, vad annars?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Nej, det är snarare tvärtom! Jag reser en hel del i mitt arbete, och vart jag kommer är det ett stort samtalsämne att just svenskar alltid redogör i detalj för vad allting har kostat (och för hur det gick vid deras senaste toalettbesök).


Har också stött på det, en bekant (indier) var riktigt stött och arg för att han blivit utfrågad om sina boendekostnader. När jag bodde utomlands hörde jag aldrig ett ljud om vad saker kostat i inköp, ingen som frågade, ingen som berättade.

Huruvida det är bra eller dåligt vet jag inte.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Jag måste faktiskt hålla med, förstår inte varför köpesumman måste vara en hemlighet.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

*delvis kl*
Jag kan endast svara för mig själv.
Anledningen till varför JAG inte vill skylta med prislappen på mina hästar är för att hästmänniskor (majoriteten iallafall) i regel är så förbannat duktiga på att hitta fel i allt.
Avslöjar jag t.ex att min häst kostade 50.000kr så kommer ena halvan kräka ur sig "betalade du SÅ mycket för DEN DÄR?!" och den resterande halvan kommer fråga vad det är för fel på hästen för att den är så billig.
Bättre att lämna den informationen osagd.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Fast det är väl deras problem om de är så missunnsamma? Skitsnack förekommer överallt, det är upp till var och en om man låter det beröra en eller inte.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

eller så förebygger man skitsnacket genom att inte ge dom chansen att snacka skit från första början...
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Jag håller med. Jag fattar inte varför folk har så svårt för att prata om pengar? Jag har vissa i bekantskapskretsen som inte ens kan berätta för sina barn vad saker och ting kostar eller ens prata om pengar med följd att de inte hade en aning om pengars värde när de blev vuxna. De hade inte heller någon som helst förståelse för att inte alla kunde få allt de pekade på.
Vill någon veta vad jag har betalat så svarar jag. Frågar de hur jag har råd så svarar jag på det med. Kanske har jag något tips som gör att frågaren också kan få råd att uppfylla sina drömmar.

jag håller med er alla 3...

det känns nästan som att de som råvägrar berätta något som har med pengar att göra är just de som är besatta av pengar...

har inga problem å säga vad jag tjänar eller vad saker kostar... jag har ju jobbat ihop mina pengar, ska jag skämmas över att jag spenderar dem?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 684
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 115
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 603
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
821
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp