Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Marygirl

Trådstartare
Som rubriken lyder... Varför är det så svårt? Har ni några tips?? Har annonserat på nätet o frågat runt bland folk jag känner..


:(
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Vettiga personer som rider hyfsat bra, är beredda att lägga ner tid och energi på att ta hand om en häst 2-3 ggr per vecka och har råd att betala lite är svåra att hitta för att detta är ett mellanting som innebär jobb och kostnad men där man inte 'är sin egen' . Antingen vill man ha en egen häst eller så vill man bara rida ngr ggr per vecka och rider på ridskola! Jag har flera kompisar som jag försöker locka bli medryttare, men de vill bara rida och inte behöva ta ngt mer ansvar så de rider på ridskola i specialgrupper!
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Hej!

Ja du.. Det är väl en fråga i stil med "Varför finns svält?" eller "finns Gud?".

Det är svårt att hitta någon som passar perfekt in i det man själv tycker att man letar efter. Vet man precis vad man letar efter är det extremt svårt att hitta en perfekt matchning. Kan man tänka sig att sänka sina krav kan man mycket väl tänkas hitta någon.

Kanske är dina annonser klumpig formulerade? Kanske har du för höga/fel krav?

Själv har jag gett upp att hitta en betalande medryttare och är numera mest tacksam över att få avlastning 3 dagar/vecka så jag hinner vila och jobba och utvecklas inom annat än bara hästandet.

/Lavinia, som haft extrem otur med medisar innan hon hittade den nuvarande.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Det beror ju lite på vad du erbjuder medryttaren. Vill man ha en medryttare som vill satsa tid, pengar och jobb så får man ju ha en häst som går att satsa på. Många söker medryttare som bara ska rida ut men kanske något dressyrpass på banan. Då kanske man inte får den mest engagerade ryttaren.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Två av mina bästa medryttare var just skogsmullar. Noggranna med häst och utrustning och betalade vad vi kommit överens om. Inga krångel med dagar heller.

Men det var på Mälaröarna och där var iaf tillgången på medryttar vida översteg tillgången på hästar.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Här finns! :p Jag har tvärtom, har problem med att hitta en medryttarhäst..
Och jag vill mer än gärna hjälpa till med alla stallsysslor och kan betala egna träningar m.m :)
Men söker mest efter en häst som jag hade kunnat få rida ut på och rida lite dressyr.
Men finns inga sådana i närheten av där jag bor tyvärr :(
Har inget körkort så kan inte söka för långt bort.

Så går åt båda hållen :meh:
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag har samma bekymmer. Har en häst jag behöver hjälp med. Hinner inte med honom själv. Vill helst dela honom med någon. Vill naturligtvis vis ha lite betalt för att låna ut honom men i gengäld så är det upp till ryttaren om denne vill rida ut eller träna. Så länge jag vet om det o vi kommer överens. Jag har heller inga problem med om man vill åka iväg o träna eller liknande. Så länge det sker på hästens villkor så han inte blir lidande. Menar så klart inte att han får bestämma utan att han ska må bra av det. :-)
Men det verkar vara totalt omöjligt o hitta nån som sköter det o tar sitt ansvar...

Var finns alla dessa bra människor? Har hört talas om det finns, fanns iaf förr! Det vet jag, jag var själv en av dom som hängde i stallet o gjorde allt för att få ta hand om en häst o kanske en dag få rida lite grann!
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag tror att det är många fler som har häst idag. Det är vanligare att folk har häst idag. Det var mer konkurrens om de hästar som fanns helt enkelt.

Samma sak när det kommer till tex ridhus. Förr var det nästan bara stora ridskolor som hade ridhus och kanske några riktigt välbärgade människor. Idag finns det ridhus vid minsta stall (i alla fall här i Kungsbacka). Så gott som alla har ju ridhus. De senaste tio åren har det poppat upp ridhus här som svampar ur jorden.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Var bor du? Skicka pm om du vill.
Har vi tur bor du i närheten av mig =)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Vi finns. :)

Dock blir iaf jag mer o mer kräsen ju äldre jag blir o ju mer jag lär mig.

Så, jag frågar samma fråga som någon annan ställde: Vad erbjuder du? Kanske genom att du berättar vad du erbjuder kan jag se om vi i tråden kan klura ut vad som "saknas".
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Tror du har en poäng. Vill man ha betalt men inte erbjuder så mycket kan det vara svårt. Speciellt om hästen/du kräver en mer rutinerad ryttare. Ridskoleryttare som vill prova på att rida självständigt en dag i veckan är kanske lite lättare at hitta, men kanske ingen som man vågar anförtro sin häst till? Har också märkt att närhet till busshållplats underlättar.

I vår familj har vi mestadels goda erfarenehter av medryttare - åt båda hållen. Största problemen är väl att flera sedan köpt egen häst (vi t ex).

Gemensamt för dessa goda relationer har varit; inget betalt åt något håll, möjlighet att rida för tränare och tävla ibland. Presenter har förekommit, både till hästen/medryttaren/ägaren och i form av betalda träningar/tävlingar.

Har man en bra medryttare gäller det att "smörja" ordentligt. Då kan man t o m få hjälp när hästen är halt eller ägarn har brutit benet och måste ha hjälp med sina pass i stallet (har förekommit åt båda hållen).
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

För mig som söker medryttarhäst (och jag anser mig vara rutinerad och seriös ;)) är det som ofta avgör vart hästen står. Om det ska vara hållbart för mig i längden måste det finnas hyfsade förbindelser till stallet eller att det ligger så när att man kan gå/cykla. Det är inte alltid man har tillgång till bil, fastän man är vuxen och seriös.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Var finns alla dessa bra människor? Har hört talas om det finns, fanns iaf förr! Det vet jag, jag var själv en av dom som hängde i stallet o gjorde allt för att få ta hand om en häst o kanske en dag få rida lite grann!

Saken är väl att en vuxen, betalande medryttare med bil och körkort, som rider hyfsat och är van att sköta hästar ofta kan få bättre alternativ än att hänga i stallet och göra allt för att få ta hand om en häst och kanske en dag få rida lite grann. Och då väljer man de alternativen istället.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Det beror ju lite på vad du erbjuder medryttaren. Vill man ha en medryttare som vill satsa tid, pengar och jobb så får man ju ha en häst som går att satsa på. Många söker medryttare som bara ska rida ut men kanske något dressyrpass på banan. Då kanske man inte får den mest engagerade ryttaren.


Det jag erbjuder är en snäll o fin häst som medryttaren både får träna i valfri gren o även ev tävla. Medryttaren behöver inte mocka, göra i ordning mat eller någonting annat än att bara rida o pyssla lite med hästen. Jag har eller inte gjort några anspråk till att jag önskar betalt.

Bra bussförbindelser finns, manege, tränare på plats osv...

Förstår inte hur det kan vara så svårt.. :(
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag har inte annonserat om medryttare, eftersom jag strängt taget inte behöver någon. Har dock svarat på några annonser där människor söker medryttarhäst.
Har fått ett par svar via mail, men sedan har personerna helt enkelt inte hört av sig vidare (inte ens tackat nej vilket jag tycker är oförskämt).

Jag erbjuder egentligen ganska bra möjligheter för en medryttare: det finns flera hästar att välja på, de som erbjuds som medryttarhästar är relativt välutbildade, och man får välja om man vill träna på ridbana eller ut i skogen. Man kan välja typ av häst: mer allround, islandshäst, mer utbildad.

Så egentligen har jag rätt bra saker att erbjuda...
det jag kräver i retur är nästan ingenting, vilket gör att det faktiskt är lite märkligt att folk inte nappar mer än de gör.

Så jag håller med TS om att det inte är självklart att hitta lämplig medryttare.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Ofta tror jag det beror på att hästfolk numera blivit lata i mer eller mindre omfattning! ;) Det där med att sköta en häst är tråkigt, det ska bara ridas är något jag märker.

Jag skulle i nuläget gärna vara medryttare på en snäll och trevlig häst. Jag har i nuläget inget ridbart, ett sto med föl. Att jag faller bort som medryttarmaterial är att jag inte kan betala något,får man förmånen att rida en välutbildad och snäll häst med bra utrustning är det en självklarhet för mig att man gör rätt för sig! Sedan så är jag 1,80 lång, här snackar vi häst som tar längd om jag ska kunna rida den. Och sist men inte minst så är jag ingen stjärnryttare, dessutom så har jag "legat av mig" när jag kommit ifrån tävling och träning sedan ett par år.

Så jag tror att den häst som erbjuds inte alltid heller passar ihop med de medryttare som finns. Tyvärr! :(
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Ofta tror jag det beror på att hästfolk numera blivit lata i mer eller mindre omfattning! ;) Det där med att sköta en häst är tråkigt, det ska bara ridas är något jag märker.

Nää... Det där stämmer iaf inte på mig :p Jag VILL ta allt runtomkring, det är mysigt tycker jag och hör liksom till hästlivet.

Men jag förstår vad du menar. Var medryttare på en häst för ett par år sen där ägaren sa "du måste inte mocka om du inte vill". Åhå, man tackar :D Men jag mockade och fixade mat ändå, det var ju bara uppskattat.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag tror att de som är seriösa skaffar sig egen häst helt enkelt.

Jag är medkusk just nu eftersom jag inte riktigt har varken råd eller tid med egen häst för tillfället. När jag sökte så var det antingen folk som ville att jag skulle utbilda deras hästar eller så fick man i princip bara rida i skogen. Där jag är just nu har jag en häst som jag i princip får sköta helt själv. Jag får komma och gå som jag vill. Väldigt lyxigt med andra ord men den tjejen har 5 hästar som hon använder i sin verksamhet. Hästarna är välutbildade och jag är där för att motionera dem när hon inte hinner.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag har varit medryttare på 3 olika hästar under mitt liv. 2 av dom fungerade jättebra, och enda anledningen till att jag slutade var pga flytt.

Dom fungerade för att:
1. Jag hade samma ambitioner som ägarna - jag vill bara ha lite mer sadeltid och hästmys, de ville ha någon som kunde motionera hästen nån dag i veckan. De ställde inga krav på att jag skulle utbilda hästen, jag ställde inga krav på att hästen skulle utbilda mig (vilket den såklart gjorde ändå, men det bara blev så att säga). De fick sin häst motionerad enligt riktlinjer ute i skogen, jag fick friskluft, motion och hästmys. Win win :).
2. Den ena hade bra bussförbindelser och den andra låg bara 10m med bil bort. Lätt att ta sig till alltså.
3. Ingen tog betalt.
4. Det ingick så mycket ansvar som var rimligt, dvs, den dagen/dagarna jag var där så mockade jag boxen och tog jouren (båda stallen hade bara 2 hästar).

Den som inte fungerade, fungerade inte för att:
1. Jag var den enda som red/överhuvudtaget tränade hästen, som sen förväntades prestera på travet. Och jag var tydlig med att jag inte tänkte montéträna hästen med timslånga "joggingpass" utan jag var där för att rida "normalt", 2-3 ggr i veckan. Ändå så tävlades hästen, utan att ha tränats i vagn alls senaste tiden. Fick startförbud en period pga oren trav, tro f-n det...
2. Kemin med ägaren och en av stalltjejerna var inte den bästa. Vi drog inte jämnt i bilden av hur ett stall ska se ut, hur hästar ska tränas, hur pass rent dt ska vara i stallet, etc... Jag tycker inte att en halvmeter skit och trasiga järnrörshagar är ok, det tyckte dom. Well.
3. Det kostade pengar. För att rida en outbildad travare.
4. Jag förväntades ta minst 2 jourer i veckan, och det var rejäla sådana. Många hästar att mata, vattna etc.

Det var medryttarhästägare nr 3 som fick mig att skaffa egen häst. Blev rätt bränd av den upplevelsen, var bara där i 3 månader men... huvva.

Det jag ville ha sagt med det här inlägget är, att det som är helt rimligt i ens eget huvud, kanske inte är det i någon annans (jourer, betalning, träningsupplägg etc). Och att när det gäller medrytteri, så är kemin mellan ägare-medryttare i princip den viktigaste. Man ska kunna lita på att den andra inte hittar på något konstigt, och det går båda vägar. Man måste ha samma grundsyn på hästeriet.

Sänk kraven på vad som ska utföras med hästen, men var noggrann med att du, medryttaren och hästen passar bra ihop :). Att det är en häst som medisen får tävla kan faktiskt avskräcka många, de som har dåligt självförtroende i sin ridning kanske känner sig för dåliga för att svara på din annons? Sök en skogsmulle/motionsryttare istället så har du nog större chanser :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Sassy
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 526
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 813
Senast: Ullmerkott
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp