S
skrutten
Vad har ni fått för värden på hösilage i år? Tänkte om det är stor skillnad mot tidigare år med tanke på det dåliga sommarvädret...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
skrutten skrev:Jag har hittat några "normalvärden" på hösilage, de låg på 5,5 MJ och 45 smrp. Då är de inget att räkna på då? Väntar på analysen nämligen...
mimus skrev:Så man ska inte lita på analysen om den säger ts 55? På SLU i Uppsala finns C. Möller som håller föreläsning om häsens foder och även om hösilage. Försök kontakta henne så får du svar direkt ang bra eller dåligt hösilage. Som jag uppfattat det så är fördelen med en ts halt på ca 55 - 65 idealiskt därför att i ett torrare "tsklimat"så frodas olika mögelsporer fortare och växer. Nackdelen är som sagt att man behöver ge mer foder. Jag ger fri tillgång till alla mina, dem orkar ungefär 9 -12 kg hösilage och ca 3-6 kg hö, står på halm, beronde på häst. 1 thinker, 3 halvblod på 1,5, 14, 27 år.
cia96 skrev:Mitt ensilage iår har skyhöga värden av protein. Energin ligger på 6,2 per kg foder och proteinen på hela 72!! ts är 52. Jag fodrar extra med halm och så blir det lite olja i maten samt kraft ponny till en del. ( innehåller mkt mindre protein än annan kraft) kan inte ha fri tillgång då jag har så mkt protein, utan har fri tillgång till halm i stället och har uppskattat ungefär vad de stoppar i sig av den så jag kan ordna vettiga foderstater! Första skörden gick inte att köpa, hade protein på över 100 per kg foder... Så det fick bli andraskörden då... Men mig spelar det lite mindre roll då jag har en del unghästar så höet är ju bra för dem samt för de dräktiga stona,med hjälp av lite halm och kraft..!!
cia96 skrev:sant. På sommaren så är fölen ganska unga och de får mkt di av sin mamma så då är det bra med mkt protein. De får ju dessutom extra på sommaren för att inte falla ur. Nu när fölen nästan är avvanda så behöver inte mammorna så mkt protein längre. De stona jag har pallar inte en kvot på nästan 12, då de blir varma och svullna i benen och någon får knutor på ryggen. Av den anledningen så får de fri tillgång på halm istället ihagen och äter uppskattningsvis ca 5 kg per dygn per häst. Till det så får de hö och krafft för att balansera. Någon får upp till ett kilo krafft och någon står på 0,2 kg. Olika krafft dessutom beroende på individen. har ungefär en kvot på runt 8-8,5 på stona och det funkar bra.
Unghästarna däremot skulle ju kunnat gå på fri tillgång men tycker även där att det blir en aning högt. De får så gott som fri tillgång på ensilaget,dock så får de även lite halm att peta i sig samt lite kraft+ betfor. Deras kvot ligger runt 9,5-10. Det är ju helt ok för en växande unghäst och precis som du säger så är det inte så farligt med proteinet då det kommer från höet. Men tycker att en kvot på nästan 12 är att ta i. För mkt protein är inte heller så hälsosamt för tillväxten som då kan ske lite för fort vilket KAN ge en svagare individ som vuxen.