Vardagsrum - ny färg. Vad är inne nu?

Milene

Trådstartare
Ska måla om i det rum som ska bli vardagsrum. Undrar om nån vet vad som är "inne" nu, eller har tips på några bra sidor med färgtips.

Ska måla, inte tapetsera.

Vill inte ha något för iögonfallande, och gärna något ljust.
Huset är ett gammalt torp, som jag försiktigt försöker skapa en cottage-stile på.

Nån som har tips eller förslag?

:)

Sv: Vardagsrum - ny färg. Vad är inne nu?

Välj inte vad som är inne nu, välj nått som du kan trivas med.

Kompisen har målat sitt kök i en beige färg som heter Café som jag utan vidare hade kunnat tänka mig i vardagsrummet. Själv har jag en ljusgul färg som jag trivs jättebra med.

Jag säger också vitt. Men inte vitt som i kritvit, utan med bruten vit färg mer åt creme, mandel hållet.

Fast jag har vitt både i hallar och kök. Blir kanske för mycket av det goda..?

Tycker om färgen ockra, men det kanske inte passar i ett torp?

Jättesvårt att säga om det är samma, den han har heter bara Café.

Vi skämtade om att det är samma färg som på min jänk. Där heter färgen Dessert sand. Bilprovninge kallar färgen ljusgul men jag hävdar alldeles bestämt att den är beige. Lite åt sandstrandsfärg eller ljusbrunblack fjording ;)

Den är iaf väldigt behaglig.

Jag hade en färg väldigt lik den cafe latten du får i koppen.
Blev mycket varmare än vitt och höll sig fräschare.

Kommer välja den igen, vet tyvärr inte vad den heter men
ofta kan man få bra råd från färgbutiken om rätt nyans.

Jag tycker att du ska välja någon varm färgton och mattfärg. Inte vitt eller något snäpp varmare vitt. Lite mer färg tror jag om du ska få en cottage-stile.

Någon mild grön ton, fast det är nog väldigt svårt att få den rätta tonen i grönt tror jag. Matt mild mellangrön som inte drar mot svart. Har sett en grön färg som var så otroligt vacker i rummet.

Lite mörkare cafelatte med en lite mörkare brungul ton.

Terrakotta som har en varm ton, inte orange alltså :p

En lite mellangrå ton tror jag också kan vara fint.

Googla runt lite och titta efter bilder på den stilen du vill skapa. Välj inte efter vad som är inne i alla fall ;)

Grått är inne nu, men ger kanske inte den känslan du vill ha.
Jag gillar speciellt grått om det finns mkt vita detaljer (som lister, fönster mm) till, himla fin kontrast blir det!

Någon mild grön ton, fast det är nog väldigt svårt att få den rätta tonen i grönt tror jag. Matt mild mellangrön som inte drar mot svart. Har sett en grön färg som var så otroligt vacker i rummet.

Det här låter också intressant! Undrar bara vad man skulle kunna bryta av med för färger. Vill ju inte att allt ska vara gröntgrönt...

Har några skåp som går i grönt, med detaljer i gammelrosa. Fast jag är ju inte nån fan av rosa så det kanske inte är nån höjdare att bryta av med det...

Grått är snyggt!!! Tänkte bara spara det tills vi ska "ansiktslyfta" köket, vill ha nåt stenfärgat kakel och granitgrå bänkskiva. (graNit eller graFit??)

I min värld är granitgrå ljusare än grafitgrå, men det kan mycket väl bara vara för mig det gäller! ;)

Jag älskar kontrasterna på dessa bilder, fick bli förebilder för mitt vardagsrum (från Sköna hem):
White%20Christmas.jpg

White%20Christmas.jpg

Tycker om färgen ockra, men det kanske inte passar i ett torp?
Är inte det någon typ av orange, diarréfärg?

Är det ett torp tycker jag faktiskt att du ska sätta vit panel på nedre delen av väggarna och sen tapetsera med en vacker tapet. Kanske denna?
tapet3.jpg

Vill du inte ha någon färg kanske denna passar bättre:
tapet-749310.jpg

Vill du ha lite färg och mönster så kanske denna passar bra:
038-15_tile1.jpg

Frågan är väl hur budgeten ser ut och vad man har råd att göra. Att måla är ju det billigaste alternativet, men kanske inte det som är roligast i längden.

Mitt tips är att lägga ett antal hundralappar på att köpa provburkar, kanske 6-7 tänkbara kulörer, och måla upp så stora ytor som provburken tillåter (tänk på att du måste måla två varv för att kulören ska bli rätt). Vänta någon dag så du får se kulörerna i alla typer av ljus. Då brukar det bli ganska enkelt att välja.

Så brukar jag göra, men sist jag målade om var det vardagsrummet som fick en totalt spontanvald kulör. :D Jag såg den i affären och kände bara "DEN ska jag ha!". Och ja, det blev bra det med!

Det här låter också intressant! Undrar bara vad man skulle kunna bryta av med för färger. Vill ju inte att allt ska vara gröntgrönt...

Har några skåp som går i grönt, med detaljer i gammelrosa. Fast jag är ju inte nån fan av rosa så det kanske inte är nån höjdare att bryta av med det...

Mot grönt går t.ex brunt, grått, vitt. Gammelrosa också visserligen, men jag tycker som du om rosa :p

Om man ska ha någon möbel i grönt så måste man vara noga med nyanserna i det olika gröna.

*fniss* nja, kanske ingen diarréfärg precis, men ok, du har en poäng där... ;)

Att jag vill måla är väl för att jag tycker det är smidigare - och roligare! Sen vill jag kanske inte lägga ner en förmögenhet på det heller, vi pratar om att bygga ut om ett par år, och då ryker en alt två väggar i det rummet.

Tror hellre jag kör enfärgat än mönstrat, det är så lätt att det blir "grilligt" i små rum.

Fast den översta tapeten var snygg...;)

Vi har vitt på alla väggar här hemma, förutom i badrummet där det är ljusgrått kakel. Hos oss blir det inte för mycket vitt, men då har vi mycket färgat. Sen har vi bruna balkar i taket, vilket ger lite färg och liv till det vita. Men aldrig någonsin har vi fått höra av någon att det är väldigt vitt hos oss. Men det är hemma i lägenheten i stan.

Vi ligger i groparna att köpa ett torp på landet och där ska jag absolut inreda med gammal torpstil. Ett torp kan liksom inte bli för grilligt.
Lite inspiration:

P6210742.JPG

vastervik.jpg

6020_Syrenelund-014.jpg

grdochtorp_vrum_111412122.jpg

133418-vardagsrum.jpg

Ett torp ska ju vara mysigt och hemtrevligt. Tänk lite Ernst Kirchsteiger-stämning.

Ska ni bygga ut om ett år eller två hade jag inte gjort så mycket med vardagsrummet nu faktiskt. Då hade jag sparat de tusenlapparna och lagt de på vardagsrummet när det är färdigbyggt istället.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar