Vårfällning?

Sv: Vårfällning?

Mitt 14 åriga hblsto har börjat fälla en del...hon har gått täckad sen tidigt i höstas och har därför inte särskilt mkt päls men fäller ändå.

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ nämn inte det ordet min häst blir så odräglig då går inte att gö ngt på minst två månader inte rida ingenting för han bara stannar och lägger in rumpan och dummar sig :crazy: :crazy: vill inte vara med om samma helvete som förra våren då vi inte gjorde ngt vettigt på TRE månader inga tävlingar, ingen hoppning inte ens vanlig åka häst jobb inget funkar det vara bara blankt nej ska INTE från pollens sida.

Så i är får fällningen vänta LÄNGE LÄNGE eller inte ske alls :devil:

Min ponny har börjat fälla, hon har ändå inte så himla tjock päls. Jag vet inte hur tidigt hon brukar börja för det är första året jag har henne. Travarna och ettåringen håller fortfarande stenhårt på att det är kallt ute så dom fäller inte ett strå. Annars brukar min mörka travare fälla tidigt.

Tack alla för era olika svar :)
Ja den gamle är skimmel, eller rättare sagt helvit numera, han är lipizzaner och sätter en päls som inte är av denna värld.:mad:

Mina kompisar brukar kalla honom för min isbjörn han har riktiga nalleöron och långt skägg som en riktig ponny, så rida barbacka innebär att man får en pälsbeklädd ända med viiiiiita lååånga hår.:crazy:
Han brukar fälla mycket, men jag tycker det är tidigt i år och det är i stora sjok, hela handen full.:o

Han är pigg och bockar och springer i hagen, men jag undrar om någon visste om sojamjölet kan påverka fällningen :confused:

Stoet är brunt och har bara lite tjockare än sommarpäls, nästan som sammet (velour) och hon fäller nästan inget alls. Nu har vi ju det ganska varmt här i Skåne, runt nollgradigt, så det kan kanske förklara lite.

Vår gammelgumma 21 i år, kbl travare, fäller. Hon brukar fälla ungefär nu, för att sedan sätta ny vinterpäls (!) om nån månad igen, och sedan behåller hon lång päls hela sommaren... inte som hennes vanliga vinterpäls, som är av modell grizzly, men betydligt mer långhårig än de andra.

Jo då, båda mina - ett halvblod och en nordis - har börjat fälla ordentligt.
Nordisen började redan i december och då var jag lite fundersam, men han verkar må bra, så det är nog inget att oroa sig för..
Halvblodet är brunt och började senare än nordisen som är borkfärgad.

minternet, den som fäller mest är fux med ljus man och svans. Dock går de ute ALLA dygnets ljusa timmar - nåt som jag tror påverkar fällning/ sättning mera än hästens färg.

Där min medryttarhäst står finns det en shettishingst som började fälla i början av december :angel:

*knapplån*

Nej men nu blev ju det här en minst sagt pinsam historia! Det var inte alls min mening att totalt kapa tråden och få den till att bara handla om färgen på de fällande hästarna...:o :o :o :o :o :o
F´låt :crazy:

Fällningen startar i och med att dagarna blir ljusare precis som ngn redan nämnt. Det vänder redan i december och därför fäller en del hästar redan då.
Jag tror inte att soja (protein) kan påverka pälssättning eller fällning, det har aldrig gjort det på mina eller mina bekantas i alla fall. Det enda jag hört som skulle påverka detta är B-vitamininjektion och det sägs numera också vara en myt...? (Inte säker på detta)

Ingen annan som har säkrare uppgifter?

// M (Vars pålle nu också fäller!!! JIPPIE det är vår... :bump: eller?)

P.S Tycker att vi nu helt kan avskriva min helt ovetenskapliga teori om att ljusa hästar fäller först ;) D.S

Det är helt ok, det var roligt att läsa och kanske få ett hum om hur olika hästfärger påverkas ;)

Jag har ju haft min lilla gubbe i 22 år nu och han brukar fälla mycket :eek: på våren, tyckte bara att det var lite väl när jag får hela handen full.

Vet inte om det finns belägg för att b-vitamin gör någon skillnad, vet att man sprutade med b-vitaminer förr om hästen hade en "besvärlig" hårfällningsperiod..? :confused: Hur vet man det? Används oxå vid korsförlamning.

När jag fick min första ponny för 34 år sedan så hette det att man varje vår och höst skulle ge ponnyn en vitaminspruta, kanske för fällningen?

Det roliga är att mina två står vid sidan om varandra, har lika ljusa boxar, är ute samtidigt, han fäller så :mad: hon fäller inte än :confused:

Men fortsätt gärna skriva alla ni som svarat och alla andra oxå, det är skoj att se alla olika erfarenheter.

Oooops det blev visst långt :o sorry

Våra fjordingar fäller jättemycket päls. är nästan orolig för mitt högdräktiga sto nu när hon helt plötsligt fått så kort päls, vill ju att tillräckligt med energi ska gå till fölet i magen o inte till att hålla sig varm..Min pojkvän borstade vår gammalmärr idag o golvet vart helt hårbetäckt, kollosalt mycket hår.

Min travare har en sk besvärlig hårfällning varje år, och B-vitamin hjälper. Den hjälper även ett av stona som sätter väldigt lite päls att få lite tjockare.
Vad jag menar med besvärlig fällning är att hästen blir väldigt öm i huden under fällningen samtidigt som det kliar, alltså blir hon ganska irriterad på allt man gör med henne.Sedan jag började med b-vitamin så går det bra att rykta och klappa, men att rida är värre, det brukar bli barbacka ett tag. Det är bara jobbigt i några veckor, men det känns som längre...

min isis, 9 år o dräktig, fäller som bara den, bleksvart i färgen... hn brukar börja tidigt i feb men inte i jan som i år...
8 åriga shettisen brukar alltid vara först men han har inte riktigt börjat än... (fux)
4 åriga shettisen är alltid sist, är inte av med sista pälsen förrän i maj/juni så det dröjer ett bra tag till.... (brun)

scarlettlady skrev:
Min travare har en sk besvärlig hårfällning varje år, och B-vitamin hjälper. Den hjälper även ett av stona som sätter väldigt lite päls att få lite tjockare.
Vad jag menar med besvärlig fällning är att hästen blir väldigt öm i huden under fällningen samtidigt som det kliar, alltså blir hon ganska irriterad på allt man gör med henne.Sedan jag började med b-vitamin så går det bra att rykta och klappa, men att rida är värre, det brukar bli barbacka ett tag. Det är bara jobbigt i några veckor, men det känns som längre...

Tack för den förklaringen, då har jag aldrig haft någon häst med "besvärlig" fällning, utom för mig själv då som ser ut som en behårad snögubbe när jag ryktat

Mitt Quartersto på 8 år guldbrun (bork) till färgen har börjat fälla nu här efter nyår.
Hon e klipp så jag tycker att det känns lite tidigt för hennes del dessutom har hon flyttat ut i ett kallstall så jag skulle uppskatta att hon behöll pälsen en liten stund till :angel:
Hon började inte fälla så här tidigt i fjol, då var hon inte klippt att tillägga....
Det är bara att börja mata med B-vitamin så det går så snabbt som möjligt... :)

"Behårad snögubbe":rofl:
Ja, så känner jag mig oxå, särskillt som jag har fyra stycken i stallet som börjat fälla denna veckan. Allihopa bestämde sig för att nu är det vår! Mitt i den värsta snöstormen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Cactus
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
839
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama