Vård av missköt häst!?

Y

Yrbloss

Hej!
Jag har tagit över en häst som min kompis rädda från ett rent h****e.
hon är två år och vi har hjälpts åt o träna henne i nh.
nu är det så här att vi fick order och raka henne pga parasit angrep och hon har blivit behandlad i fem månader och hon är helt ok...
men hon är fortfarande lite mager och vill inte lägga på sig...hon har fått avmaskning..
hur många fler gånger tror ni det behövs ?
och ska jag köra en till parasit kur på henne?
jag behöver alla råd jag kan få för jag vill att hon ska må bra!
hon är iallafall inte smittsam längre...enligt vet...
hjälp mig!

Sv: Vård av missköt häst!?

Skicka träckprov så ser ni om hästen behöver avmaskas mer ist för att avmaska utan att veta vad det är för mask..

Okej. vet kommer iallafall om två veckor...då ska dom kolla upp henne igen...sen tänkt jag ev. ta ner henne till någon klinik och få en riktig genomgång....

Säger också som mysko, ta träckprov och skicka till t.ex Vidilab. Då får du veta om du behöver avmaska och i så fall med vilket preparat.
Vad får hon för foder? En välbalanserad foderstat med ett bra hö/hösilage/bete som grund är väldigt viktigt.

Om nu hästen även skulle ha nackbandmask, så syns väl inte det i ett träckprov...?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
37 729
Senast: ameo
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 276
Senast: Sixten
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 679
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix