Varför är det så svårt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jimmyg

När barnen har börjat skolan så verkar det som det är mycket som förändras till skillnad ifrån dagis tiden. Varför skall det vara så svårt att få ungarna att sätta på sig galonisar/regnkläder? Tycker att lekarna inte skiljer sig särskilt mycket ifrån dagis.
 
Sv: Varför är det så svårt?

Redan när jag gjorde praktik när jag var 16-17 år gammal så var regnkläder livsfarliga för dom som hade kommit upp i en ålder av 6 år. Detta trots att dom då på den tiden inte var skilda från yngre barn utan gick på förskolan (eller daghem som det hette på den tiden).
Det har alltså inget med skolan att göra utan ålder.
Mellan 5-6 års ålder börjar andras tyckande och tänkande få stor plats i ett barns liv. Det märks på vad dom lägger uppmärksamhet på.
När jag hade dessa 6 åringar på förskolan så fick dom snällt ta på sig ialla fall om det regnade men det skedde inte utan protester och minspel.
Naturligtvis har dom lärt sig detta av andra som fått lära sig att det är "barnsligt" och/eller "löjligt".
 
Sv: Varför är det så svårt?

När barnen har börjat skolan så verkar det som det är mycket som förändras till skillnad ifrån dagis tiden. Varför skall det vara så svårt att få ungarna att sätta på sig galonisar/regnkläder? Tycker att lekarna inte skiljer sig särskilt mycket ifrån dagis.

Har du kunnat få det innan då?

Min son är tre år och han har i flera månader haft helt klart för sig vad han vill och inte vill.

Hämtar själv kläder i garderoben och sätter på sig.
"Nej men mamma, DEN tröjan är ju jätteful, den kan man ju inte ha"

En dag det ösregnar:
"Idag ska jag ha fotbollsskor för jag ska spela fotboll på dagis"
"Men mamma, jag kan ju inte ha regnjacka för då ser inte A [flickan han är förtjust i] min fotbollströja"
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så svårt?

Använder du själv regnkläder då?

Barn gör ju oftast inte vad vi säger utan som vi gör :angel:
 
Sv: Varför är det så svårt?

Det handlar om en frigörelseprocess! Barnen börjar få egna åsikter på gott o ont!
Det är här man faktiskt måste stå på sig som förälder o vuxen. Barnen kan inte avgöra vad som är bäst för dem i alla situationer.

Tyvärr läggs det ett stort ansvar på våra 6-åringar i skolan p g a att många av personalen inte utbildade att hantera struliga sexåringar som kan själv o vill allt själv... Sen är det inte lätt att hantera så stora klasser o avdelningar som vi har idag, alltid något barn som hinner ut genom dörren innan man ser om de fått skor o jacka på sig överhuvudtaget!:p

Sen är det ju brått vet du! Man hinner inte ta på sig o det är för jobbigt o allt det där!;)
 
Sv: Varför är det så svårt?

Det är ju bra om föräldrarna kan prata med sina barn och säga till dom vilka kläder som är lämpliga för dagen...
Barnen lyssnar och förstår mer än vad vi tror!
Jag har alltid ett litet snack med min dotter innan vi åker till skolan om vilka ytterkläder hon kan eller BÖR ha på sig.


På ett dagis har dom mer personal och så är det alltid minst en fröken som hjälper barnen att klä på sig, och som finns ute i kapprummen....

I skolan, där HINNER inte fröknarna alltid ut i kapprummet för att kolla så att alla barn har regnkläder på sig. Dessutom är man oftast en ENSAM fröken på 15-20 barn och även om man säger till barnen innan dom går ut på rast att dom ska ta på sig regnkläderna så gör dom inte alltid så...

Sedan är det bra att uppmuntra barnen som kan och vill allt själv när dom gör något bra. Många föräldrar ser ofta inte hur stora deras "små" 6 åringar har blivit...

Många barn är tyvärr i dag LATA och orkar inte sätta på sig sina regnkläder, det tar för lång tid!

Det där om att personalen inte är utbildade att hantera struliga 6 åringar vet jag inte om jag riktigt kan hålla med om. På den skolan där jag jobbar har vi 4 st 6 åringa killar som verkligen har en vilja av stål, men vad jag kan se så hanterar våran Förskolelärare dom utmärkt.... Jag tycker mer att det handlar om erfarenhet och tålamod av struliga 6 åringar...
 
Sv: Varför är det så svårt?

Jaha, det kan man ju undra har själv haft samma problem. Har svårt att ge något direkt råd. Men att använda regnkläder själv kan hjälpa.
 
Sv: Varför är det så svårt?

Vad då inte utbildande att ta hand om struliga sexåringar.:confused: :mad:
Jag har jobbat med sexåringar i skolan i 11 år, är utbildad förskollärare sen 16 år tillbaka, innan det utbildad barnskötare sen 1980. Vad tycker du man mer ska ha för utbildning:confused:

I alla förskoleklasser så ska det finnas minst en utbildad förskolärare,
vi är två i min klass och vi har 25 stycken ungar.
Som sexårsfröken så måste man ha en vilja av stål.
Att vara sexåring är inte lätt, man är i en pubertet som man
jämställer med tonårspuberteten.
En sexåring testar gränser till förbannelse och du måste hålla på de regler som man satt upp annars tar sexåringen hela handen.
En sexåring är glad som en lärka ena sekunden för att nästa trilla ner i avgrunden, kan inget, vill inget. En sexåring växer mycket, armar och ben blir ostyrbara. Kan inte klä på sig för finmotoriken funkar inte, kan inte rita, klippa, bära tallriken etc. Klumpig blir man.

Jag kan berätta mycket mer om sexåringen men det är nog ingen som skulle orka läsa det, det jag menar är att alla förskolärare kan detta, det har vi i vår utbildning.
Och vi är fullt kapabla att ta hand om våra sexåringar i skolan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 455
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Takire
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp