Var sover valpen/hunden?

machafuko

Trådstartare
Som rubriken säger, men framförallt med syfte till valp. Var sover valpen bäst? De flesta verkar insistera på att valpen måste sova i sovrummet pga behovet av närhet. Andra jag talat med menar på att man minskar risken för seprationsångest om man lär hunden att sova i ett annat rum (rummet bredvid).

Vad kan ni säga om detta, kära bukefalister?

Någon som vet om det finns forskning på ämnet kanske? Är otroligt intresserad av ämnet rent generellt :D:D

Jag vill ha valpen i samma rum som mig av den enkla anledningen att jag vill kunna höra när den måste ut och kissa. Jag har extrem hundhörsel - kan sova genom dunder och brak men piper en valp en tyst gång så är jag plötsligt klarvaken :rofl:

Sen att den ska sova i ett annat rum, njaaa.. Tycker det låter som lite väl mycket ensamträning för en liten valp som nyligen kommit till ett nytt hem med nya människor. En sak är det väl om valpen har en vuxen hund att sova med, men skaderisken känns inte kul - är det en tung vuxen hund kan det ju räcka med att den rullar över på andra sidan för att skada ska ske. I båda fallen så är det ju också bristande tillsyn - 8 timmar är väldigt lång tid för en liten valp att vara ensam.

Så nja, jag skulle nog aldrig ha en valp varken ensam eller med en annan hund i ett annat rum på natten. Ensamhetsträningen kommer ju tas hand om ändå, jag behöver inte använda natten till det.

Jag vill ha valpen i samma rum som mig av den enkla anledningen att jag vill kunna höra när den måste ut och kissa. Jag har extrem hundhörsel - kan sova genom dunder och brak men piper en valp en tyst gång så är jag plötsligt klarvaken :rofl:

Sen att den ska sova i ett annat rum, njaaa.. Tycker det låter som lite väl mycket ensamträning för en liten valp som nyligen kommit till ett nytt hem med nya människor. En sak är det väl om valpen har en vuxen hund att sova med, men skaderisken känns inte kul - är det en tung vuxen hund kan det ju räcka med att den rullar över på andra sidan för att skada ska ske. I båda fallen så är det ju också bristande tillsyn - 8 timmar är väldigt lång tid för en liten valp att vara ensam.

Så nja, jag skulle nog aldrig ha en valp varken ensam eller med en annan hund i ett annat rum på natten. Ensamhetsträningen kommer ju tas hand om ändå, jag behöver inte använda natten till det.

Du är då av samma åsikt som jag. :D
Försöker dock frenetiskt med tankestyrka förstora vårt sovrum så att det finns plats för en liten hundbädd där.

Och btw: jag var nog inte tillräckligt tydlig ang de jag hört som säger att de har valpen i annat rum. Menar givetvis inte den allra första tiden. Mer så småning om. Min tanke har dock varit att de då blir svårare att flytta bädden i och med att valpen måste ha vant sig med att sova med familjen i sovrummet? :confused:

Vi sov de första nätterna på golvet brevid valpens korg, sen flyttade vi in i sovrummet och valpen utanför dörren, med dörren öppen. Vårat sovrum är så litet att det är precis så att man kan gå runt sängen så det känns inte som ett alternativ att ha en korg där inne. Men när man ligger på sängen så når man ut och klappa hunden som ligger utan för dörren. :D Min man tvärvägrar hund i sängen, jag hade kunnat tänka mig det. Men för honom är det tvärstopp och hellre utan hund än hund i sängen. :D

Tidigare hundar har fått sova på nedanvåningen själva efter några veckor (då de är någorlunda rumsrena och sover igenom natten), smidigt då det blir automatiskt med ensamhets träningen.
Men både föregående och nuvarande hund sover på ovanvåningen, gamla hunden hade aldrig problem med att vara ensam sen när vi började med ensamhetsträningen.
Nuvarande valp har inte börjat sin ensamhetsträning än, men de korta perioder hon lämnas ensam(då man t ex hämtar tidningen eller gård på toa) går bra :).

Är ju fördelar med att inte ha hunden i sovrummet (mindre päls överallt ;)) men man vill ju ändå ha gosegrisen nära sig :p

Du är då av samma åsikt som jag. :D
Försöker dock frenetiskt med tankestyrka förstora vårt sovrum så att det finns plats för en liten hundbädd där.

Och btw: jag var nog inte tillräckligt tydlig ang de jag hört som säger att de har valpen i annat rum. Menar givetvis inte den allra första tiden. Mer så småning om. Min tanke har dock varit att de då blir svårare att flytta bädden i och med att valpen måste ha vant sig med att sova med familjen i sovrummet? :confused:
Från och med när Tinja var ca 5 månader fick hon ibland sova nere i lillstugan på landet med Benji. Då sov hundarna i sin hundhall i en stor biabädd, och ensamma. Aldrig varit något problem. Skulle dock vara tveksam att börja med det innan 5 månader, och inte ens då om valpen veterligen inte klarar en hel natt utan olyckor.

Aldrig riktigt behövt ensamhetsträna Tinja dock.. Det blev liksom naturligt på landet, och dit åkte vi när hon var ca 3-4 månader. Hundarna fick vara kvar hemma när vi åkte till affären på ön, när man satt ute och åt fick hundarna ibland vara inne, alla var inte alltid samlade på samma plats så det blev inget konstigt för henne att folk kom och gick och att hon inte alltid fick vara med. Tror aldrig hon pipit en enda gång för att hon blivit lämnad.

Vi har hunden i sovrummet. Eller nu som "vuxen" så har hon hela övervåningen att välja på om natten och det blir oftast vårt sovrum eller det lilla rummet där vi sköter tvätten. Känns självklart att hon ska sova ihop med övriga familjemedlemmar :)
Hon sov inne hos oss som valp också för då hörde vi henne när hon behövde gå ut och kissa.

Vi sov de första nätterna på golvet brevid valpens korg, sen flyttade vi in i sovrummet och valpen utanför dörren, med dörren öppen. Vårat sovrum är så litet att det är precis så att man kan gå runt sängen så det känns inte som ett alternativ att ha en korg där inne. Men när man ligger på sängen så når man ut och klappa hunden som ligger utan för dörren. :D Min man tvärvägrar hund i sängen, jag hade kunnat tänka mig det. Men för honom är det tvärstopp och hellre utan hund än hund i sängen. :D

Du verkar bo med ungefär samma premisser som oss. Vi har visserligen ett ganska stort rum, men även en gigantisk säng och massa garderober som tar upp en hel del utrymme:o

Vi ska försöka knopa ihop rum till en valpbädd i sovrummet och det borde gå, problemet är när hunden har växt till sin fulla storlek :nailbiting:
Som tur är har vi förhoppningsvis flyttat till större då.

Sambon säger också tvärnej till hund i säng, hellre utan hund då precis som din man. Men i och med att vi ska ha eurasier (mycket fluff) så vill jag helst inte heller ha hund i säng då jag hatar hår i ansiktet/på kroppen när jag sover. Har råkat slå till sambon i sömnen flera gånger när han lagt sin lugg i mitt ansikte :cool:

Som rubriken säger, men framförallt med syfte till valp. Var sover valpen bäst? De flesta verkar insistera på att valpen måste sova i sovrummet pga behovet av närhet. Andra jag talat med menar på att man minskar risken för seprationsångest om man lär hunden att sova i ett annat rum (rummet bredvid).

Vad kan ni säga om detta, kära bukefalister?

Någon som vet om det finns forskning på ämnet kanske? Är otroligt intresserad av ämnet rent generellt :D:D

I sängen om matte får välja :D
Jag har haft en valp sedan 8v. henne försökte vi ha i sovrummet enligt alla konstens regler och sova på golvet med henne osv. hon pep, skällde, busade, ylade, gnällde nätterna igenom. såhär höll vi på ett par månader..
Tillslut blev jag less och gjorde en kompostgallerhage i andra änden av lägenheten. Ner med en bädd, vatten och ett tuggben. Valpen sov som en klubbad nätterna igenom. :love: alltså inte ett pip, inte ett ljud, hon bara sov. Pep på morgonen när hon vaknat och ville ut.
vår vuxna hund gick väl emellan oss och valpen på nätterna.

Resten av hundarna jag haft har varit mellan 6-18 månader när dom flyttat till mig, alla har sovit i eller under sängen. En valde självmant att sova i vardagsrummet i soffan istället för sängen.
En fick börja första veckan i kompostgallerhage då det var oklart om han var rumsren när han kom till mig. Så fort jag såg att han sa till när han ville ut så fick han fria tyglar på nätterna.

Om jag får bestämma så sover hon i sängen! :love: Men här är det Alpina som bestämmer så hon sover på det hårda kalla golvet brevid min sida av sängen. :cautious: Hon ställer sig dock och glor på mig med framtassarna i sängen när det är dags att gå upp. :D Hon vet att det inte är någon idé att försöka väcka husse.. :angel:

Jag gör det enkelt för mig - valpar får sova i sängen, för då blir min nattsömn minst förstörd och jag vaknar direkt om den börjar röra på sig (kissnödig t ex). Sen brukar dom åka ner på golvet i egen bädd vid 4 månaders ålder......eller rättare sagt så gjorde dom det förut, när jag hade större ras. Nuvarande hundar av mindre ras får vara kvar i sängen även som vuxna :D

första natten sov hon i sängen men nu sover hon i en bur (den är inte stängd) bredvid sängen. Känns elakt att hon inte skulle få sova i samma rum som oss andra två i familjen <3

Men hon lärde sig fort att hon inte får sova i sängen iaf och det har gjort de lättare när hon ska vara ensam.
Hon har buren på övervåningen och en korg i vardagsrummet som hon går och lägger sig i när hon är trött och där får hon vara ifred.
Jag tycker det är skönt att hon finner ro utan att vara på mig hela tiden. Så städar jag då går hon och lägger sig där självmant.

Hundarna och katten sover i vårt sovrum. Katten har valt en fåtölj mellan hundarnas bäddar
Alla vill sova ihop. Inga djur i sängen är regeln
Vi har stort sovrum och skulle få plats med hästarna där också
Vi har aldrig haft några problem med att ensamträna hundarna

Min sambo är allergisk mot hundar egentligen, så vi försöker undvika hundar i sovrummet. När yngsta hunden var valp la jag mig på soffan med henne första veckan, sen blev det bädd bredvid sängen och nu sover de utanför sovrummet.
Tryggheten är viktigast, jag har mycket svårt att tro att det hänger ihop med ensamhetsträningen att valpen skulle ha svårare att bli lämnad om den får sova med människor.

De sover i sin korg hallen bakom kompostgaller till att börja med. Sen får de ligga var de vill utom i sängen.
När de är i kullen sover de i hundstallet.
De två vi har nu sover ömsom i hundstallet ihop med andra hundar och ömsom inne, tills parningshundarna har åkt hem.

I sängen med oss. Har varit så med alla hundar sen jag bodde hemma. Har aldrig haft en hund med seperationsångest.

Den äldre hunden sover i sängen med mig och har gjort det sen han var valp. Den andra kom som omplacering vid ettårs ålder och var inte van vid att sova i sängen, så det får han inte nu heller. Jag kan inte sova om det är för trångt. Har inte haft problem att ensamträna nån av dem.

Jag vill ha valpen i sängen eftersom jag då vaknar direkt när den blir orolig = när den behöver kissa. Kan på så vis radikalt minska olyckor hemma och det tycker jag är viktigt.
Min erfarenhet är att hundarna sedan när de blir äldre blir lite mer flexibla kring sovplats. Alla mina hundar har sovit i sängen som små och som vuxna har de sedan varierat efter eget initiativ mellan säng/sovrum/annan plats i hemmet.

I sängen med oss. Har varit så med alla hundar sen jag bodde hemma. Har aldrig haft en hund med seperationsångest.

Jag tror nog att ni förstår att de som menar att de inte vill ha hunden för nära på under nätterna pga separationsångest - de menar ju inte att ENDAST sovplatsen är upphov nog till att valpen utvecklar separationsångest. Det handlar väl snarare om att Om man har en valp som har lite fallenhet för s-ångest så vill man inte trigga vidare på denna. Därmed inte sagt att någon hävdar att det finns bevis på att sängsovande ens skulle bidra till detta :)

---- OT----
Jag själv ska skaffa en ras där det verkar vara en relativt stort problem med separationsångest. Alla uppfödare jag talat med hävdar ju att det bara är en träningssak, trots det har jag talat med många ägare som säger att de slitit med problemet sedan dag 1. Pingar @bollen__ på denna som kanske har något att tillägga. Jag kan dock starta en helt ny tråd om bara ämnet separationsångest. :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka