Vårdslöshet i trafik

Lampan

Trådstartare
är det rimligt att böterna är så låga om en orsakar olyckor i trafiken?
Är det inte rimligt att en får betala rejält skadestånd till den en har skadat om det handlar om ouppmärksamshet och ren vårdslöshet?

Jag hittade ett gammalt fall, där en tjej blev påkörd på ett övergångsställe

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5532922

Vad tycker ni, hur ouppmärksam får en vara utan att få böter eller bli av med körkortet?
 
Nu var ju straffet i dagsböter, och dessa går ju inte till den som blev påkörd.
Det fanns ju liknande tidigare fall att gå efter, även då hade väl 50 dagsböter dömts ut.
Nu vet jag inte om tjejen fick ngt skadestånd, det förtäljer inte historien.

Och frågan är, vad nytta extremt höga staff skulle göra i fall som dess då föraren uppenbarligen inte medvetet körde på flickan.
Viss skillnad gentemot den som med berått mod kör 80 på en 50sträcka.
 
Jag vet inte, anledningen kanske beror på att det många gånger kan vara svårt att bevisa i efterhand vad som faktiskt hänt och ord står mot ord. Lite därför jag önskar att dashcams borde bli lagliga här i Sverige, de skulle nog underlätta en hel del vid olyckor för att se exakt vad som hände osv.

Sen för övrigt tror jag inte högre böter skulle förhindra det, folk vet att det finns för lite trafikpoliser ute på vägarna som det är. Det är väldigt liten risk att man åker fast för fortkörning, troligast att man åker fast i en fartkamera istället typ. Tycker det är tråkigt, då jag hade gärna sett fler poliser på vägarna. Hela trafikflödet blir lugnare när dom är ute och åker.
 
Jag vet inte, anledningen kanske beror på att det många gånger kan vara svårt att bevisa i efterhand vad som faktiskt hänt och ord står mot ord. Lite därför jag önskar att dashcams borde bli lagliga här i Sverige, de skulle nog underlätta en hel del vid olyckor för att se exakt vad som hände osv.

Sen för övrigt tror jag inte högre böter skulle förhindra det, folk vet att det finns för lite trafikpoliser ute på vägarna som det är. Det är väldigt liten risk att man åker fast för fortkörning, troligast att man åker fast i en fartkamera istället typ. Tycker det är tråkigt, då jag hade gärna sett fler poliser på vägarna. Hela trafikflödet blir lugnare när dom är ute och åker.
Fast så går det inte till, man blir inte dömd lite grand och får ett lindrigare straff för att det är svårt att bevisa och ord står mot ord. Antingen räcker bevisningen och då fälls man och får ett straff enligt straffskalan, eller så räcker den inte och då frias man.
 
Senast ändrad:
Jag höll på att köra över en gentleman (70+) för en massa år sedan
Kom med fullt lass med traktorn (30Km/h)
Då gubben plötsligt vinklar 90 grader och kliver ut på vägen dock ej vid övergångsställe.
Jag lyckades stoppa ekipaget.
Talade senare med en bekant (polis) som medgav att jag hade rätt i min förmodan, att jag förmodligen riskerat att bli åtalad för grov vårdslöshet i trafik om jag kört ihjäl honom.

Samma sak när man kommer med lastbil på vintern. Fram mot övergångsstället går en lycklig mamma, skjuter ut barnvagnen i körbanan utan att kolla varken till höger eller vänster.
Stolleprov!!
Visst jag är skyldig att stanna, men ger det henne ungen tillbaka om jag pga halkan inte lyckas stanna?
 
Det jag skulle vilja se är en höjd prioritering av trafikbeteende snarare än den imho rätt trubbiga fokuseringen på hastighet.

När det gäller påföljder så tror jag att man behöver komma ihåg att det inte nödvändigtvis är brottsligt att göra misstag. Inte ens misstag som gör att andra skadas eller omkommer. Och många av de misstag som faktiskt passerat gränsen till brottslig oaktsamhet skulle inte heller bli färre av skärpta påföljder.
 
Fast så går det inte till, man blir inte dömd lite grand och får ett lindrigare straff för att det är svårt att bevisa och ord står mot ord. Antingen räcker bevisningen och då fälls man och får ett straff enligt straffskalan, eller så räcker den inte och då frias man.
Det skrev jag inte heller, men jag vet att många gånger när det gäller olyckor där bara två är inblandade om det inte är uppenbart vems felet är så om inga vittnen finns så kan det tyvärr bli ord för ord om ingen vill stå för det. Nu räknar jag alla olyckor till vårdslöshet med undagtag av dom som kanske går under undantaget som bekräftar regeln. Då de flesta olyckorna hände pga någon form av vårdslöshet, den kan vara mild och den kan vara grov.
 
Visst jag är skyldig att stanna, men ger det henne ungen tillbaka om jag pga halkan inte lyckas stanna?
Just det där är så skruvat, likadant cyklar som cyklar rätt ut på övergångsställen där de egentligen inte har företräde men tror det. Skulle man köra på dom och dom hamnar på sjukhussängen, hur kul är det att ligga där skadad och tänka "jag hade i alla fall lagen på min sida", eftersom man inte får köra på en oskyddad trafikant.
Fast jag har läst att det finns visst undantag, det finns ett fall där cykeln blev vållande, trots oskyddad trafikant, men nog väldigt sällsynt.
 
Det jag skulle vilja se är en höjd prioritering av trafikbeteende snarare än den imho rätt trubbiga fokuseringen på hastighet.
Förvisso hängde de båda ihop på ett sätt, för skulle beteendet blir bättre, blir nog även hastigheten bättre. Jag tycker mig se ett samband ute på vägarna att de som beter sig illa kör ofta fort också.
Själv försöker jag föregå med gott exempel, samt är ödmjuk men ändå tar för mig när det behövs.

Ett beteende jag personligen inte tycker om är alla dom som måste om lastbilar till varje pris, dessutom ligger dom i röven på lastbilen, de har då noll sikt framåt och måste gå ut över mittlinjen för att ens se framåt... det om något är farligt. Ser det tyvärr allt för ofta då jag själv kör långtradare och det är ett rent under att det inte händer mer olyckor än det gör.
Jag har blivit omkörd innan backkrön, i kurvor, över heldraget, över spärrlinjer, ja i stort sett allt. Sen finns det såklart dom som gör det på ett snyggt sätt. De ligger en bit bakom så de inte behöver gå ut över mittlinjen får att se, de har koll på vägen och trafiken och vet exakt när de kan köra om.
Jag vet också att många gånger så har dom där idiotomkörningarna kört om och sedan ligger de inte alls mycket fortare än vad jag gör, eller så kommer jag ikapp dom senare och tänker "ja du, vad vann du på den omkörningen förutom att utsätta dit och andras liv för fara?"

Jag älskar alla som sköter sig i trafiken, för de märks inte, en idiot märks direkt.

Håller med. Skulle gärna se att man bötfäller folk som ligger i dragkroken på framförvarande bil. Det om nåt är livsfarligt trafikbeteende.
Det finns redan idag böter för om man ligger för nära framförvarande bil, men tyvärr är det så få trafikpoliser ute på vägarna som ens orkar bry sig om att bötfälla eller kanske till och med hinner inte för de har andra ärenden, men ja det är aldrig kul med trafikanter som ligger för nära.
 
Nu var ju straffet i dagsböter, och dessa går ju inte till den som blev påkörd.
Det fanns ju liknande tidigare fall att gå efter, även då hade väl 50 dagsböter dömts ut.
Nu vet jag inte om tjejen fick ngt skadestånd, det förtäljer inte historien.

Och frågan är, vad nytta extremt höga staff skulle göra i fall som dess då föraren uppenbarligen inte medvetet körde på flickan.
Viss skillnad gentemot den som med berått mod kör 80 på en 50sträcka.
"Något"har ju föraren gjort för att inte uppmärksamma tjejen på övergångsstället
Spelar det någon roll om han har kört för fort, svarat i telefonen, pratat med medpassagerare eller suttit och dagdrömt
Oavsett har har han vårdslös
Skadestånd, böter och andra påföljder är det vi har här i landet om någon skadar annan
Vad ska vi annars ha?

om vi skadar människor pga av vårdslöshet i andra situationer, då blirdet påföljder
Sitter vi i bilen "va det bara ett misstag"
Inte ens ett indraget körkort, där nytt förarprov krävs, det är märkligt
 
Jag vet inte, anledningen kanske beror på att det många gånger kan vara svårt att bevisa i efterhand vad som faktiskt hänt och ord står mot ord. Lite därför jag önskar att dashcams borde bli lagliga här i Sverige, de skulle nog underlätta en hel del vid olyckor för att se exakt vad som hände osv.

Sen för övrigt tror jag inte högre böter skulle förhindra det, folk vet att det finns för lite trafikpoliser ute på vägarna som det är. Det är väldigt liten risk att man åker fast för fortkörning, troligast att man åker fast i en fartkamera istället typ. Tycker det är tråkigt, då jag hade gärna sett fler poliser på vägarna. Hela trafikflödet blir lugnare när dom är ute och åker.
När det gäller plåtskador på fordonen, i alla olyckor då avgöras det vem som bär skulden och rätt försäkringsbolag ska betala
Det är inte särskilt svårt att avgöra vem som bär skulden om någon blir påkörd på övergångsställe
 
Det jag skulle vilja se är en höjd prioritering av trafikbeteende snarare än den imho rätt trubbiga fokuseringen på hastighet.

När det gäller påföljder så tror jag att man behöver komma ihåg att det inte nödvändigtvis är brottsligt att göra misstag. Inte ens misstag som gör att andra skadas eller omkommer. Och många av de misstag som faktiskt passerat gränsen till brottslig oaktsamhet skulle inte heller bli färre av skärpta påföljder.
Olyckorna kanske inte blir färre med skärpta påföljder men personen som har drabbats kanske ändå känner att hen har fått någon form av upprättelse
Nu drar dom ju inte en körkortet om någon har gjort en litet misstag och kört ihjäl en annan
 
När det gäller plåtskador på fordonen, i alla olyckor då avgöras det vem som bär skulden och rätt försäkringsbolag ska betala
Det är inte särskilt svårt att avgöra vem som bär skulden om någon blir påkörd på övergångsställe
Det beror faktiskt lite på, det är inte alltid glasklart vem som varit vållande, ofta reder polisen och försäkringsbolagen ut det.
Angående övergångställen kan det vara den som korsar som är vållande även om den kanske inte åker dit för det, beror lite på situationen, men jag tror inte det är kul att antigen ligga i en sjukhussäng eller i en grav och veta att "man hade rätten på sin sida".
Jag har råkat ut många gånger för folk som bara kliver rätt ut, utan att se sig för, ibland har man inte en chans att stanna även om man vill (speciellt vintertid).
Jag har sett många som innan de går över kollar vänster, höger och söker kontakt med föraren, vilket är jättebra. Volvo hade en kampanj med att man ska stanna-titta-vinka och det behövs ett samspel i trafiken, det går inte att köra sitt eget race och hävda sina rättigheter, i trafiken har du inga rättigheter, du har bara skyldigheter. Det är väldigt mycket ge och ta.
 
Just det där är så skruvat, likadant cyklar som cyklar rätt ut på övergångsställen där de egentligen inte har företräde men tror det. Skulle man köra på dom och dom hamnar på sjukhussängen, hur kul är det att ligga där skadad och tänka "jag hade i alla fall lagen på min sida", eftersom man inte får köra på en oskyddad trafikant.
Fast jag har läst att det finns visst undantag, det finns ett fall där cykeln blev vållande, trots oskyddad trafikant, men nog väldigt sällsynt.
När jag fördrev tiden med att köra mc betraktade ja alla medtraffikanter som lallande dårar kapabla att bete sig hur ologiskt som helst. Rättvist? nä, men det räddade livet på mig många gånger.
Numera är det egentligen bara cyklister och mobiltelefons användande fotgängare jag ser på detta förnedrande sätt. Det har räddat livet på dem ett antal gånger ;)
 
"Något"har ju föraren gjort för att inte uppmärksamma tjejen på övergångsstället
Spelar det någon roll om han har kört för fort, svarat i telefonen, pratat med medpassagerare eller suttit och dagdrömt
Oavsett har har han vårdslös
Skadestånd, böter och andra påföljder är det vi har här i landet om någon skadar annan
Vad ska vi annars ha?

om vi skadar människor pga av vårdslöshet i andra situationer, då blirdet påföljder
Sitter vi i bilen "va det bara ett misstag"
Inte ens ett indraget körkort, där nytt förarprov krävs, det är märkligt
fordonen idag är så driftsäkra att i stort sett alla olyckor beror på människans tillkortakommande.

Hans focusering låg inte på 100%
Tjejen kanske inte hade signalerat att hon skulle gå över.
Det finns många förklaringar.
Men till syven och sist är ju var och an ansvarig för sina egna handlingar.
Han var skyldig att lämna företräde, helt klart. Därför fick han ju straff.
Hon i sin tur kanske var ouppmärksam, vilket kanske leder till livslångt lidande.
Finns alltså ingen vinnare här.

Det finns en gammal grundregel som jag lärde mig tidigt.
Innan du gör ngt, ta ögonkontakt med bilen/fotgängaren.
Då vet man att man ser varandra och man kan utan ord klargöra för sitt kommande handlande.
 
När jag fördrev tiden med att köra mc betraktade ja alla medtraffikanter som lallande dårar kapabla att bete sig hur ologiskt som helst. Rättvist? nä, men det räddade livet på mig många gånger.
Numera är det egentligen bara cyklister och mobiltelefons användande fotgängare jag ser på detta förnedrande sätt. Det har räddat livet på dem ett antal gånger ;)
Ungefär som min körskolelärare när jag tog lastbilskortet sa att man ska betrakta alla andra i trafiken som typ idioter och förvänta sig det mest idiotiska, för då kommer man undvika olyckor och det funkar faktiskt.
Jag vet att jag hör vissa säga att man inte har medtrafikanter utan mottrafikanter.
Det är inte lätt och många gånger får man göra beslut åt andra för att rädda upp situationer. Jag vet inte hur många gånger jag räddat folk från att råka ut för en olycka om jag inte agerat, t ex bromsat, släppt fram osv.
 
Jag vet inte hur många gånger jag har haft en lastbil eller långtradare hängandes på dragkrogen när jag säkt hastigheten till lagstadgade 70 på E4:an, en säkning med 10 km/h från 80! Sen har en del mage att blinka med lysena för att jag inte kör för fort! :mad:

Jag vill fan inte ha en annan bil i baksätet och i synnerhet inte en långtradare. :banghead:
 
Det beror faktiskt lite på, det är inte alltid glasklart vem som varit vållande, ofta reder polisen och försäkringsbolagen ut det.
Angående övergångställen kan det vara den som korsar som är vållande även om den kanske inte åker dit för det, beror lite på situationen, men jag tror inte det är kul att antigen ligga i en sjukhussäng eller i en grav och veta att "man hade rätten på sin sida".
Jag har råkat ut många gånger för folk som bara kliver rätt ut, utan att se sig för, ibland har man inte en chans att stanna även om man vill (speciellt vintertid).
Jag har sett många som innan de går över kollar vänster, höger och söker kontakt med föraren, vilket är jättebra. Volvo hade en kampanj med att man ska stanna-titta-vinka och det behövs ett samspel i trafiken, det går inte att köra sitt eget race och hävda sina rättigheter, i trafiken har du inga rättigheter, du har bara skyldigheter. Det är väldigt mycket ge och ta.
Om någon blir påkörd på övergångsställe. Då är det glasklart!
Om någon dundrar in i baken på dig när du står i bilkö. Då är det glasklart
Om någon inte stannar vid stopp. Då är det glasklart
Det blir ändå inte några påföljder vid dessa olyckor.

Dom flesta människor vill ha någon form av upprättelse om dom själva eller en anhörig har råkat ut för någon annans vårdslöshet eller våld (inte alla dock)
 
fordonen idag är så driftsäkra att i stort sett alla olyckor beror på människans tillkortakommande.

Hans focusering låg inte på 100%
Tjejen kanske inte hade signalerat att hon skulle gå över.
Det finns många förklaringar.
Men till syven och sist är ju var och an ansvarig för sina egna handlingar.
Han var skyldig att lämna företräde, helt klart. Därför fick han ju straff.
Hon i sin tur kanske var ouppmärksam, vilket kanske leder till livslångt lidande.
Finns alltså ingen vinnare här.

Det finns en gammal grundregel som jag lärde mig tidigt.
Innan du gör ngt, ta ögonkontakt med bilen/fotgängaren.
Då vet man att man ser varandra och man kan utan ord klargöra för sitt kommande handlande.
Ja, det kanske är så krasst, att..
Ge du dig ut i trafiken så tar du själv en medveten risk och själv får stå för ev.konsekvenser

Men... Inte ens ett indraget körkort :(
 

Liknande trådar

Samhälle Pensionsålder diskuteras hit och dit av både politiker och övrig befolkning. Vissa vill kunna gå i pension före den utsatta lägsta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 699
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varje år får försäkringsbolagen in upp mot 20 anmälningar om hästar som skadats i trafiken. Många ryttare vittnar om vårdslösa...
Svar
0
· Visningar
962
Senast: Gunnar
·
Äldre I samhället där jag bor finns ett gäng med fylltrattar som kör bil när de är såväl påverkade (onyktra) och körkortslösa. Det är äldre...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Snubbelfot
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 392
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp