Var ska vi resa?

Andromedae

Trådstartare
Jag och maken är sugna på en semester med herr lilleman, född i november och därmed närmare 7 månader i dagsläget. Frågan är bara var vi ska åka!

Vi är öppna för de allra flesta förslag.

Våra krav:
Reslängd långweekend - en vecka
Maxpris 10 000 (två vuxna + bebis)
Gärna något att se
Bebiskompatibelt

Förslag?

Semester kan vara allt från att åka till campingplatsen i grannbyn till att flyga över halva jordklotet. Så, börja med att berätta ifall det är inrikes eller utrikes semester du tänker dig? Och om det ska vara sol och bad, stad och shopping eller kanske kultur och natur?

Vi är öppna för allt från det lilla till det stora, så länge som det faller inom budget då. Kan tänka oss att flyga, åka tåg, bil, båt. Vårt barn är ju så pass litet att han hakar på det mesta, men vi vill åka någonstans där det är hyfsat bekvämt att ha barn med sig.

Helst inte (mycket) varmare än i Sverige, om vi talar utomlands. Och gärna kultur i någon form.

London! Bra billiga flyg med många bolag. Inte varmt ok väder i september och hur mycket som helst att se.

Undvik tunnelbana mm i rusningstrafik så går det mesta bra.

Finns gott om bussar i London, roligare när man vill se stan. Och de har lågt golv så det är lätt att kliva på och av.
Smaken är som baken, många tycker att tuben är bättre eller enklare. Oavsett var det bara en liten heads up till ts.

Att det finns bussar i London vet jag, har varit där en hel del, precis som att jag vet att många småbarnsföräldrar svär dagligen över att det är bökigt att resa med barnvagn där.

Smaken är som baken, många tycker att tuben är bättre eller enklare. Oavsett var det bara en liten heads up till ts.

Att det finns bussar i London vet jag, har varit där en hel del, precis som att jag vet att många småbarnsföräldrar svär dagligen över att det är bökigt att resa med barnvagn där.

Och jag lade till att det går att åka buss med barnvagn i London.

Det är ett tillägg, som att det är asbökigt med vagn i tuben, jag tror inte ens att jag sett ngn vagn där.

Mitt tips är Innsbruck och/eller Salzburg, kultur i staden men naturen nära. Det kan vara varmt men dom dagarna kan man aka upp i bergen istället, sällan väldigt varmt under längre perioder.
Ger gärna tips om du vill.

Jodå det går med barnvagn OM man kan köra barnvagn i rulltrappa :-) dock inte i rusningstrafik då blir det för trångt i vagnarna. Såg ett par vagnar i januari senast vi var där.

Köpenhamn är också en mkt trevlig stad! Bo billigt med coophotellpremie.

Men smidigt och enkelt är det nog inte sele är garanterat att föredra. Troligen i de flesta storstäder.

Jag och maken är sugna på en semester med herr lilleman, född i november och därmed närmare 7 månader i dagsläget. Frågan är bara var vi ska åka!

Vi är öppna för de allra flesta förslag.

Våra krav:
Reslängd långweekend - en vecka
Maxpris 10 000 (två vuxna + bebis)
Gärna något att se
Bebiskompatibelt

Förslag?

Det är väldigt svårt att tipsa... Men när har ni tänkt åka? Nu? Eller i höst? Grekland var otroligt skönt i slutet av september, lagom varmt, kunde visserligen dra ihop sig till regnväder på efm men det finns en hel del att se. Barnvänligt och mycket kultur.
Inom Sverige finns det hur mycket tips som helst, det beror en del på hur ni själva är som personer och vad ni vill göra. Jag personligen gillar Dalarna, vi pratar om att åka och fjällvandra, eller åka husbil längs västkusten.
Utomlands så är alla våra grannländer trevliga och barnvänliga, tyskland har vi fått många tips om, osv
När det gäller priser så beror det på vilken standard ni är ute efter, det går att komma väldigt långt på 10 000 om man väljer en lägre standard men vill man ha en högre så kommer man kanske inte lika långt.

I slutet av sommaren/i höst @Snurrfian . Vi har diskuterat Grekland, men det känns lite osäkert med tanke på dagens politiska läge ...

@turbofling Låter helt klart intressant! Innsbruck har jag varit i tidigare, men Salzburg, vad finns där? En massa Mozartsaker? :D

Dock, TS, om ni ska ha barnvagn med er är London bökigt, få tunnelbanestationer har hissar eller annat utan det är trappor som gäller. En liten FYI bara, så du vet :) @Andromedae

Och jag ger poäng till engelsktillverkade paraplyvagnar om man vill resa där det kan vara tight. Köpte nyss en maclaren med fullt liggläge och bärhandtag! Lätt att fälla ihop och fälla upp så den kommer förmodligen vara en bra vän när vi åker till Paris om en vecka med en ettåring.

@deathslyna Var köpte du den? Vilken modell? Det låter helt perfekt nämligen (vi ska en sväng till München nu i sommar och jag har grunnat en hel del på vagnproblemet, så kul är det ju trots allt inte att släpa med sig vår vanliga kombivagn ...).

Köpte beggad. Vet inte vilken modell det var pinsamt nog men bor du nära sthlm och vi är hemma från Paris kan du ju låna eller köpa den om du vill. Tänkte nämligen sälja den efter resan :p

Finns gott om bussar i London, roligare när man vill se stan. Och de har lågt golv så det är lätt att kliva på och av.
Jag har varit i rätt många europeiska storstäder med småbarn och barnvagn. London är utan jämförelse MINST barnvänligt och minst anpassat för barnvagn etc av alla jag har besökt.

Det är genomförbart, men jag skulle bara göra det om det av någon anledning var VIKTIGT för mig att åka just till London. Det gäller kollektivtrafiken, men även restauranger, museer o dyl. Allt funkar lite sämre med barn där och attityden från folk är inte barnvänlig inne i stan.

Och då tycker jag vanligtvis att det är enkelt att resa med småbarn. Bara inte i London.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka