Våran Shettis tappar sin päls!

Purjo_den_vilde

Trådstartare
Vi har en liten shettis......... han har börjat tappa sin päls! Han ser snart ut som skalle-per! det finns liksom inget hår under. Jag tog borsten idag och skulle borsta honom lite och se om det blev bättre. Hela borsten blev full och man ser skinnet!
VAd ska man göra??????

Sv: Våran Shettis tappar sin päls!

Vår shettis tappade också sin päls förra året. Vi har tvåshettisar och det var bara den ena som tappade. Det var dock inga stora pariter han tappade.
Vet faktiskt inte varför. Men endel kan tappa i stort sett all päls så jag tycker att du ska ringa vet. och höra vad det kan vara.

Kan det inte vara löss? Då brukar dom tappa fläckvis.
MVH
Pitchi

Min Quarteråring tappade all päls i vintras, fick aldrig reda på vad det berodde på, men Ultuna trodde att det kanske hade att göra med att hon gått ute till in på vinterkanten, och sedan togs in i för varmt stall...någon typ av värmechock, alltså.

Har även hört exempel på ston som tappat all päls, samt en hel del man och svans av hormonsrubbningar, t.ex. vid dräktighet eller avvänjning, men det är nog knappast det er vallack (?) lider av ;-) Kolla om ni hittar löss, och ta det lugnt, det växer tillbaka igen!

Kan mkt väl vara ohyra, bla pälsänglar kan göra att de blir kala.

Hej min shettis hade kala fläckar på halsen när vi köpte honom, säljaren sa att hon trodde att det var den lilla i hagen som bet av honom pälsen,
jag trodde så med , men nu när vi fått hem honom har han tappat allt på båda sidorna om halsen. han är jätte ful.
vad kan det vara ???
Vi har haft på honom swich,för någon dag sedan, har fått rådet att raka honom och tvätta med hund(löss)schampoo , kan det vara nått.
Hon jag köpte honom av är helt ovetande vad det kan vara.
jag gav 12 000 kr för honom.

Vår shettis hade ohyra när han kom. Vi fick utskrivet medel från veterinären (appliceras längs ryggraden två gånger med 4 veckors mellanrum) och order att tvätta med mjällschampo för att få bort flagorna.

Vi täckesklippte honom när han kom, för att kunna hålla koll på skinnstatus.

Ibland blir det så på våren, har sett det på mina shettisar också. om dom inte är allmänt påverkade eller man ser spår av löss eller annan ohyra och dom inte kliar sig onormalt mycket, så låter jag dom bara vara. Sommarpälsen kommer snabbt att växa ut.
Jag har fått för mig att det beror på att dom har så otroligt tjock päls att huden liksom inte får andas och därför hinner ibland sommarpälsen inte med att växa ut om dom börjar fälla i väldig fart.

Att klippa dom skulle jag inta rekommendera, då rubbar du den naturlig rytmen i pälssättningen och kan få problem till nästa år. Borsta gärna mycket så att det döda håret lossnar, använd en mjuk borste om hästen verkar håröm vilket dom ofta blir när dom fäller. Om man har tillgång till varmvatten osv kan det vara bra att bada dom, använd do ett milt schampoo eftersom huden är känslig. Jag brukar använda grönsåpa som är ett naturmedel utan konstigheter i. Tänk på att det tar tid för dom att torka om dom är tjockpälsade, lägg gärna täcke på dom för att hålla värmen tills dom är helt torra, vilket tar flera dagar för en shettis i vinterskrud.

Personligen använder jag inte switch, har sett flera shettisar som reagerat med allergisk reaktion på det. Personligen tror jag att det kan bero på att man ger samma dos som till stor häst, dvs det blir en överdosering till den lilla shettisen.

Lycka till och jag tror inte du behöver oroa dig, om 3-4 veckor borde problemet vara borta.

Grattis till köp av så fin liten hästras föressten.. det råkar inte vara Rosengårds Falcon ni har köpt??? Med anledninga v ditt användarnamn alltså?

Nu när du säger det; just Switch har jag sett jättefula reaktioner på (fast då på stor häst). Skinnet trillade av och det var faktiskt något av det äckligaste jag sett. I kombination med sommarvärme blev det inte bra. Flera hästar i min närhet har reagerat mer eller mindre på just Switch, jag har faktiskt inte vågat prova själv...

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: Tantan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Täcke med bred/hög hals?