Vara först....

T

Triax

När jag rider ut själv på min ponny lyder hon mig oftast och jag kan växla tempo. Men problemet är när jag rider ut ihop med en annan häst, hon vill alltid vara först! När hon får vara först är hon någorlunda lugn men den andra hästen får inte komma upp lite jämnsides för då ökar hon farten och lyssnar inte på mig som vill hålla nere tempot (skrittar vi börjar hon trava, travar vi galopperar hon eller drar till med slängtrav). När hon ska vara bakom den andra hästen vill hon gärna springa om eller småtrava... vilket blir ganska jobbigt i längden. Känns som jag försökt med det mesta.. förhållningar, göra halt, backa henne, endast stanna henne genom att ta i en tygel så hon böjer halsen, göra volter m m. Men allt verkar göra henne mer stressad och öka tempot när jag ger efter på tygeln. När vi rider på asfaltsvägarna brukar hon hålla sig till skritt, men det är när vi kommer ut på de vägar där vi brukar trava el. galoppera som hon håller på så här.
Så min fråga är: några bra tips eller övningar som jag kan göra med henne så hon lugnar sig lite?

Sv: Vara först....

Ta hjälp av en kompis med häst och börja i skritt och rid förbi varandra omväxlande. När hästen kan det i skritt så gör det i trav. Galoppera inte i sällskap förrän det sitter att hästen ska lyssna. Blir hon riktigt stressad redan i skritten så sitt av och led henne eller rid små volter där du är. Om hästen är så stressad så får kompisen som ridit förbi skritta tillbaka så kan ni tex stå stilla och slappa lite där du är och sen skritta iväg igen med din häst först. Kan hon falla tillbaka bakom nån annan häst? Alltså så hon är först men du håller in så hon hamnar bredvid och sen bakom. Om inte, vänj henne vid det också. Tänk på att slappna av själv och vara lugn och konsekvent. Öva mycket mer lydnad i största allmänhet, från marken, i paddocken och när du är ute själv. Så löser det sig säkert :)

När jag rider ut själv på min ponny lyder hon mig oftast och jag kan växla tempo. Men problemet är när jag rider ut ihop med en annan häst, hon vill alltid vara först! När hon får vara först är hon någorlunda lugn men den andra hästen får inte komma upp lite jämnsides för då ökar hon farten och lyssnar inte på mig som vill hålla nere tempot (skrittar vi börjar hon trava, travar vi galopperar hon eller drar till med slängtrav). När hon ska vara bakom den andra hästen vill hon gärna springa om eller småtrava... vilket blir ganska jobbigt i längden. Känns som jag försökt med det mesta.. förhållningar, göra halt, backa henne, endast stanna henne genom att ta i en tygel så hon böjer halsen, göra volter m m. Men allt verkar göra henne mer stressad och öka tempot när jag ger efter på tygeln. När vi rider på asfaltsvägarna brukar hon hålla sig till skritt, men det är när vi kommer ut på de vägar där vi brukar trava el. galoppera som hon håller på så här.
Så min fråga är: några bra tips eller övningar som jag kan göra med henne så hon lugnar sig lite?

Jag har percis samma problem som du.
Som sagt det hjälper inte med förhållning osv.
Sen brukar han köra ner mulen till hovarna så jag värkligen inte kan komma åt honom.
Så jag brukar få trava sidledes varje gång jag rider ut med någon annan, för om jag inte ställer honom åt något håll drar han i väg.
Men är vi själva kan man rida honom på långa tyglar utan att han gör något.

Tack för tipsen! Jo det är ju just det där med att man själv inte ska stressa upp sig... det händer ju att man gör det när hon börjar dra iväg och blir stark i munnen... men nu ska vi ut och skritträna:)

Det intressanta med när hästen blir stark i munnen att det är ytterst ytterst sällan hästen blir stark om man själv är mjuk i handen och inte erbjuder den stödet att dra emot.

Min häst var likadan innan jag började rida dressyr med henne, jag har henne på tygeln nu hela tiden och hon är lugn även om inte hon är först. så mitt första tips är att du börja rida mycket dressyr med hästen även i skogen man kan göra små serpentiner på vägen, skänkelvikning, öppna, sluta. Träna halter mm...

om hästen är hård i munnen kan det också bero på att man håller hårt själv även om man inte tror att man gör det.

vet ju inte hur du brukar rida när du rider ute så lite svårt att ge tips men skulle satsa på mer dressyr arbete det fungerade för mig fast min häst kan dumma sig ibland fortfarande men det är bara att fortsätta ändå!:banana:

Jo.. det blir ju lätt så att lyssnar inte hästen på de första "lätta" förrhållningarna blir det att jag tar i lite till.. vet att jag gör fel:o och måste bättra mig på det. När vi rider själva är jag mycket mjukare i handen och lugnare inombords oxå.

min häst hade(har) samma problem. det visade sig att det beror på att hästan har hög status jämfört med den andra hästen och därför accepterar den inta att en häst med lägre status får gå före. det är naturligt för dom hästarna med hög status att leda. Har din häst hög status i hagen? pröva att rida med en häst som har ännu högre status än din, och så ska du se att det blir lättare :). Det var så med min häst i alla fall. Med min häst så fick jag öva mycket med NH och övningar som visade att jag var ledare över min häst och att den alltid skulle lyssna på mig. detta hjälpte även när hon ville gå före de andra hästarna eftersom hon förstod att jag var ledare över henne och hon kan inte gå emot vad sin ledare vill. Ibland försöker hon ändå gå före, men inte alls lika ofta som förr! jaja, lycka till! ha tålamod bara :D

det är ganska naturligt att din häst vill "tävla" med den andra hästen och enligt mig tycker jag att du ska köra mkt horsemanship´med hästen så han verkligen fattar att du bestämmer,.

Hon är fakltiskt lägst i rang... har bara två hästar, skulle jag haft fler skulle hon nog stå högt i rang. Men hennes polare är en stor äldre herre som sätter henne på plats när hon bråkar lite med honom. Hon är ingen fegis precis och tar gärna och smakar på hans hög med hö;)
Har du nått tips på nån bra sida eller bok om NH, jag kan bara lite och behöver uppdatera mig lite.

Jag har ungefär samma problem som du!! Men när jag rider ut med andra så har jag provat att använda ett starkare bett när jag å en kompis ska ut å galoppera/trava, jag vet att det kanske inte hjälper i längden, men då kan jag vara jättemjuk å inte behöva ta i honom alls å allt går jättebra!!
Men när jag rider själv så brukar jag använda vanligt bett och gör mkt tempoväxlingar så att han får tänka lite å inte bara springa på...

Har du nått tips på nån bra sida eller bok om NH, jag kan bara lite och behöver uppdatera mig lite.

prova Dansa med hästar av Klaus Ferdinand Hempfling. annars du kan börja med dom 7 lekarna om du inte vill börja med att köpa en bok :)

Jo.. det blir ju lätt så att lyssnar inte hästen på de första "lätta" förrhållningarna blir det att jag tar i lite till.. vet att jag gör fel:o och måste bättra mig på det. När vi rider själva är jag mycket mjukare i handen och lugnare inombords oxå.

Det här tycker jag är helt rätt. Lyssnar inte hästen måste man ta hårdare. Men det man bör tänka på är att ta-lätta även (elelr kanske framförallt) när man tar de hårdare tygeltagen.
Ju snabbare tygeltag du tar desto svårare har hästen att bli "stark" eftersom den inte hinner sätta emot. Visst kan det kännas elakt att ta hårda tygeltag men man gör det ju när det krävs för att som mål slippa ta hårda tygeltag.

När vi red en kallblodstravardam som inte var så jättemycket riden och från travet är en sån som absolut vill vara först, och som även är väldigt "stark" och bestämd av sig och lättstressad (låter lite som din?) så lät vi den gå i arslet på min dåvarande superlata avrmblodsvalack. När den ville dra iväg bredvid så styrde jag in den mot rumpan på hästen framför helt enkelt och då tog det ju stopp. Till slut lärde hon sig att hon minsann fick sakta ner sitt tempo, annars blev det väldigt trångt :D
MEN vi hade nog kunnat ta en häst som är mindre rädd om rumpan som bromskloss för när vi kom till ett vägskäl och fick vänta ganska länge på att en bil skulle fara förbi så blev hon rastlös och bet hästen framför i rumpan så den blev ganska arg... :angel: :rofl:
Fast efter det har vi använt samma häst som bromskloss till en annan stressad/överpigg häst som aldrig ville hålla lågt tempo och det gick bra. Ibland är det gött med hästar som sniglar sig fram! ;)

min häst hade(har) samma problem. det visade sig att det beror på att hästan har hög status jämfört med den andra hästen och därför accepterar den inta att en häst med lägre status får gå före.

Det här kan säkert stämma i vissa fall, men dom hästar jag ridit/haft som varit såna har snarare varit stressade. När man minskat stressen, när dom blir konsekvent tillsagda vad man vill, då har de alltid lugnat ner sig till slut. Och dom hästar jag varit med om har dessutom varit rangLÅGA. Men jag tror det är konsekvensen som är viktigast, och att man inte tar sig vatten över huvudet det första man gör. Precis som när man ska lära en stressad häst att det är ok att hästkompisarna försvinner åt ett annat håll.

Jag funderar så här: Varför kan hon inte få vara först då?
Jag menar, måste hon vara "inte först" i alla fall, bara för att hon vill det? Någon måste ju ändå vara först, så varför inte hon då?

Min ena häst, i alla fall, är inte på det sättet, att han måste vara först, alls, men däremot så har han en väldigt "vägvinnande" skritt, framförallt, vilket gör att ganska så snabbt, så är vi långt, långt före alla eventuella ekipage som man kan tänkas ha ridit med. Det är ganska så meningslöst faktiskt, att överhuvudtaget rida i någon slags grupp, om man nu var intresserad av det, när det är så där. Och det spelar ingen roll för honom om han är långt efter eller långt före, han kör sin grej liksom.

Jag minns en gång, när jag var ute och red, och samtidigt så råkade det befinna sig två andra ekipage i "reviret", och till slut så möttes vi, vi stannade bredvid varandra och pratade artigt, och då tänkte jag, som jag hade som avsikt att när artigheterna var avklarade, fortsätta min ridtur på egen hand, få se nu, tänkte jag, hur han kommer att reagera när vi ska fortsätta åt vårat håll, men jag behövde inte oroa mig, han hade inte en tanke på någonting annat, han ägnade inte de andra hästarna en enda blick när vi sedan fortsatte. Fast jag menar då, att man kanske skulle kunna tro, att han är sådan, travare och allt då också som han är, att han vill vara först, men så är alltså inte fallet. Men jag gör alltid så tex, när jag "hanterar", mina hästar, att när jag ska ta in dom tex, då tar jag alltid samma häst först. Även när jag ska ta ut dom. Den häst som vill vara först i det sammanhanget, får också vara det.

Tänk samma problem har jag haft med min häst men nu går jag NH kurs så nu jäklar ska det bli ändring. Börjar redan känna mig säkrare på var vi har varandra pållan och jag. Dansa med hästar är en härlig bok men jag börjar från grunden med kunnig fysisk hästmänniska som ser hur jahg gör. Har nu börjat med övningar enbart från marken och det känns riktigt bra. Jag har försökt läsa mig till övningar innan men får säga att det känns tryggare med en van som kan se hur jag verkligen gör och kan ge mig direkt feedback. Lycka till emd din pålla.

Gå en kurs om NH det skulle jag behöva.. har mycket lättare för att "se" och förstå än att läsa och förstå. Men här får man ju inte bli tipsad om olika tränare och sånt.....:(

Jo visst kan hon få vara först. Men jag tycker att hon ska kunna gå bakom oxå.

Har funderat lite hur det går till när vi rider ut, jag och min kompis.
När jag är först så är hon nästan aldrig bakom, utan snett bakom eller jämnsides.. vilket jag tror får min tjej att öka farten och känna sig stressad.
När min kompis är först så låter hon hennes häst trava lugnt i början med ökar takten allt eftersom.. tillsist går det ganska fort (travartrav) vilket oxå kan vara lite stressande för min häst. Hon vill gärna slå över till galopp.
Så det är nog min kompis som jag får ta och prata lite med om hur vi ska göra när vi rider....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 004
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV