Vardagsskor som är bra för fötter och kropp?

strawberrysylt

Trådstartare
Halloj,

Nyligen fick jag bråttom till tåget och senare till en buss samma dag och sprang på asfalt i skor som verkligen inte var anpassade eller menade för det, vilket jag sen upptäckte var världens dummaste grej.

Det resulterade i ont i fötterna/foten, vilket gjort mig uppmärksam på hur beroende man verkligen är av att fötter och kropp fungerar, vilket gör att jag ju vill ta hand om mig bättre och ha bättre skor.

Men, vad ska man ha för skor till vardags som är bra för fötter och kropp? Jag har tidigare provat ut löparskor på löplabbet när jag joggade en del, men helst vill jag inte ha gympaskor till vardags... så vad finns det skor som ser ut som vanliga skor som är bra? Tips och råd? =)

//r

Jag har de här från Rieker:
53-6008-a.jpg

Säljs på Johanssons. Men de kanske är för lika gympaskor för din smak?

(På sommaren använder jag Riekersandaler.)

Halloj,

Nyligen fick jag bråttom till tåget och senare till en buss samma dag och sprang på asfalt i skor som verkligen inte var anpassade eller menade för det, vilket jag sen upptäckte var världens dummaste grej.

Det resulterade i ont i fötterna/foten, vilket gjort mig uppmärksam på hur beroende man verkligen är av att fötter och kropp fungerar, vilket gör att jag ju vill ta hand om mig bättre och ha bättre skor.

Men, vad ska man ha för skor till vardags som är bra för fötter och kropp? Jag har tidigare provat ut löparskor på löplabbet när jag joggade en del, men helst vill jag inte ha gympaskor till vardags... så vad finns det skor som ser ut som vanliga skor som är bra? Tips och råd? =)

//r

Skaffa sulor kanske? Finns både hela och halva, de halva ska kunna passa i nätta sommarskor också (men kanske inte i alla). Jag föredrar när man kan byta ut den medföljande sulan mot en egen. :)

Bra tråd!
Jag köpte ecco-sandaler förra året när vi skulle utomlands för mina svullna fötter behövde nått skönt. Tycker de e halvfula men andra som sett dem har gillar dem.
Går till jobbet i joggingskor och byter skor på plats, sliter inte på mina "fina" skor och spar på kroppen :)

Tack för svaren allihop =)

@Andromedae De skulle kunna funka, tack för tipset!

@Chili ja, så kan man ju också göra! Tack!

@zoller och @Líf Ja, Scholl har jag ju hört talas om, de ska ju vara bra!

Men, alltså vad är det man ska kika efter om man vill ha bra skor? Är det hur tjock sulan är... eller vad mer? Jag tror jag får gå in i en skoaffär och höra, jag känner mig lite vilsen...

//r

Vad är det för modell du vill ha på skorna? Jag själv går mer eller mindre alltid i walkingskor med egen sula. Om man säger såhär, det sämsta för fötter är Converse, så leta efter tjockare sula med stöd för foten (alltså inga platta skor).

@Emtherlia Hmm jadu det var en bra fråga egentligen... asså jag gillar ju converse utseendemässigt (däremot inte märket, har haft en del äkta converse innan, de faller i bitar för mig efter ett halvår, medan billigare kopior håller och håller...) det är väl egentligen såna jag haft som sommarskor när jag tänker efter, förutom sandaler/ballerinas osv...

Men man kan alltså ha converse-kopior och så stoppa i en sula så blir det bra? Vad kostar såna sulor ungefär?

Sandaler känns som om jag kan köpa ett par bra sandaler, när det gäller såna så gillar jag utseendemässigt lite grövre sandaler, det är snyggt =)

När det gäller ballerinaskor, finns det ergonomiska såna...?

//r

Sulorna jag köpte (gjutna efter mina fötter) kostade 1500 kr tror jag, håller 3-5 år. Vetifasen om såna sulor får plats i ballerinor. Alltså ballerina är väl nästan lika dåligt som Converse egentligen, sommarskor generellt är ju väldigt platta och tunna så de är inte mycket att hänga i julgranen...

Okej!

1500 uppdelat på 3 år= 500 kronor om året kan det ju lätt vara värt att ta hand om fötter o kropp känns det som =) kanske är bättre o köpa sulor som man kan variera o ha i olika par skor då än att köpa ett par dyra skor...?

Jo de va lite så jag tänkte... men ecco, scholl eller liknande säljer kanske ballerinaliknande skor? =) Får kolla upp de.. typ lite maffigare ballerinor/sandalar med tjock sula...

//r

Halloj,

//r

En del sport affärer har sulor som har stöd för hålfoten och stöt dämpade som man kan lägga i vanliga skor. Jag har från footlab ca 350 kr paret. Var noga med at du har stöd för hålfoten.
Mvh
Pudlan

@Lovisaleonora Okej! Ska komma ihåg det, ja det är konstigt att det kan vara så olika... Ska gå in och läsa där också, tack!

@Pudlan Tack för tipset =) Jag känner att jag får gå in på nån affär o prata med någon, ska gå in på en sportaffär eller skoaffär o få hjälp =)

//r

Hoppa över Stadium och Intersport och liknande, de har väldigt låg kunskap om annat än sina produkter.

Gå till en liten butik med specialskor, där tror jag du kan få hjälp med både information och lämpliga inlägg.

Fötter och skor är väldigt individuellt. Ecco fungerar bäst för mig, utan större konkurrens. Använder även Rieker inneskor på jobbet, de fungerar också bra för mina fötter - men som sagt, your mileage may vary.

Bli inte förfärad dom du upptäcker att Ecco inte funkar. Ecco dödar mina fötter, det går bara inte. Har provat flera modeller, deras läster är tortyr för mig.

Prova dig fram, det finns också mycket att läsa på nätet. Här tycker jag det finns lite översiktlig information https://www.jobi.se/valj-ratt-skor/vanliga-fotproblem.html
kan inte heller använda Ecco. Rieker kan jag ha någon enstaka kväll för att var fin. Men det känns i knän o höfter efteråt. Vi alla är så olika i våra fötter och vad vi behöver på våra fötter.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 072
Senast: Aliche
·
Kropp & Själ Ja vart hittar man skor åt breda fötter lite modell ankfot (bred inte bara på mitten utan även över tårna) men som ändå har rejäla...
2
Svar
27
· Visningar
3 949
Senast: Kibani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar