Värdering av sin 3-års hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare juliaandersson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 965
J

juliaandersson

Hej hej!
Jag undrar om man på något sätt kan värdera sin hingst prismässigt på något sätt. Jag skulle vilja veta hur mycket han är värd. jag har full stamm, fölmönstring och 1-, 2-årstest. Någon som vet någon sida eller något man kan värdera den på? tack på förhand!

Sv: Värdering av sin 3-års hingst?

det borde ju inte funka att göra det på en hemsida. Hästen kan ju ha bra poäng på ridbarhet osv men de ut som en jävla kamel, det sänker ju värdet.

Det är totalt omöjligt att värdera en häst utan att se drn framför sig.
Här på Bukefalos har vi valt att undvika prisfrågetrådar helt just av detta skäl.
Det bästa sättet är att läsa annonser och jämföra med prissättningen på hästar som är likvärdiga med din.
Annars får du ta kontakt med t.ex en hästhandlare eller nåt, som vet vad man brukar kunna få för en häst som din.

det finns ju många som köper häst utifrån bara ett 3-årstest, hur värderar dom då hästen utan att ha sett dem? På kommentarerna från testen så står det ju dels hur dom ser ut och hur dom rör sig( rörelserna kan ju så klart vara ren tillfällighet under testet, men det är ju en liten vägvisare iaf) jag har hört av en att hon har värderat sin häst, men jag vet inte om hon satte ut en "fake-annons" eller om hon gjorde på annat sätt, men det skulle vara lite kul och veta ungefär hur mycket han är värd. Jag vet inte så många som har hans stam så jag har lite svårt att jämföra..

En häst är värd så mycket som en köpare är beredd att betala.
OM köparen anser att säljaren har satt ett rimligt pris så betalar de det. Om köparen anser att den är för dyr så prutas det. Det är inte konstigare än så.

Vad gäller din häst, har den en udda stam så får du gå efter egenskaper och om nu stammen ÄR udda så får du nog räkna lågt.

okejokej.. då finns det inget ställe man kan värdera en häst alltså.. tack iaf-

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 863
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 660
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18