Sv: Våran Shettis tappar sin päls!
Ibland blir det så på våren, har sett det på mina shettisar också. om dom inte är allmänt påverkade eller man ser spår av löss eller annan ohyra och dom inte kliar sig onormalt mycket, så låter jag dom bara vara. Sommarpälsen kommer snabbt att växa ut.
Jag har fått för mig att det beror på att dom har så otroligt tjock päls att huden liksom inte får andas och därför hinner ibland sommarpälsen inte med att växa ut om dom börjar fälla i väldig fart.
Att klippa dom skulle jag inta rekommendera, då rubbar du den naturlig rytmen i pälssättningen och kan få problem till nästa år. Borsta gärna mycket så att det döda håret lossnar, använd en mjuk borste om hästen verkar håröm vilket dom ofta blir när dom fäller. Om man har tillgång till varmvatten osv kan det vara bra att bada dom, använd do ett milt schampoo eftersom huden är känslig. Jag brukar använda grönsåpa som är ett naturmedel utan konstigheter i. Tänk på att det tar tid för dom att torka om dom är tjockpälsade, lägg gärna täcke på dom för att hålla värmen tills dom är helt torra, vilket tar flera dagar för en shettis i vinterskrud.
Personligen använder jag inte switch, har sett flera shettisar som reagerat med allergisk reaktion på det. Personligen tror jag att det kan bero på att man ger samma dos som till stor häst, dvs det blir en överdosering till den lilla shettisen.
Lycka till och jag tror inte du behöver oroa dig, om 3-4 veckor borde problemet vara borta.
Grattis till köp av så fin liten hästras föressten.. det råkar inte vara Rosengårds Falcon ni har köpt??? Med anledninga v ditt användarnamn alltså?