Våra bästa tvätt-råd!

Ms_Antrop

Trådstartare
Ja precis, in med alla nu! :)

Vad kan man tvätta i tvättmaskinen?
Vilken temperatur?
Centrifugering?
Vad tvättar ni med, tvättmedel, såpa etc?

Nått bra tips hur man bäst blir av med envisa fläckar eller smuts på utrustning (ej läder, en sån tråd finns redan ;))

Helt enkelt all möjlig info om hur man bäst får rent hästgrejer, helst genom att köra det i tvätt(eller kanske disk-)maskinen! :D
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

När jag tvättar schabrak och lindor (och tidigare shortchaps) så kör jag alltid på fintvätt 40 grader och har i lite vanligt tvättmedel. Allt jag tvättat hittills har behållit färg osv bra och blivit rent.
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Jag brukar också tvätta schabrak i vanligt tvättmedel (dock oparfymerat och så skonsamt som möjligt), tvättar även eksemtäcken i vanligt tvättmedel eftersom jag faktiskt inte vet hur fan man ska få dom rena annars...

kl

Kan passa på att fråga: Hur tvättar i era eksemtäcken i tvättmaskinen? I vilken temperatur, vilket märke har ni och VAD tvättar ni med?
Vi har problem med att få svanslapparna rena, men vi har ej tvättat varmare än 40 grader... Tror ni det går att tvätta dom i 60 grader? Det är ett Boett-täcke och ett från Jacson.
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Förresten så tvättade jag 3 olika sorters flughuvor (2 st med hårt nät och kardborre, en med öron från Hööks och en utan öron från Globus samt 2 st med elastiskt tyg från Hööks) och ett par benskydd (Källquist Protector med ludd) i tvättmaskinen häromdan, funkade fint! :p
Körde alltihopa på 30 grader med lite tvättmedel, och försiktig centrifugering.
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Jag tvättar pålles eksemtäcken i 30 grader med coop änglamarks tvättmedel. Blir rent varje gång, trots svårt nerbajsade svanslappar & tjärsalva överallt :p
Har eksemtäcken från Gekås.
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Haha, va fan har vi för supersmuts på våra täcken då! :p Aja, bara att fortsätta antar jag, det blir acceptabelt rent iaf ;) (bara svanslappen som krånglar iofs så)
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Jag kör 40 grader och om det är mycket smutsigt förtvätt. Förtvätt är riktigt effektivt :)
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Brukar aldrig köra med förtvätt, får prova det! :D

kl

Benskydd då? Vilka sorter går att tvätta i tvättmaskin där?
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Blev galen på att schabraken aldrig blev helt rena.

Provade häromdan och körde vita schabrak i 90 med förtvätt:devil:
Äntligen blev dom vita igen:D
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Jag slänger in alla olika sorters benskydd i maskinen, har aldrig gått sönder/blivit konstiga :) (även där i 30 grader med coop änglamark tvättmedlet)
Brukar dock se till att sätta fast kardborrarna i varandra, annars tenderar de att fastna i allt de kommer åt;)
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Är ganska enkel av mig, det mesta går i maskinen, 40 grader och vanligt tvättmeddel. Kör program för syntettvätt.

Enda undantaget är väl utetäcken som är vattentäta, de tvättar jag med meddel för funktionsmaterial ( antingen bucas eller sånt man köper i matbutiken) och tvättar oxå då 40 grader.

Tvättar i stort sett allt i maskinen, benskydd, lindor, skabrak, boots, syntetsadelgjordar, täcken, ländtäcken, flugtäcken, etc etc
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

delvis kl

Skönt att se att det verkar funka bra att tvätta det mesta, jag är så nojjig att saker ska gå sönder hela tiden :p:angel:

Dom enda benskydden jag har tvättat i maskin hittills är mina Protector med ludd, 30 grader med försiktig centrifugering.
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

jag jobbar i en ridsportaffär där vi tvättar o impregnerar hästgrejer. Vi kör med ett tvättmedel o impregneringsmedel från nikwax, riktigt bra. Rekommenderas av Bucas eller HW (nåt av dem står på dunken). Är det vanliga schabrak, lindor, o annat "lätttvättat" kör vi med vanligt tvättmedel. Dock alltid förtvätt, och alltid 40 grader om inget annat föreskrivs (lammull ska ju tex tvättas i 30g med speciellt tvättmedel)
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Tvättar jag hemma i vanlig maskin så kör jag på vanlig "bomullstvätt" 40°, 1600 centrifug och "super quick" så kortar den ner allt lite.. använder antingen flytande eller pulvertvättmedel för kulör tvätt :)

Tvättar bara schabrak hemma, täcken brukar jag ta med till jobbet där vi har en större maskin. Då använder jag täckestvättmedel, 40°

Kan ju tillägga att på jobbet kör vi nog allt man kan i maskin! Täcken, schabrak, grimmor, sadelgjordar, borstar, benskydd.. allt haha!
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Jag tvättar det mesta i 40 grader och tvättmedel som är oparfymerat ( jag själv tål inte parfymerade tvättmedel)..benskydd,grimmor,schabrak,flughuvor och ja det mesta som går att tvätta och mina grejer har hållt än så länge peppar peppar.....fläckar på schabrak brukar jag fukta lite och ta både yes diskmedel eller potatismjöl på och jag har fått bort fläckar på dom.
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

vojlockar tvättar jag alltid i 60 grader, men så har jag bara vanliga bomullsvojlockar och -schabrak. Jag har ETT schabrak som krympt en storlek, men det har också måååånga år på nacken - det köptes till min D-ponny som jag hade mellan 1983-86....
Jag tvättar i 60 grader för att det ska bli riktigt rent. I lägre temperaturer blir man inte av med eventuella bakterier och kvalster.
Använder grummes tvättsåpa (den med bomullsfröolja i) och aldrig sköljmedel - precis som till all annan tvätt.
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

kl

Dum fråga kanske, men går det att tvätta gummiboots i tvättmaskinen? Sånna vanliga med kardborre alltså...
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

Jag tvättar nästan allt.

Gummiboots med kardborre går finemang till den som frågade. 40 grader vanligt program.

Men jag kör icke utetäcken, schabrak, benlindor, benskydd i syntetmaterial (inkl Prof Choice som inte 'ska' gå), gummiboots, neopreneboots, reflexer (undvik tvätta mer än nödvändigt, det sliter), eksemtäcket, munkorgar (greenguard + hinkmodellen), grimmor, flyweils, huvor, grimskaft, nosludd, syntetträns osv osv.

40 - 50 grader normaltvätt, vanligt tvättmedel ofta men inte alltid sköljmedel. Normal centrifugering etc. Grejerna kommer ut som nya! Hittade ett grimskaft begravt i lera och växtlighet några år. Som nytt. Dock kör jag grimmor/grimskaft så kör jag mjuka grejer ihop annars slår det så extremt i trumman.

Bett kör jag i diskmaskinen.

Utetäcken lämnar jag på tvätt, det blir inte rent i liten hemmamaskin och dessutom är det bättre produkter etc när jag lämnar iväg. De kommer hem som nya, vita kantband man glömt var nya blir just vita osv.
 
Sv: Våra bästa tvätt-råd!

*kl*

Jag brukar passa på att tvätta utetäcken med högtryckstvätten på gräsmattan på sommaren. Men då tar jag bara väldigt försiktigt på utsidan för att inte förstöra vattentätheten, men mer noggrant på insidan som brukar bli äckliga med stöv. Använder inget tvättmedel.

Annars 40 grader med förtvätt och inte full maskin. Tvättar då Schabrak, benskydd, grimmor, lindor, paddar, handdukar, fleecetäcken.
Utetäcken tvättar jag i 30 grader.

Använder alltid tvättmedel utan fosfater som tydligen ska fördärva vattentätheten.
Gärna flytande och märkt med astma och allergiförbundet.


Har någon tips på hur man tvättar fårskinnspad för att få den tjock och fluffig igen?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 867
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 355
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 315
Senast: Mirre
·
U
Hemmet Följer många av diskussionerna här inne men har inte blivit så många egna inlägg. Fick tvättmaskinen utslagen av åskan :mad...
2
Svar
23
· Visningar
4 707
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp