Var tredje ridskola har problem!

Dana

Trådstartare
Läste på text-TV:n att var 3:e föreningsdrivna ridskola har ekonomiska problem. De flesta riskerar att lägga ner.

Orsakerna beror bla på höjda elräkningar och foder. Samtidigt minskar barnkullarna.

Så ser man att kommunens bidragssystem skiftar.

Står tex på text-TV:n att region Gotland fördelar stöd till idrottsanläggningar, där hockeyn är vinnare. Den traditionella pojksporten får 8 miljoner kronor i bidrag till driften, medans den tjejdominerade ridsporten får 600.000 kronor.

Ishockeyn får en fjärdedel av de totalapengarna trots att den bara har 5 procent av utövarna medans ridsporten har 14 procent.

Finns att läsa på SVT text nu ikväll.

Helt sjukt!!!!

Sv: Var tredje ridskola har problem!

Det är äckligt sjukt ! Jag bor i en väldigt häst-tät kommun, i vartannat hörn finns det ett stall. Men vi har inte en ända kommunal ridskola, de ridskolor vi har snålar med så mycket nödvändigt att man blir mörkrädd. Och vi har så otroligt många duktiga tävlingsryttare osv. Men vet ni vad kommunen satsar på? JO vi har två feta jävla ishockeyhallar dom pumpar med pengar varje månad, och det värsta är att våra hockeylag är pinsamt dåliga.

Sv: Var tredje ridskola har problem!

Håller med om att det är helt åt he-sicke MEN min erfarenhet är att även föreningarna som bedriver ridskolor i landet kan vara rentav DÅLIGA på att verkligen ansöka om bidragen, man inser inte vikten av att ha en inriktning som är fokuserad på att aktivera barn och ungdom. En del ryttarföreningar fokuserar helt på tävlingsbiten och väldigt lite på ridskolan. Det är en stor miss i mina ögon. Kommunala bidrag och även många olika fonder/stiftelsepengar är helt inriktade på att gynna aktiviteter för barn, ungdom och handikappade.

Visst ligger det mycket i att t ex fotboll och hockey "favoriseras" för att det är traditionellt manliga idrotter men titta också lite på hur de föreningarna ofta drivs - mer som proffsiga företag än som ideell förening egentligen. Man arbetar mycket aktivt med sponsring, stora sponsorer, vilket jag tror att många mindre ridskolor och föreningar inte gör. Det finns undantag och stora föreningar som är aktiva förstås men det är nog inte dessa som dras med ekonomiska bekymmer heller.

Jag tror att dagens ridskolor måste tänka om, tänka nytt, om de ska hänga med i utvecklingen. Är vi på väg till ett samhälle där enbart rika ungar har råd att lära sig rida? Hur kan man motverka detta på bästa sätt?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SR Gotland) Traditionella killsporter som ishockeyn hör till vinnarna när Region Gotland fördelar stöd till idrottsanläggningar. Trots...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama