Ja, den här heltidsnormen ställer till det för oss som av någon anledning inte kan eller vill jobba heltid. Det visar sig t.ex genom att i princip samtliga utannonserade jobb är på heltid. Det verkar som att arbetsgivarna också rättar in sig i heltidsnormen och bara erbjuder såna tjänster, för att de tror att alla vill ha det.
Jag personligen söker just nu efter halvtidsjobb. Jag är sjukskriven "på pappret" på halvtid och kommer troligen vara så i överskådlig framtid, eftersom jag släpar på diverse sjukdomar och diagnoser som sätter ner min arbetsförmåga. (med "på pappret" menar jag att läkaren skriver sjukskrivningsintyg, men jag har ingen SGI så jag belastar ändå inte systemet. Läkaren har pratat om sjukersättning, jag är inte där mentalt än men när den dagen kommer så är dessa "på pappret-sjukintyg" bra att ha i bakfickan...)
Men det är baskemig inte lätt att hitta ett halvtidsjobb. Jag hittar kanske 1-2/månad som ens är lönt att försöka söka. För utöver arbetstid, så behöver det ju vara jobb som jag är kvalificerad för och som jag klarar av rent kroppsligt.