Var ska sadeln ligga?

Muninn

Trådstartare
Läste lite om det här i en annan tråd, men ville starta en ny om detta eftersom jag tycker det är intressant.
Vart vill ni ha era sadlar? Varför? Bild?

Jag rider dressyr och islandshäst och lägger min sadel relativt långt bak. En handsbredd framför virveln tycker jag är lagom på de flesta, då får hästen gott om plats för bogbladen men sadeln trycker inte för långt bak.

På min nuvarande häst är det nästintill omöjligt eftersom han är MAX 35 cm på det områder jag vill ha sadeln. Därför blir det bomlös till honom så hans bogblad kan gå helt fria men han ändå slipper tryck för långt bak.
hade jag valt bomsadel hade jag fått välja om den skulle ligga långt fram och inte trycka elelr tvärtom...

Själv har jag jättesvärt för att sadlarna ligger långt fram! Känns som att jag har hela hästen bakom mig och att jag är på väg att glida mot mankammen :S

Har förstått att det är väldigt olika hur man gör- jag brukar tycka att halvbloden jag träffar har sadeln jättelångt fram, medans de westernryttare jag träffat har varit överlyckliga när jag sadlat långt bak och menat att "Vad skönt att islandsryttare också insett var hästen har lättast att bära upp ryttaren".

Småvirrigt kanske, man jag tycker det är lite spännande att veta hur oliak det är inom oliak dicipliner/mellan olika ryttare!

Bild på min häst kommer när jag orkar ta sadlade bilder :angel:

Sv: Var ska sadeln ligga?

Jag har sadeln ganska långt bak på min häst, men det är för att inte störa bogbladen och ge full rörelsefrihet.
Har dessutom svängd sadelgord.

Hoppsadeln (utprövad för någon månad sen, prestige golden star)

15888242.jpg

Dressyrsadeln (hade till min B-ponny, men utprövaren kollade även på denna..satt bra den me:D..dock har jag ej ridit i den på henne någon gång)

15888243.jpg

Personligen tycker jag om var dina sadlar ligger. De ligger inte FÖR långt bak, men bokbladen går rejält fria! :)

jagh ar fortfarande inte hittat några bilder på min sadel... :angel:

Såhär ligger min sadel..

Det är här ryggen "suger tag" i den.. Här passar den och ligger still där hela passet..

20071017009.jpg

Magini

Jag gillar inte heller att sadeln ligger ivägen för bogarna, men min pålla ogillar när man sitter långt bak på henne, med eller utan sadel.Ska se nu när det är dags och köpa ny sadel om jag kan hitta en som ligger bra längre bak....;)

Tack:banana:

Magini: Din sadel ligger bra tycker jag;):d

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: caballus
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 282
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka