Vård av utrustning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare attiva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 727
Status
Stängd för vidare inlägg.
A

attiva

Har ridit i många år och lärt mig ett och annat men en sak jag funderat länge över är:

Hur ofta bör man smörja sadel och träns???

Vad ska man använda för produkter?

Ska man rengöra med lädertvål sen smörja med balsam?
Är det annorlunda tvål/balsam till sadel?

Är lite förvirrad för alla säger olika :D

MVH Attiva

Sv: Vård av utrustning

Det finns som sagt otroligt många åsikter om hur man ska göra.

Jag har tidigare alltid smörjt träns efter varje användning och sadeln ca 1 gång i veckan. Men kan bli mer sällan, beror ju på hur mkt grejerna används, i regel tvättar jag bara av med sadel tvål, läderbalsam använder jag ibland när det behövs och till tävling blir det skoputs på nosgrimman.

Produkter är mkt tycke och smak, vissa gillar man bättre än andra helt enkelt, sadlar smörjer jag dock aldrig med sadelbalsam, blir för mjukt och kladdigt, vill jag att sadeln ska glänsa blir det samma som på tränset, skoputs och sen putsa putsa putsa tills det blänker.

Jag har alltid använt samma medel till träns och sadel, möjligen bortsett från syntetsadlar.

Sv: Vård av utrustning

Har du läst den stora lädervårdstråden?

Personligen tror jag på att "tvätta" utrustningen varje gång jag använt den, använder Glycerintvål till detta...
Det funkar för att hålla lädret rent och mjukt...

Har läst i en bok om hur man förr i tiden tog hand om selar:
Där står det att seldonen efter användning ska rengöras med en svamp doppad i varmt vatten. Sadelfett smörjs in efter det att lädret har torkat. På uppvisnings-seldon använde man t.ex. skokräm i stället för sadelfett på ovansidan.
Tyckte att det var intressant...

Men som sagt läs lädervårds-tråden! Den är bra och ger många tips!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter... 2
Svar
24
· Visningar
1 326
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 275
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hönstråden II