Ja men det är det som begreppet brottsprovokation innebär, att man provocerar =triggar någon att begå ett brott. Alltså är det samma sak om polis eller hora annonserar.
Nej inte direkt. Jag kan brottsprovocera dig i betydligt större grad än polisen lagligt kan göra det.
Men det absolut viktigaste är att brottsprovokation handlar om att provocera någon att begå ett brott de annars inte hade begått. Och förbudet träffar polisen, alltså staten. Inte allmänheten.
Och då är vi tillbaka till att det är extremt få fall där personer köper sex enbart för de sett en annons. Dvs där de om de inte sett just den annonsen inte hade köpt sex.
På samma vis då t ex som att det är ytterst få personer som kör 200 km/h bara för de fått info om att bilen kan det, och utan den informationen inte hade tänkt tanken att köra fortare än 120 km/h.
Däremot om jag får ett erbjudande att snabbt och enkelt tjäna 5000 kr för att begå en brottslig handling så kan själva erbjudandet vara det som gör att jag faktiskt för första gången tänker tanken och sen begår handlingen. Utan erbjudandet om 5000 kr för att göra just det hade jag aldrig gjort det. Där blir en äkta brottsprovokation och polisen får inte använda det. DU som privatperson kommer inte åka dit för brottsprovokation om du gör det. Däremot kan du åka för anstiftan, medhjälp etc
Senast ändrad: