Tyvärr är ju inte det en garanti heller. Som jag förstått det så kan det handla om privata filmer som en av parterna har valt att ladda upp.
Jag skulle inte dra mig så långt som att säga att all porr är dokumenterade övergrepp. Men det där mer samtycke är en hemskt tricky fråga, och visst är det mycket människor med sexuella trauman i bagaget, droger mm. involverat i industrin. Det finns nog inte någon tillförlitlig statistik på detta, av just detta skäl. Jag volontärade för en organisation som arbetade mot prostitution och trafficking förut, och de fick ofta frågan om hur många som prostituerade sig som är tvingade. Då kommer ju också frågan vad ett tvång är, vilket är väldigt komplext. Fysiskt inlåsta? Misshandel, eller hot om misshandel om de slutar? Upplevt tvång? Brist på andra möjligheter? Jag tänker att det är samma sak inom porren. Vad räknas egentligen som ett samtycke, och hur ska man kunna mäta det? Finns det grader av samtycke? Och är ett samtycke av någon som har sexuella trauman i bagaget och är drogad något som man vill titta på? Hur tillförlitligt är samtycket?
Jag gillar sexuell frihet så i teorin är det väl inga problem med en person som säljer sex, eller filmar sex och säljer det. Men nu pratar jag om industrierna i sin helhet och vad som generellt genomsyrar dem. Vill man vara säker på att man inte begår övergrepp eller avnjuter ett dokumenterat övergrepp så är det enda säkra att varken köpa sex (såklart!) eller titta på porr. Även om undantag finns, så är de nog så få att de drunknar i mängden.