Vård av utrustning

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

attiva

Har ridit i många år och lärt mig ett och annat men en sak jag funderat länge över är:

Hur ofta bör man smörja sadel och träns???

Vad ska man använda för produkter?

Ska man rengöra med lädertvål sen smörja med balsam?
Är det annorlunda tvål/balsam till sadel?

Är lite förvirrad för alla säger olika :D

MVH Attiva

Sv: Vård av utrustning

Det finns som sagt otroligt många åsikter om hur man ska göra.

Jag har tidigare alltid smörjt träns efter varje användning och sadeln ca 1 gång i veckan. Men kan bli mer sällan, beror ju på hur mkt grejerna används, i regel tvättar jag bara av med sadel tvål, läderbalsam använder jag ibland när det behövs och till tävling blir det skoputs på nosgrimman.

Produkter är mkt tycke och smak, vissa gillar man bättre än andra helt enkelt, sadlar smörjer jag dock aldrig med sadelbalsam, blir för mjukt och kladdigt, vill jag att sadeln ska glänsa blir det samma som på tränset, skoputs och sen putsa putsa putsa tills det blänker.

Jag har alltid använt samma medel till träns och sadel, möjligen bortsett från syntetsadlar.

Sv: Vård av utrustning

Har du läst den stora lädervårdstråden?

Personligen tror jag på att "tvätta" utrustningen varje gång jag använt den, använder Glycerintvål till detta...
Det funkar för att hålla lädret rent och mjukt...

Har läst i en bok om hur man förr i tiden tog hand om selar:
Där står det att seldonen efter användning ska rengöras med en svamp doppad i varmt vatten. Sadelfett smörjs in efter det att lädret har torkat. På uppvisnings-seldon använde man t.ex. skokräm i stället för sadelfett på ovansidan.
Tyckte att det var intressant...

Men som sagt läs lädervårds-tråden! Den är bra och ger många tips!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 221
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII