Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Allt beror på hur mycket hästen lyckas stoppa i sig på ett dygn, men ofta handlar det inte om några större mängder halm (om man inte fodrar med det som grovfoder eller har en mycket glupsk ponny modell tunna )
Jag vet inte hur mycket mineraler vår halm innehåller, men man jag kan gissa att det är väldigt lite då allt annat foder är väldigt mineralfattigt, speciellt på fosfor.
Sedan beror det ju såklart på hur mycket halm hästen äter om det behöver räknas på. Min häst äter kanske 0,5 kg, max, och om jag samtidigt antar att halmen innehåller väldigt lite mineraler kan jag lika gärna räkna med 0g mineraler i halmen.
Men om man har en häst som äter kilovis med halm, som kommer från bättre jordar, så kan man ju kanske inte göra så...
I min bibel: Hästen, näringsbehov och fodermedel, av Christina Planck m. fl. tas vanlig vetehalm upp med följande värden:
ts% 90
MJ 4,7
smb.rp g -
Ca -
P -
Mg -
//marti
Hästnyheter Ingen svensk till omhoppning i Stuttgart.
Efteråt är stjärnorna Peder Fredricson och Henrik von Eckermann rasande.
– Fanns det gula kort...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.