Värde på halblodskorsning(typ gatukorsning)?

Sv: Värde på halblodskorsning(typ gatukorsning)?

Det där är ett klent argument för att köpa en halvt förvildad häst.

Jag skulle varken köpa en ohanterad eller en felhanterad häst, jag skulle köpa en välhanterad.

Gick ett tag i tankarna att köpa ett till avelssto, men säljaren hade ett rent fantasipris, trots att hon var 10-11 år och varken hade fått föl tidigare eller var inriden. "Men då är hon ju inte felriden i alla fall". Jo, förvisso, men....... nej, det blev inget köp.

Haha, jag kunde vart du för ett år sedan :p
Fast det var ett fullblod, sned, halt ibland utan uppenbar orsak, gick inte att ta på ryggen om det småregnat lite grann (många konstiga symptom, jag fick ingen klarhet i vart felet satt eftersom att det var så många ställen som var fel samtidigt).
Jag hade sagt som så eftersom jag kände hästen att jag kan betala en symbolisk summa, men näe -kärringen skulle ha 20 papp för henne, 15 för att vi kände varandra sedan tidigare (jag har ridit in en av hennes Nordisar innan hon såldes).
Det vart inget köp ;) Kärringen och jag pratar inte med varandra längre (jag är ganska sur på hennes fula sätt) och hästen som vart till salu i tre år står hemma hos henne fortfarande.
Inte en käft vill ha henne, synd för hon har faktiskt ett roligt humör.

Har du 15 papp att spendera så köp en Nordis :D Garanterat mindre problem.
Eller en Arab, en unghäst... eller ett Fjordsto att använda i avel .. eller två shettisar att köra med, eller en unghäst som faktiskt kommer gå att använda.. eller ett välridet vamblod... finns massa toppenhästar för det priset :)

ancan skrev:
Min egna åsikt, grundad genom många erfarenheter är att många gånger är det bättre att få hem en helt ohanterad unghäst, en att få en som någon okunnig amatör(ofta stor klantskalle) varit och fördärvat. det tar lång tid att rätta till en dålig grundutbildning...
En häst som är ohanterad har iallfall inga dåliga erfarenheter med sig vad det gäller ridning, hantering mm
Det där har du helt rätt i, men som jag ser det krävs det ännu mera kunskap och erfarenhet om man ska ge sig på en ohanterad häst än en som har fått en viss grundutbildning. Hur det står till med kunskaperna hos dig, mellon eller någon annan har jag inga som helst åsikter om eftersom jag inte känner någon av er.

Vad jag förstår så är det inte brister i hanteringen som är frågan här, utan brister i uppfödningen. Jag vidhåller att det är mycket viktigt att föl och unghästar avmaskas, fodras och verkas korrekt för att de ska hålla i framtiden. Jag skulle aldrig köpa en undernärd unghäst med vanvårdade hovar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka