T
Triax
När jag rider ut själv på min ponny lyder hon mig oftast och jag kan växla tempo. Men problemet är när jag rider ut ihop med en annan häst, hon vill alltid vara först! När hon får vara först är hon någorlunda lugn men den andra hästen får inte komma upp lite jämnsides för då ökar hon farten och lyssnar inte på mig som vill hålla nere tempot (skrittar vi börjar hon trava, travar vi galopperar hon eller drar till med slängtrav). När hon ska vara bakom den andra hästen vill hon gärna springa om eller småtrava... vilket blir ganska jobbigt i längden. Känns som jag försökt med det mesta.. förhållningar, göra halt, backa henne, endast stanna henne genom att ta i en tygel så hon böjer halsen, göra volter m m. Men allt verkar göra henne mer stressad och öka tempot när jag ger efter på tygeln. När vi rider på asfaltsvägarna brukar hon hålla sig till skritt, men det är när vi kommer ut på de vägar där vi brukar trava el. galoppera som hon håller på så här.
Så min fråga är: några bra tips eller övningar som jag kan göra med henne så hon lugnar sig lite?
Så min fråga är: några bra tips eller övningar som jag kan göra med henne så hon lugnar sig lite?