Det jag skulle vilja se är en höjd prioritering av trafikbeteende snarare än den imho rätt trubbiga fokuseringen på hastighet.
Förvisso hängde de båda ihop på ett sätt, för skulle beteendet blir bättre, blir nog även hastigheten bättre. Jag tycker mig se ett samband ute på vägarna att de som beter sig illa kör ofta fort också.
Själv försöker jag föregå med gott exempel, samt är ödmjuk men ändå tar för mig när det behövs.
Ett beteende jag personligen inte tycker om är alla dom som måste om lastbilar till varje pris, dessutom ligger dom i röven på lastbilen, de har då noll sikt framåt och måste gå ut över mittlinjen för att ens se framåt... det om något är farligt. Ser det tyvärr allt för ofta då jag själv kör långtradare och det är ett rent under att det inte händer mer olyckor än det gör.
Jag har blivit omkörd innan backkrön, i kurvor, över heldraget, över spärrlinjer, ja i stort sett allt. Sen finns det såklart dom som gör det på ett snyggt sätt. De ligger en bit bakom så de inte behöver gå ut över mittlinjen får att se, de har koll på vägen och trafiken och vet exakt när de kan köra om.
Jag vet också att många gånger så har dom där idiotomkörningarna kört om och sedan ligger de inte alls mycket fortare än vad jag gör, eller så kommer jag ikapp dom senare och tänker "ja du, vad vann du på den omkörningen förutom att utsätta dit och andras liv för fara?"
Jag älskar alla som sköter sig i trafiken, för de märks inte, en idiot märks direkt.
Håller med. Skulle gärna se att man bötfäller folk som ligger i dragkroken på framförvarande bil. Det om nåt är livsfarligt trafikbeteende.
Det finns redan idag böter för om man ligger för nära framförvarande bil, men tyvärr är det så få trafikpoliser ute på vägarna som ens orkar bry sig om att bötfälla eller kanske till och med hinner inte för de har andra ärenden, men ja det är aldrig kul med trafikanter som ligger för nära.