Våra vallhundar!

Sv: Våra vallhundar!

Boss (Krydds Boss, BC född 090910) har lekt i sin första snö idag!
Dubbelt så stor som vid hemkomsten, teckningen ändrar sig från dag till dag, svarta prickar som dyker upp lite överallt...

Har lärt sig apport (med plattform), gå ner för trappor, putta bollen och lite annat onödigt som vi har klickat.

I början av veckan träffade han en ett år gammal Aussiepojk som han lekte med (under ordnade former så klart) och uppskattade mycket. De kommer gå ihop som ler och långhalm när Bossen växt på sig lite till!:love:

Fota honom går inte, förutom när han sover...

slapp.jpg

snall.jpg

sov.jpg

pojkar.jpg

Haha så jävla söt.
Speciellt sovbilden. Har någon liknande på min bebis.

43afa389-1ab4-4a02-9908-67243f64e1644.JPG

Hur gammal är Boss nu?

Ja, de är bra söta när de sover:devil:

Boss är född i början av Sept, så han blir 14 veckor på Torsdag...

Vi tränar just nu tasstaget för en framtida ruta i Lk2:an
Ville träna in något nytt och Luna bara älskar det, hon sitter och stirrar på mig en bra stund efteråt för att förmå mig att fortsätta:D

Lydnadsklass 2 :)

Vi håller igenkligen på och samlar 1:a pris i Lydnadsklass 1 men rutan verkar vara ett så svårt moment så jag tjyvstartar lite :D

Här kommer en till islänning!

75245_1261137127.jpg

63696_1253373790.jpg

Slättekullens Atli -07

Atli kom till oss i slutet av augusti i år som en omplacering, han har haft det bra men fått göra lite som han vill och har inte den vardagslydnad som jag skulle önska. Inkallning är vår akilleshäl och fungerar sisådär, han är lite för självständig, jobbas på givetvis. Mycket som inte fungerade så bra i början har förbättrats enormt. Till våren ska vi gå allmänlydnadskurs då han är min första egna hund, uppvuxen med hund men det är inte riktig samma sak som egen, förhoppningsvis kommer det ge oss en spark i rätt riktning ytterligare.

Atli är en hund med mycket energi utomhus men är lugnet själv inomhus, med små undantag då och då när han vill leka. Hittar sällan på dumheter och när det väl är något så är det något ganska harmlöst, typ stulit en strumpa som han springer runt med i munnen och då tycker han att han är jättebusig, skulle aldrig bita sönder något. Tycker om matte och husse lika mycket och är inte så intresserad av andra människor -så länge de inte ger honom någon uppmärksamhet, säger någon hej till honom på stan möts de av en hund med en ivrigt viftande svans små studsandes på stället.

Vad fin han var :)! Roligt med lite islänningar!! Jag ser ALDRIG någon mer än min egna. Ikväll ska vi till Klövsjö (fjällen) i den byn bor 4-5 islänningar tror ja.. så Linda och Elmo ska ta lite extra promenader hihi.

Har Atli legat på blocket?

Berätta varför du valde en omplaceringshund och just Atli? :)

Tror du Elmo kommer att se ut som Atli när han blir vuxen?

Hmm.. kanske inte på färgerna eller teckningarna.. däremot tror jag päls och så!

Jag tror han kommer likna sin pappa väldigt mycket.

Ymirvofse.jpg

d1782b79-5531-4c15-b668-d2280573be704.JPG

sol%20005.jpg

3c3935fa-5abe-4b2c-91b7-2fb1e30b5b2d4.JPG

sol%20023.jpg

cbf40118-6a4e-40cf-8cc7-b632eb1782a54.jpg

soverart.jpg

497b495b-0583-4f07-b7cb-9e4959c3e1774.JPG

Senast ändrad:

sol%20017.jpg

d84acdca-1b06-411d-aa3d-d3ceccbc15524.JPG

Han är väldigt lik sin pappa :) Fast pappan har mer vitt och bläsen går utanför ett öga. Annars tror jag Elmo kommer se ut ungefär så..Jag tycker det är så sött på munnen för Elmo har också en rosa grismun, det har han verkligen fått efter pappa sin ^^

Vad fin han var :)! Roligt med lite islänningar!! Jag ser ALDRIG någon mer än min egna. Ikväll ska vi till Klövsjö (fjällen) i den byn bor 4-5 islänningar tror ja.. så Linda och Elmo ska ta lite extra promenader hihi.

Har Atli legat på blocket?

Berätta varför du valde en omplaceringshund och just Atli? :)

Islänningar är ju ovanliga så vi har inte sett någon annan heller, hade varit kul att träffa några för att jämföra.
Ja, vi hittade Atli via blocket. Just isländsk fårhund var det egentligen inte tänkt från början då jag faktiskt blivit kär i den finska lapphunden bla. tack vare din mammas Barras. Nu blev det en islänning pga. att jag var intresserad av den rasen också, men tänkte att den var för ovanlig för att omplaceringar skulle komma upp, men en dag så sökte jag på isländsk fårhund på blocket och Atli kom upp.
Anledningen till att vi valde en omplacering var för att vi inte hade tid att ha en valp, men mycket väl en vuxen hund, jag är tvungen att lämna honom ensam några timmar ett par dagar i veckan pga. studier och min sambo jobbar heltid. Då det inte helt går att lita på att det går att lämna en hund det första året så vågade vi inte ha en valp.
Att ha en valp ger valpproblem och att ta en omplacering ger omplaceringsproblem. Ibland funderar jag på vad vi gett oss in på och om det inte hade varit enklare med en valp i alla fall, men eftersom inte tiden räckte till så...

Han bodde på ett ompaceringshem när vi åkte och tittade på honom och han var väldigt stressad i den miljön så vi fick lita på vad de sa där. Vilket med facit i hand inte helt har stämt överens med hur jag upplever honom. Tex. skulle katter inte vara några problem, hm.. katter är till för att jagas anser Atli. Så det var en chansning som kanske inte var helt genomtänkt nu i efterhand.

MEN mycket fungerar väldigt bra. Han är precis vad jag ville ha i aktivitetsbehov, på när det händer något och lugn för det mesta annars. Hänger gladeligen med på ridturer i alla gångarter, kopplad, rider med enhandsfattning. Han har lätt att slappna av i nya miljöer, sniffar runt huset och kollar av, lägger sig sen tillrätta. Atli kan prata "hund", är tydlig med lugnande signaler och är neutral med andra hundar men tolererar inte om de försöker tracka ner honom. Många hundar som vi träffat på kan inte prata "hund" och är väldigt osäkra och nervösa bland andra hundar.

Det som vi i dagsläget har problem med är inkallningen, han "skall bara" ganska mycket. Han skäller en hel del i bilen, på hundar, kor, hästar, fåglar och när han tycker det börjar bli tråkigt att åka. Han är långt ifrån viltren och frågan är om han någonsin kommer att bli det, tji fick jag som tänkte att vallhundar inte är intresserade av vilt...
Han har lärt sig att biter jag så slipper jag när det gäller kloklippning och det blir till att ta på handskar när tången ska fram, tror inte att det är klippningen i sig utan att jag håller fast honom.
Mycket av detta hoppas jag kommer att bli bättre med tiden och träning, vi har ju trots allt bara haft honom i snart 4 månader och en hel del har förbättrats redan.

Såhär såg Atli ut som valp:
17270757.jpg

Vappeattack bilden var helt underbar!
:love:

Har aldrig träffat någon Islänning IRL, ser fram emot det.

mvh

Åh det är så spännande o intressant att höra! Han är jättefin.

Min pojke skäller i bilen när han blir ensam där, han skäller just nu ut andra hundar, jagar gärna katter. Men grejen är att han är ju i en jobbig ålder nu, just i könsmognaden, men man måste ju vara försiktig o träna rätt då så det inte blir som..jaa Atli, att det stannar kvar.

Men detta med katter, min kille jagar inte alla, min kompis katt jagar han inte. Konstigt men hon är ju så lugn o orädd. Så kanske det var med Atli, han kände gårdens katter liksom. Om de nu hade katter.

Jag tycker du ska gå specialsök, snacka om att du får en bra relation med hunden.. tro mig. Jag går med Elmo på specialsök.. de kommer ja få tillbaka hela livet. Där blir hunden lugn, dom växer tror mer på sig själv o det kanske är det Atli behöver. Mammas Barras går ju där och han har blivit mycet mycket säkrare i sig själv o bättre i omgivningen.

Men att du föll för mammsens hund :) Vad roligt, han är faktiskt min också :devil: Var det här från buke eller?

Vappeattack bilden var helt underbar!
:love:

Har aldrig träffat någon Islänning IRL, ser fram emot det.

mvh

Hihi ne men han var riktigt söt som liten, mindre sötare ^^ Fann några gamla valpbilder igår, jag höll på att dö!

32025dd6-728a-49ad-9a2d-e42d9368b7a64.JPG

8fd5d4c5-ccf0-4440-86e3-6cf1b17f85374.JPG

1cb7e9ec-34c3-475a-ac37-94c2ad8fdc764.jpg

26e1cdb5-045c-40f8-b709-e4f31e9195f14.JPG

d73e0c81-9494-47a1-8ab2-a2aa1f2ee6674.JPG

b97daabf-3345-4dc6-9204-0415b749e79a4.JPG

Åh ursäkta bildbomben, men alltså jag smälter då jag ser dessa bilder.. fyfan vad söt han var! Man glömmer ju..Alltså han är ju ett riktigt charmtroll denna kille.. han har en sådan stor personlighet, ja man ser en del av den på bilderna, han har en sån blick!

Jag vill se valpbilder på era så fram med dom ;)

Var ska man vända sig om man vill syssla med specialsök? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka