Varböld mellan ganascherna???

Charlotte1975

Trådstartare
Hästen fick en knöl mellan ganascherna för 2 månader sen, stor som en golfboll. Var inne på klinik i annat ärende och vet. kollade och sa att de var knut i lymfkörteln. Efter några dagar försvann den. För 3 dagar sen kom den tillbaka och i dag när jag kom till stallet hade den spruckit upp, och ut kom var och blod. Ingan feber, snor, hosta eller andra symptom. Jag tänkte direkt kvarka, men har förstått att hästen borde vara mkt sämre i så fall. Vad tror ni?

Ringer så klart veterinär i morgon!

Sv: Varböld mellan ganascherna???

Kvarka.
Tand infektion.
Körtel som tidigare.

Räcker det inte med din pålla nu?

Kram

Mina funderingar är liknande som Mimus och även jag tycker din vackra svarta har haft tillräckligt otur nu. :mad:

Tänker också som er. Men de är ju lite märkligt att knölen/bölden varit borta i 2 månader om de skulle va kvarka, plus att hon inte är dålig på annat sätt.
Om du skulle komma från tänderna tycker jag att hon borde lukta illa ur munnen??
Kan en körtel bli varig?
Min amatör gissning är att hon fått in ngt skit som nu kapslats in med var och vill komma ut. Typ en sticka/tag.

Håller med er båda att min häst borde haft sin dos av otur i år, men tydligen inte.

du kanske minns att min häst också hade sånt och jag skrev i en annan tråd till dig?
Iaf jag tog ju ut veterinär, vi tog prov och det var inte kvarka. Veterinären ringde runt och tillslut kom hon fram till att vi måste åka in med hästen och ultraljuda och röntga.

Jag åkte 20 mil för detta med en olastad 1.5 åring, när vi kom fram och det tittades på knölen, var svaret "nej, vi gör ingenting". Dvs ingen röntgen eller något. Nu fick ju hästen genomgång av tandläkare i munnen också, tur det, annars hade jag varit ännu mer sur på distriktaren som sa att det var såååå viktigt med röntgen.

Så knölen är kvar, de ville inte röra den, utan sa att det antagligen var en sticka som kroppen tillslut skulle förgöra. De ville inte börja skära i området. Så länge knölen inte växer är det lugnt. Börjar den växa ska jag åka in igen.

Hästen är helt opåverkad av knölen.

Pratat med vet. Han trodde inte heller kvarka med de förloppet som varit. Men att de kan vara infektion i körteln och eftersom hon haft de till och från under längre tid, nu bildats var. Eftersom hon är pigg och frisk i övrigt avvaktar vi. Skulle höras i em igen, när jag sett hur hon ser ut i dag.

Kommer ihåg din tråd. Vet. sa också att vi avvaktar och att man inte vill skära. I och med att den öppnat sig själv så kommer den förhoppningsvis tömma sig själv. Men det är ju vidrigt med en "finne" stor som en golfboll.

Jag har fått min häst opererad för vad som låter som en liknande böld mellan ganascherna.

Han var inte heller märkbart påverkad av den. Ingen feber eller så.

Den provtogs och medicinerades flera gånger men kom tillbaka igen.
Slutligen lades han in och den togs bort. Det visade sig då att det hade bildats en fistel i körteln.
Operationen gick bra och han är helt besvärsfri från det nu.

Men stackars du, har i övrigt inget att tillföra med vad du redan vet.:crazy:

Hej!
Min arabvallack har precis blivit av med sin varböld.. Jag trodde det var en svullen körtel, hade koll på temp i över 1 vecka och han hade som högst 38,5. Bölden var stor som en tennisboll utåt, måste stor inåt också:/
Hade kontakt med vet hela tiden men då min sambo åkte in på sjukan kom vet ut ca 4 dagar efter att jag upptäckt den, han tog då prover för kvarka. Men eftersom ingen annan i stallet visade några symptom på detta så var det inget vi direkt misstänkte.
Min Göran var under hela tiden PIGG och glad, jag motionerade såklart inte men han lekte med de andra hästarna i hagen, skulle enligt vet INTE isolera honom, vore det kvarka så skulle de andra redan vara smittade.
Så plötsligt började den vara dock utan något direkt hål. Vet sa att den troligtvis inte skulle öppna sig något mer heller. Han fick ingen medicin då han var så pigg, och provresultatet visade streptokocker. En hagkamrat hade bitit honom över strupen, precis bakom ganascherna. Hur sjutton den lyckats bita så hårt där har jag ingen aning om, men han hade flera sår som jag fick sköta om. Troligtvis hade det ändå kommit in bakterier där som skapat den här inflammationen.
Nu är han snart återställd, bara en liten liten knöl eller förtjockning kvar men det dröjer nog inte länge innan den är borta helt.
Hoppas det löser sig för din häst, jag gav min massa massa morötter för att han skulle tugga hårt och kanske skynda på och hjälpa bölden att spricka. Allt såklart enligt vets rekommendationer.

Läst hela tråden. Tycker det är lite konstigt att man inte kollat några av era hästar med ultraljud. Eller har det kanske gjorta? Min pålla har hårda knutor, stora som småkakor precus framför ljuvret. Kollades i somras, just med ultraljud. Vetten kunde då se att det var fettknutor inbäddat i bindväv. Ofarligt, skall kollas om de börjar växa och då kan man ev överväga att ta bort dem. (Knutarna kommer troligtvis från att hon en gång i tiden var ett FETTBERG deluxe. Innan jag ägde henne.)

Kan hålla med dig. Jag trodde nog på ultra ljud när jag var inne på klinik förra gången, men vet. bara kände på knölen.

I går hade knölen blivit lite mindre. Såg inte ut som de kommit ut ngt mera var, för de va rent runt. Hoppas på att de går åt rätt håll nu.

Min häst äter nästan bara morötter och hö, så de passar ju bra. Förutom varbölden har hon en kross skada i hasen och står i sjukhage. Hon går själv nu så jag tror inte hon blivit biten av annan häst.

Läskigt med kross-skadan, hur har hon fått den?
Nu är det kanske lite långsökt, men det hände faktiskt min pojkvän:)
Han åker skateboard och ramlade och gjorde illa sig i aug förra året. Han fick ett sår i handen, en sten fastnade innanför huden men han brydde sig inte, för det händer "all the time". Någon månad senare åker han till läkaren då han har svårt att andas och mår allmänt konstigt.
Läkarna skickar hem honom för de misstänkte bara influensa, men det blev svårare och svårare att andas och han hade dessutom väldigt ont.
När hans mor tvingade in honom på sjukhusbesök igen, gjorde de en magnetröntgen och upptäckte en lungabcess (lite osäker på stavningen) stor som en apelsin i ena lungan.
Läkarens förklaring var att såret i handen fört med sig bakterier via blodet och resulterade i en stor varböld i lungan... Han var inlagd där på sjukan ett tag:)
Ungefär samma egentligen som hände min häst, bara att bölden (tack och lov) kom utvärtes och kunde tömma sig själv.
Min pojkvän fick stå ut med att de stack tjocka sprutor i honom för att tömma den där vidriga bölden... Måste ha gjort fruktansvärt ont!

Usch, lät inte kul. Första knölen kom dock innan kross-skadan. Hon har troligen sparkat dig själv när hon rullat. Sitter på insidan av hasen. Hon är riktigt oturs häst just nu. I helgen hade hon fått en 1 cm sticka i benet, 1 dm ovanför framknät. Kom från spånet och satt fast riktigt ordentligt innan jag fick loss den. Självklart svullen som följd. Lika bra att ta allt nu.....

Kan hålla med dig. Jag trodde nog på ultra ljud när jag var inne på klinik förra gången, men vet. bara kände på knölen.

I går hade knölen blivit lite mindre. Såg inte ut som de kommit ut ngt mera var, för de va rent runt. Hoppas på att de går åt rätt håll nu.

Det är säkert inget farligt, men för min del var det skönt att knölarna kollades ordentligt. Lät först en distriktare titta på dem, hon klämde bara, men hon kunde inte ge nått bra svar så åkte in med henne och det var en stor lättnad att veta vad det var. (Grät som en unge när spänningen släppt eftersom jag var rädd att det var typ cancer och jag var redo att åka hem med tom transport. Lite överdrivet kanske eftersom pållan var i siit livs form och inte det minsta allmänpåverkad, men så var det iaf :p)

Knölen har kommit tillbaka och har spruckit upp igen. Ska in på klinik i morgon för att kolla en has. Ska be dem ultraljuda då, för ngt skit måste de vara där inne som kapslats in och vill ut.

Bölden på min är kvar, men enl vet o tandis ska jag inte göra något så länge den inte växer. Men ngt är det ju.

Liknande trådar

Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 356
Senast: Marty
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 280
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 148
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka