Varför denna besatthet av pengar?

Sv: Varför denna besatthet av pengar?

kl

Tack igen för era synpunkter.
Lite mer bakgrundsfakta om min kära väninna är att
* fast jobb
*Tjänar bra
* Inga lån
* Sambo med en som tjänar bra
* Hennes föräldrar betalar stallhyran för de tyckte det blev så stor höjning när hon bytte stall ( från 1900kr till 2500kr ,hon har en häst)
* Hon är 32år gammal.


Hon är väldigt noga med att tala om för mig att hennes föräldrar betalar för det och det osv, medan jag säger till henne att jag började betala för mig själv så fort jag drog hemifrån och fick fast jobb.

Jag ser inga som helst problem i hennes liv med pengar eftersom hon uppenbarligen får rätt mkt av sina föräldrar. Jag kan då ändå inte förstå VARFÖR hon vill att jag detaljerat ska berätta vad mina saker kostar. Vi träffade på varandra igår och lite av samtalet löd

hon-) Vill du med till h**ks och handla såg de hade rea nu
jag)- Nej jag hoppar det, ska spara nu så jag kan handla lite när sambon och jag far på semester
hon- Var hästen så dyr?
jag)- Nej, beror väl på vad man tycker är dyrt
hon- Vad kosta han då? Fick du betala närmre 70.000kr för den
jag)- Varför är du så intresserad av priset?
hon)- Nej det är jag inte, är bara glad att du hittat en häst.
jag)- ja det känns kanon
hon)- Men din sambo vet väl vad den kosta?
jag)- Ja det vet han, eftersom han är min sambo så vet han ju det mesta som händer i mitt liv inklusive min ekonomi och hästarna
hon)- Vet din chef vad hästen kosta?
jag)- Eh va? Varför skulle han bry sig om de?
hon)- Jag undra bara.


Alltså är detta normalt? Det känns jävligt jobbigt att var gång man ses så ska hon ha reda på vad min häst kosta. Jag tycker nästan det är ett sjukligt beteende.


Stod förresten igår bakom en herre på ica som diskuterade med en annan man och blev så full i skratt när jag hör den ena utbrista
- Oj vad kostade den skjortan då?
- skit du i de

Hahaha det gjorde min dag!

Jag kanske ska tala om för väninnan vad hästen kosta och se om hon blir tyst. Faktum är att hon har tjatat på mig om hästen i tre veckor snart.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Alltså, jag kan inte hålla mig längre. Kan man inte få se en bild på denna fantastiska häst som väcker såna frågor hos din kompis? :o

Förresten - är det samma kompis som överförklarade allt? Visst var det du som hade en tråd om det i våras (eller när det nu var?)
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

hahahaaaa jag måste berätta för min chef vad hästen kostade :rofl:

fast jag har använt hästen som argument för högra arvode (frilans) men det har varit som skämt :D
Typ han frågar: hur mår hästen?
jag: jag måste ha mer pengar, när får jag höjt arvode?
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Nej jag tycker inte att det är vidare normalt..Inte att en kompis tjatar om vad saker och ting kostar, eller någon alls för den delen. Det har folk inte med att göra tycker jag..
Däremot kan jag själv tala om vad något kostat till en kompis eller inom familj/släkt men här är det då ingen som frågar annat än om man skulle vara intresserad av att åka och köpa samma sak, tex en tv. Då tycker jag inte det blir lika personligt eller att någon ska snoka i min ekonomi så det känns mer ok.

Men, en del verkar redan från barnsben ha inprintat i skallen att det är världsviktigt och att man är häftig när man har råd med dyra saker, eller att man MÅSTE ha råd med allt och köpa allt som alla andra har. Ingen får vara unik..

Senast idag läste jag i tidningen en intervju ang en artist som några barn hade kollat på dennes spelning om varför de tyckte han var så bra. Svaret: "För att han är rik och cool" samt "han har så mycket pengar" :eek:

Skrämmande tycker jag..
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Jag avskyr pengahets..speciellt när det finns människor världen över som svälter och bor utomhus året runt, t o m i vårt eget land..

Jag har aldrig varit intresserad av andras ekonomi/inköp av den anledningen att brukar tänka att man har det bra som man har det och ser ingen anledning till att gå omkring och vara avundsjuk på andra.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Men då måste jag undra och vara lite elak..Hon är altså 32 år gammal och hennes föräldrar betalar stallhyran??

Du tror inte att det är där skon klämmer..ren avundsjuka skulle jag tippa på..

Blev flera inlägg eftersom att min dator fick spunken och jag kunde inte gå in och ändra/fortsätta skriva i de andra två inläggen ;)
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Håller med du.
Varför är det så himla svårt att prata om pengar? Det känns så typiskt svenskt.
Jag har inga problem att berätta vad jag tjänar, vad vi betalade för vårt hus, vad hästen kostade mm. Varför skulle jag ha det?
Nä, tycker det är fånigt att vara så jäkla hemlig. Nu är inte jag den som frågar folk men jag har verkligen inga problem med att folk frågar mig.

Håller med och tycker mer de som inte vill svara är besatta, nog för att jag vägrat svara på frågan vad det kostar någon gång för att retas men jag har inga problem med frågan och när det gäller hästar frågar jag gärna om priset för jag är nyfiken, vill veta vad man får för pengarna i dagsläget.

Folk kan ju för all del ha olika skäl att fråga såsom mina arbetskamrater som ville äta upp hästen, jag upplyste dem om att det var oekonomiskt med det kilopriset och givetvis ville de veta vad hästen kostade.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Men det enklaste är väl bara att tala om vad den kostade.
Om hon nu är så jobbig, säg det till henne?
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Haha ja jag hade en sådan tråd och det är INTE samma väninna tack gode gud hehe :O)
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Jag har ju nu fattat när flera skriver att det är inte alls konstigt att fråga och säga vad saker och ting kostar. Men jag har aldrig varit med att hon eller någon annan varit såå på att få reda på ett pris.

Faktum är att hästen är absolut ingen speciell häst. En vallack på fyra och och precis grundinriden. Jag har hänvisat till annonsen som då låg ute för några veckor sedan men hon verkade inte direkt brydd om att gå in o kika utan attackerar mig så ofta vi ses.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

För jag tycker inte hon eller någon har med att göra vad hästen kostar. ( ingen dyr alls) men alltså man kan väl räkna ut själv vad en vallack på fyra år precis inriden kan ligga på för pris om den inte har en speciell stam och inte var speciell dyr.

Eller så är det bara så att jag gett mig fanken på att inte säga priset och ser det som någon jädra idrott att hålla tyst ? Jag vet inte.

Förresten så mötte jag henne på parkeringen för någon dag sedan när jag hade handlat på lokala mataffären jag frågade då om hon ville se mitt kvitto och då titta hon på mig som om jag vore dum i hela huvudet, hahah jag tänkte ju att - fan här var jag ju finurlig :O)
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

kl

Återigen ni tycker säkert jag är skitfånig men i detta fallet så känner jag att hon bryr sig inte om vad priset är för att hon är intresserad utan hon ska bara veta vad den kosta, förstår ni skillnaden? Jag kan ta om en som tränar o tävlar och jobbar med det hela kanske vill veta men en som är besatt av att först tala om att hon lever på sina föräldrar och sen tjöta hål i huvudet på mig om vad en häst kosta, det rimmar inte.

Eller så får jag ge mig, det är mig det stora felet hänger på :P
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

För jag tycker inte hon eller någon har med att göra vad hästen kostar. ( ingen dyr alls) men alltså man kan väl räkna ut själv vad en vallack på fyra år precis inriden kan ligga på för pris om den inte har en speciell stam och inte var speciell dyr.

Eller så är det bara så att jag gett mig fanken på att inte säga priset och ser det som någon jädra idrott att hålla tyst ? Jag vet inte.

Förresten så mötte jag henne på parkeringen för någon dag sedan när jag hade handlat på lokala mataffären jag frågade då om hon ville se mitt kvitto och då titta hon på mig som om jag vore dum i hela huvudet, hahah jag tänkte ju att - fan här var jag ju finurlig :O)

Ni är nog lite fåniga båda två, ju mer du vägrar att tala om priset dess nyfiknare blir din vän och kanske tror att du blivit lurad eller gjort ett fynd. Men lite kul är det väl?
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

eller så förebygger man skitsnacket genom att inte ge dom chansen att snacka skit från första början...

Vilken tro på människor du har;)! Jag tror precis som Eyjaros att de som snackar skit om vad du betalat pratar precis lika mycket (om inte mer) om de inte vet vad du betalat.

Själv är jag en nyfiken jäkel som ofta frågar vad folk betalat för sina hästar. Jag tycker det är intressant att se hur mycket häst och vad för häst man får för sina pengar. Med utrustning är det också intressant då en del människor är överjäkliga på att göra fynd och då kan man alltid snappa upp nåt tips:).

Förstår inte varför det är så knussligt att prata om pengar. Om man inte skapar det stigmat så tror jag att folk blir mindre benägna att hamna i skuldfällor och faktiskt vågar säga "jag har inte råd" osv.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

KL

Men då kan inte jag låta bli att utveckla lite och fråga er som har kanske lån på saker o ting. Står ni då rakt upp och ner och berättar att den tog jag lån på si och så mycket för att köpa. Den är på avbetalning på 5 månader, ja ni förstår vart jag vill komma?

Alltså jag är inte emot lån på något sätt men om jag hade lån på någonting så skulle jag nog kanske inte stå och berätta sådant heller ( även att jag vet att det nuförtiden är dödsvanligt att sitta och innehava bankens möbler)

Ja ni fattar ju, jag skulle ju inte ens berätta om jag var skitnödig inser jag ju nu när jag läser vad jag skriver. Det måste ju vara mig det är fel på? Jag måste ju vara så pass pryd när det gäller pengar och tror att jag minsann ska stå där fint och - Neej jag vägrar säga vad mina fejk guccibrillor kostade :O) haha.

Anses det vara fult med lån? Eller är det vanligt att man tar lån för att kunna köpa häst, transport, utrustning osv?
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Jag tog lån för att köpa min fina Childeric (även om jag fick den till väääldigt bra pris). Det har jag berättat för folk utan knussel:p. I synnerhet med motivationen till varför jag är så vansinnigt rädd om den och att den är min käraste ägodel:D. Den kostade ju mer än min bil!!

Jag uppfattar det allmänt faktiskt iaf i mina kretsar att det har blivit lättare att prata om pengar och lån och hur man resonerar. Jag gillar det! jag tycker själv att det känns skönt att kunna diskutera pengar rakt ut och dessutom inte behöva skämmas för att man inte har råd med något specifikt.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

Jag måste ju leva kvar i den "där" tiden- Då det var fult att prata om pengar och det var absolut heltokigt att ta ett banklån för att köpa häst osv.
 
Sv: Varför denna besatthet av pengar?

På gott och ont har det luckrats upp enormt angående huruvida det är fult att låna pengar. För mig tog det emot väldigt mycket att låna till sadeln, men ärligt talat hade jag inte alternativ. Eller jo det skulle ju vara att rida barbacka bra länge, men det är inget alternativ när man tränar för att tävla. jag tycker egentligen inte att man ska låna för att köpa sadel eller häst. Det är dock upp till var och en så länge man kan sköta sina betalningar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 684
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 115
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 603
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
821
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp