Var ska man sätta gränsen???

W

WimsA

Har en 15 v valp som min son e på dagarna i ända, jag säger till honom att låta henne va ifred när hon sover å vill ligga å bita på sina ben osv, men han e inne i värsta trotsåldern å fortsätter när jag inte ser, efter ett tag får ju valpen nog, å morrar åt honom, det e typ ända gången han går där ifrån å låter henne va, då han blir rädd av detta!
Så till frågan då, ska jag tillåta att hon säger till honom så? Mig har hon morrat på en gång, första veckan jag hade henne, men aldrig mer gjort det då jag gjorde klart för henne att det passa sig inte...
Blir bara lite fundersam just i detta läget med sonen! Tacksam för råd! :confused:

Sv: Var ska man sätta gränsen???

Du måste se till att sonen låter bli valpen. Det är stor risk att valpen lär in ett beteende som du definitivt inte vill ha - bara för att freda sig.

Mvh,
Duvan

Varför ska hundvalpen behöva säga ifrån? Du är flockledaren, du ser till att flocken fungerar... Jag vet inte vilken ålder din son har men våran dotter har fått lära sig från början att låta hunden vara ifred, idag är hon tre år och talar även om för sina vänner att hunden ska vara ifred...
Får du inte din son att lyssna får du väl sätta upp ett barnstaket så hunden får ett rum där den är helt fredad, det finns många bra barngrindar som man kan använda.
Låter du hunden sköta uppfostran av din son så är det risk att hunden tror att det är den som ska ta hand om sånt jämnt och utvecklar beteenden som inte är önskvärda...

Som de andra säger, den du bör hålla bättre rätt på är sonen så han inte kommer åt valpen hela tiden när den behöver få vara ifred.

Börjar med att säga att jag inte har några egna barn (ännu) men många syskon, syskonbarn, kompisbarn, har varit barnflicka 2 år... dvs jag har träffat barn förut! ;)
Och jag VET att det är lätt att sitta och säga saker när man inte har egna barn, men men.

Jag kan bara inte FÖRSTÅ vad problemet är. Förbjud din son att hålla på med hunden helt enkelt!
Kan du lära honom att inte gå fram till en nymålad vägg, en kokhet platta, en eld, ett stup osv (dvs FÖRBJUDET OMRÅDE) så måste han väl lära sig att låta bli hunden?

Och ja, hunden måste få säga ifrån när den blir less.

Det tråkiga är att det är jättevanligt med missförstånd i just barnfamiljer som har hund. Barnet tränger hunden - hunden säger ifrån - händelsen förstoras upp och kallas "oprovocerad" och hunden omplaceras, bannas eller i värsta fall avlivas.

Visa hunden respekt och lär din son att inte gå fram när hon sover/äter/tuggar på ben etc. Aldrig!

Hoppas jag inte lät arg, men det här ämnet upprör mig.

Jag säger som dom flesta andra. Förbjud helt enkelt din son att vara runt hunden då den äter, sover, vilar och gnager på ben. Barn måste lära sig att respektera djur!

Du skriver inte hur gammal sonen är?
Min pojk var likadan när han var mindre, jag fick helt enkelt säga åt på skarpen o sen tog jag en leksak för honom om han inte lydde.
Svårt med valpar o trotsiga barn men hårt mot hårt (ej aga).

Låter på er som om det vore världens lättaste sak det hära, klart som sjutton jag sagt till ungen, men ungar har faktiskt trotsåldrar, å min son är 5 år, å han lyssnar jag säger till honom, ja, men ibland måste jag faktiskt göra annat än stirra på dom 2 hela dagarna, men nu vet jag, jag ska va med hela tiden! Tack för alla svar!

Låter du hunden sköta uppfostran av din son så är det risk att hunden tror att det är den som ska ta hand om sånt jämnt och utvecklar beteenden som inte är önskvärda...[/QUOTE]

Vilket svar, va tror du jag fråga för? För att få dumma kommentarer eller? Klart min HUND INTE UPPFOSTRAR MIN SON!!!!!!!!!!!!

Lär din son att leka med vovven, tex kasta boll, gömma godis m.m. Sen när det är färdiglekt för den gången måste du få din son att acceptera det, har själv en son på 3 som är väldigt aktiv men jag tycker det funkar bra.
Jag har en bur till vovven som är "helig plats" när hunden går in där för att vila el sova el bara vara så får ingen... Inte ens vyxna peta på buren el locka m.m.
Vill hunden vara ifred så måste den få vara det... Skaffa en filt el nåt som markering om du inte har någon bur el korg o förklara för sonen att när vovven är där så får han inte leka el röra vovven.... Det känner vovven fort oxå, att den har ett ställe där den får vara ifred. Lycka till!

Nej det är det som är jobbigt, det är inte världens lättaste sak med små barn o valpar (eller vuxna hundar).Man hade behövt klona sig själv. :smirk:
Men bara att prova sig fram, ta en leksak som han älskar om han inte låter bli valpen, försvåra för honom att komma in i rummet valpen sover i, "gå till rummet "hotelser"osv,osv.

Dom 2 sista svaren tackar jag för, såna svar man vill ha, med lite råd, jag vill inte sitta å känna mig som en dålig mamma här, jag å min son har aldrig haft några djur innan, hade vi haft det sen han va liten hade det säkert gått smidigare, men inte så lätt när dom e 5 år å har en egen vilja. Men jag ska prova dom råden, tack!

beda skrev:
Börjar med att säga att jag inte har några egna barn (ännu) men många syskon, syskonbarn, kompisbarn, har varit barnflicka 2 år... dvs jag har träffat barn förut! ;)
Och jag VET att det är lätt att sitta och säga saker när man inte har egna barn, men men.

Jag kan bara inte FÖRSTÅ vad problemet är. Förbjud din son att hålla på med hunden helt enkelt!
Kan du lära honom att inte gå fram till en nymålad vägg, en kokhet platta, en eld, ett stup osv (dvs FÖRBJUDET OMRÅDE) så måste han väl lära sig att låta bli hunden?

Det tråkiga är att det är jättevanligt med missförstånd i just barnfamiljer som har hund. Barnet tränger hunden - hunden säger ifrån - händelsen förstoras upp och kallas "oprovocerad" och hunden omplaceras, bannas eller i värsta fall avlivas.

Visa hunden respekt och lär din son att inte gå fram när hon sover/äter/tuggar på ben etc. Aldrig!

Hoppas jag inte lät arg, men det här ämnet upprör mig.

Precis, det e lätt när man inte har barn själv, har oxå varit barnflicka å jobbat på dagis i 6 år innan jag fick eget barn, å då hade jag minsann oxå svaret på allt gällande barn!

WimsA skrev:
Låter på er som om det vore världens lättaste sak det hära, klart som sjutton jag sagt till ungen, men ungar har faktiskt trotsåldrar, å min son är 5 år, å han lyssnar jag säger till honom, ja, men ibland måste jag faktiskt göra annat än stirra på dom 2 hela dagarna, men nu vet jag, jag ska va med hela tiden! Tack för alla svar!

Jag vet att det inte är lätt men man måste trots allt försöka iaf. Min syster har en dotter och hon var också jobbig med djur förut. Det är inte en lätt sak att uppfostra barn men det här är en så viktig sak att klargöra för ditt barn :smirk: . NEJ betyder NEJ både när det gäller människor och djur. En hund ska inte behöva försvara sig själv, den ska vara fredad på sin plats o.s.v. Har man otur kan hunden annars utveckla oönskade beteenden gentemot barn och kasnke t.o.m. vuxna människor. Nafsa efter händer o.s.v.

Snurrfian skrev:
Varför ska hundvalpen behöva säga ifrån? Du är flockledaren, du ser till att flocken fungerar... Jag vet inte vilken ålder din son har men våran dotter har fått lära sig från början att låta hunden vara ifred, idag är hon tre år och talar även om för sina vänner att hunden ska vara ifred...
Får du inte din son att lyssna får du väl sätta upp ett barnstaket så hunden får ett rum där den är helt fredad, det finns många bra barngrindar som man kan använda.
Låter du hunden sköta uppfostran av din son så är det risk att hunden tror att det är den som ska ta hand om sånt jämnt och utvecklar beteenden som inte är önskvärda...

:bow: :bow: :bow:

WimsA skrev:

Vilket svar, va tror du jag fråga för? För att få dumma kommentarer eller? Klart min HUND INTE UPPFOSTRAR MIN SON!!!!!!!!!!!![/QUOTE]

Men det är ju det den gör då den morrar, den försöker ju helt enkelt säga att den vill va ifred :smirk: .

moe skrev:
Jag vet att det inte är lätt men man måste trots allt försöka iaf. Min syster har en dotter och hon var också jobbig med djur förut. Det är inte en lätt sak att uppfostra barn men det här är en så viktig sak att klargöra för ditt barn :smirk: . NEJ betyder NEJ både när det gäller människor och djur. En hund ska inte behöva försvara sig själv, den ska vara fredad på sin plats o.s.v. Har man otur kan hunden annars utveckla oönskade beteenden gentemot barn och kasnke t.o.m. vuxna människor. Nafsa efter händer o.s.v.
Just därför jag frågade om råd härinne, sonen är hel förtjust i hunden, å vet inte nog med att vara nära den, han e absolut inte elak mot den, han gör inte det för att vara dum precis, å jag säger NEJ många gånger varje gång hon äter eller sover eller tuggar på sina ben, å jag ville ha råd just därför att hon inte ska behövas sättas i en situation där hon känner att hon måste försvara sig! Men såklart har jag själv förstått detta innan å sagt nej, jag ville ha lite tips på hur jag kunde göra på ett annat sätt, som nån föreslog längre upp, att låta dom leka olika leker, sen när hunden e trött så har dom lekt å då för man säga till, men eftersom det ska va en familjehund så kan jag ju inte säga NEJ hela tiden å inte låta sonen komma nära hunden!

WimsA skrev:
Dom 2 sista svaren tackar jag för, såna svar man vill ha, med lite råd, jag vill inte sitta å känna mig som en dålig mamma här, jag å min son har aldrig haft några djur innan, hade vi haft det sen han va liten hade det säkert gått smidigare, men inte så lätt när dom e 5 år å har en egen vilja. Men jag ska prova dom råden, tack!

Du behöver väl inte ta det som att du är en dålig mamma, det tror jag ingen här inne tagit för givet. Det är ju som du säger att barn kommer i trotsåldrar o.s.v. men det är ungefär som när hunden kommer i trotsåldern. Det är du som ska vara ledaren oavsett om det är som matte eller mamma. Barngrindar tycker jag var ett ypperligt förslag f.ö.

WimsA skrev:
Just därför jag frågade om råd härinne, sonen är hel förtjust i hunden, å vet inte nog med att vara nära den, han e absolut inte elak mot den, han gör inte det för att vara dum precis, å jag säger NEJ många gånger varje gång hon äter eller sover eller tuggar på sina ben, å jag ville ha råd just därför att hon inte ska behövas sättas i en situation där hon känner att hon måste försvara sig! Men såklart har jag själv förstått detta innan å sagt nej, jag ville ha lite tips på hur jag kunde göra på ett annat sätt, som nån föreslog längre upp, att låta dom leka olika leker, sen när hunden e trött så har dom lekt å då för man säga till, men eftersom det ska va en familjehund så kan jag ju inte säga NEJ hela tiden å inte låta sonen komma nära hunden!

Det är ju tur att hunden blir större iaf så småningom och det där med lekar tycker jag också lät som ett bra förslag + grindar till ett speciellt rum eller liknande så hunden verkligen får vara ifred ibland.

Man känner sig som en dålig mamma när folk antyder att hunden får uppfostra sonen, precis som att jag inte gör nått!
Men som sagt, tack för svaren, behöver inte fler å ska inte göra om misstaget att fråga om råd!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 362
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 378
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag undrar vad ni har för åsikter i frågan. Vår 10 v labbe sover ofta i hallen, han har en egen plats men väljer att sova där. När...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
12 012
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar