Vara med vid besiktning som köpare

Sv: Vara med vid besiktning som köpare

Köparen betalar besiktningen eftersom det är köparen som vill ha den utförd.

Jag har aldrig varit med om något annat än att både köparen och ägaren är med på besiktningen och skulle som köpare aldrig gå med på något annat heller.

Så här har jag alltid gjort också, var iofs en häst jag köpte där ägaren inte var med, utan jag körde hästen till kliniken och besiktade själv.
 
Sv: Vara med vid besiktning som köpare

Man ska skydda sig som säljare också. Alltså är det bäst att försäkra upp hästen i försäljningsumman innan man lägger ut den till försäljning.

På så sätt kommer man iallafall undan den problematiken du beskriver.

Nja, för dte blir lite samma problematik. Om jag ska höja upp 6000kronorshästen till säg 20 000 kr i första steget när den är inriden och gått treårs och så, då krävs besiktning. Hästen halkat i hagen dan innan och markerar på böjprov = reservation. Sen får jag ju höja i flera steg, med vetbes var gång. Går hästen inte igenom så problem. Kommer man över gränsen för när rtg krävs är det samma rtgfyndsproblematik.

Men absolut, det underlättar enormt att ha hästen försäkrad i aktuellt värde, både för försäljning - och om något händer. Om min treåring står i 10 000 kr och jag "tänkt höja sen", och treåringen visar sig ha lös benbit, oppas och är ua efter op, så höjningen där sen blir med reservationer hälta med kompl på aktuellt ben. Har den haft kolik blir höjningen med reservationer för kolik, dvs dör den av kolik får man bara ut det lägre beloppet.

Så, det absolut bästa tragiskt nog är att köpa hästen som mycket ung för ett högt pris. Kompisen köpte en eg överprissatt åring, för 60 000 kr (ej hbl, betydligt billigare ras). F-bolaget köpte utan knot att införsäkra den í 60 000 kr som åring. Och sen stod den ju i det resten av livet, aldrig minsta behov av att höja.

Medan t ex om man fyndar och köper en häst till underpris, måste ha den underförsäkrad och försöka höja upp den steg för steg. Och man måste kunna motivera en höjning. Dvs vill jag idag försäkra upp min 6000 kronorsåring till ett mer marknadsmässigt pris, så får jag nej, för han har inte utbildats mer eller liknande. Utan jag får vänta tills det gått ett år, då kan jag höja litegrann, sen kan jag höja litegrann ett år senare. Sen kan jag höja för han är inriden, och gör han fina resultat på treårs kan jag höja pga det. Osv.

Men om han imorgon visar sig ha en lös benbit som ger problem, opereras och sen rids in, gör samma toppresultat på treårs som i ex ovan osv - ja då kommer han för alltid ha reservationer för hälta med kompl på livvärdet över 6 000 kr. Skulle DU köpa den hästen för 60 000 kr som femåring, hur bra den än var då och hur frisk den än varit? JAG skulle det inte.

På samma sätt om jag idag skulle sälja honom för 6000 kr (försäkringsvärdet), en spekulant vill friröntga, rtg visar fynd - så tack och godnatt för både mig och spekulanten att kunna höja försäkringen utan reservationer för hälta på livbeloppet över 6000 kr.

Så, köp dem förbannat dyrt så unga det någonsin går helt enkelt, det är det enklaste och säkraste. Tragiskt nog.

Så det är verkligen inte lätt och det är verkligen inte svartvitt, och inte "bara att" alla gånger..
 
Sv: Vara med vid besiktning som köpare

Insisterar säljaren att man inte får vara med vid veterinärundersökningen så hade jag sagt, tack men nej tack och letat vidare efter häst (ja om det är drömhästen jag förälskat mig i så kanske hjärtat fått råda men aldrig att jag inte närvarat under de förutsättningarna). Just här känns det som om du ska tä hästen till "din" klinik eller inte köpa den alls, det verkar skumt.

Angående betalningen finns det inga regler, det får man avtala om. Jag hade aldrig avtalat om annat än att säljaren står för besiktning om hästen inte går igenom, är det en äldre häst får man kanske acceptera mindre anmärkningar dock. Angående röntgen så gör man en specifik röntgen som spatt så står jag heller inte för detta om hästen inte går igenom annars betalar jag. Jag har gjort upp om det i förväg.
 
Sv: Vara med vid besiktning som köpare

När vi för två år sedan sökte häst i Sverige (bor i Finland) åkte vi runt till 10 olika gårdar och provred 15 hästar. På ALLA ställen verkade det vara helt självklart att säljaren betalar den normala besiktningen (endera på gården eller klinik), men spattröntgen (som vi också ville ha gjort) skulle vi som köpare sedan betala eftersom det inte ingår i grundbesiktningen. Givetvis skulle det ha gällt också andra extra undersökningar förutom den vanliga allmänkontrollen och böjproven.

Och nej, vi var inte med på besiktningen eftersom vi vid det laget var hemma i Finland, men hade vi bott närmare hade vi nog varit med. Ser det som en självklarhet att köparen har rätt att vara med om han/hon så önskar och vid de hästköp vi gjord här i Finland har det aldrig varit nå problem med den saken.
 
Sv: Vara med vid besiktning som köpare

Inför kommande hästköpet vill jag gärna vara med vid besiktningen (klinikbesiktning). Dock verkar det som att säljaren tycker att jag är besvärlig, så jag funderar nästan på om de döljer något. Jag har erbjudit mig att komma upp i princip när som helst (20 mil bort). Så det är inte så att det är knepigt att få till tid då både säljarna och jag kan, utan det är mest upp till dem att boka tid när det passar dem.

Hur har ni gjort när ni besiktat häst? Både som säljare och köpare. Är det för mycket begärt att få vara med? (Jag själv jobbar på klinik och hade helst sett att den besiktades på "min" klinik men pga avstånd så är det inte genomförbart utan har sagt att det är säljaren som får välja var).

Jag har också funderat över det här med vem som står för besiktningen. Säljaren eller köparen? Jag kan tänka mig att betala för det, men det känns inte lika självklart om hästen inte skulle gå igenom. För rent krasst så skulle jag kunna spendera rätt stora summor på besiktningar om häst på häst inte går igenom liksom ;) :grin:

Det är helt upp till er att avtala om. Man kan ju avtala om att ni delar på besikningskostnaden men du står för röntgen om du nu vill göra det. Viktigt vem som står som beställare. Du kan inte kräva ut papper om säljaren står som beställare. Det är viktigt att man som köpare inte brister i sin undersökningsplikt om det skulle bli problem senare.
Självklart ska man få vara med vid besiktningen.
 
Sv: Vara med vid besiktning som köpare

KL

Eftersom säljaren var ovillig att låta mig vara med har jag nu tackat för mig och letar åter igen efter rätt häst. Det är inte värt att chansa, jag har en känsla av att något inte stod rätt till. Synd på en så fin häst bara... :grin:
 
Sv: Vara med vid besiktning som köpare

Trist, men antagligen rätt tänkt.
Som säljare har jag velat göra en gårdbesiktning innan jag satte ut annons, för att inte slösa min och andras tid. Sedan har köparen fått göra en egen besiktning om de vill, hos mig eller omedelbart vid hemkomst.
 
Sv: Vara med vid besiktning som köpare

Vem som skall betala besiktningen är en förhandlingsfråga, det tycker jag också. Själv så är jag väldigt obenägen att betala några besiktningar, och även röntgen, typ exportröntgen. Men det har hänt att jag har gjort det, men oftast inte. Sen kan man ju förhandla om vem som skall betala utifrån om hästen går igenom u a eller inte. Håller med L L om att man kan ju inte hänvisa till nån liten grej som vetten anser är utan betydelse och som försäkringsbolaget godkänner. Mina krav brukar oftast vara att hästen skall gå att försäkra utan reservationer och att vetten anser att hästen inte är behäftad med ett fel som menligt inverkar på vad man skall ha den till.
En häst för 100 och uppåt kan man kräva att få en klinikbesiktning och exportröntgen på, det tycker i a f jag. Dessutom kan man be om en specifik vet om det är inom närområdet. Om man inte vill besiktiga hästen i säljarens närområde utan vill köra den typ 10 mil och därutöver för att besiktiga den på en annan klinik, ja då får nog köparen stå för det som jag ser det.
Jag har sålt några hästar och de har legat i prisklassen 50-80 000. De har jag bekostat klinikbesiktningar på. Som säljare så känns det tryggt att veta att hästarna var i ett bra skick när de såldes och att ingen kan komma efter två veckor och hänvisa till dolda fel.
Att vara med på en besiktning är en självklarhet om man som köpare har möjlighet till det. Jag har inte varit med på alla, men det har berott på att det har varit väldigt långt till klinikerna och att jag har haft folk som har besiktigat åt mig som jag har litat på. En gång blev det strul, trots att jag uttryckligen hade sagt att säljaren skulle betala och han hade godkänt det. Hästen var halt rakt ut och då skickade de fakturan till mig :crazy: Så förslagsvis tar man uppgörelsen skriftligt innan man gör en besiktning.
Om jag hade haft en häst till salu så hade köparen gladeligen fått vara med på besiktningen och jag hade bara tyckt att det hade varit bra. Så du gör rätt som backar ur om du inte känner dig välkommen på besiktningen.

Avslutningsvis. Alla säljare (nästan) säger att de minsann inte tänker betala ditten och datten vid en försäljning. Mer än en gårdsbesiktning då. Men det är inte helt lätt att sälja hästar idag för det finns väldigt många bra hästar till salu, så om en säger nej så strunta i den säljaren då, det finns en annan runt hörnet som säger ja. Man tar en stor risk som säljare när hästen klinikbesiktigas och röntgas, de flesta hästar går inte igenom, men många säljare har själva röntgat sina hästar när de köpte dem för de vet att hästarna är svårsålda om de inte är rena på rtg. Så på det sättet kan man ändå skramla fram rätt många säljare som har hästar som är u a på rtg. Och en häst som inte är ren på böjprov skall förutom att den visas igen u a dessutom ridas i minst tre månader och visas igen för att man skall kunna säga att den är ok. Men det vet du ju eftersom du jobbar på klinik :)

Mina veterinärer hade alltså inte godkänt en besiktning på en häst som hade visat någon form av hälta vid besiktning - förens de har befunnits hältfria och varit igång i minst tre månader efter det. Sen är ju kostnaden vid en besiktning självklart beroende på priset. Köper man en häst för 15 000 kr så kan man ju inte förvänta sig att säljaren skall betala. Så billiga hästar brukar man friskriva sig ifrån. Sen vet jag inte om det är lagligt eller inte, men jag har i a f haft alla möjliga klausuler med i kontraktet när jag sålde en sådan häst. Typ, den går inte att använda överhuvudtaget...
 
Senast ändrad:
Sv: Vara med vid besiktning som köpare

Va sa säljaren när du förklarade att du inte var intresserad om du inte fick vara med på besiktningen? Eller du sa inte varför du inte var fortsatt intresserad? Jag tycker du gjorde rätt faktiskt. Klart du ska vara med på besiktningen! Hoppas du hittar en ny häst snart. Lycka till.
 
Sv: Vara med vid besiktning som köpare

KL

Eftersom säljaren var ovillig att låta mig vara med har jag nu tackat för mig och letar åter igen efter rätt häst. Det är inte värt att chansa, jag har en känsla av att något inte stod rätt till. Synd på en så fin häst bara... :grin:

En säljare som inte vill köparen skall vara med på besiktning och som gärna släpper köparen när denna inte accepterar... den hästen vill man inte ha. Den fina hästen är nog inte så fin ur en normal veterinärvinkel.

Skrämmande... Har aldrig hört om en säljare som inte tycker det är ok att man är med.
 
Sv: Vara med vid besiktning som köpare

Va sa säljaren när du förklarade att du inte var intresserad om du inte fick vara med på besiktningen? Eller du sa inte varför du inte var fortsatt intresserad? Jag tycker du gjorde rätt faktiskt. Klart du ska vara med på besiktningen! Hoppas du hittar en ny häst snart. Lycka till.

Jag förklara läget, och menade att det knappast är till nackdel för någon av oss om både säljare och köpare är med (såvidare de inte har något att dölja... ;)) Och innan hon hann svara så tackade jag för mig och önska dem lycka till med försäljningen med sådana villkor :o;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 913
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 640
Senast: Vitavi
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 770
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp