Var sitter den här gallan? (bild)

Sv: Var sitter den här gallan? (bild)

Jag funderade på om det kunde vara det. Jag tog lite bilder men detta var den enda bilden som man såg något på.

Hästen har antagligen vrickat sig i hagen. Hon har stått lindad i boxvila (med korta promenader för hand) i en vecka nu. Först idag tyckte jag att det var lite bättre. Mindre och mjukare svullnad samt att hon inte reagerade om jag tryckte på svullnaden. Dessutom ställer hon ner och belastar benet normalt vilket hon inte har gjort på hela veckan.

Pratade med Solvalla i början på veckan och de tyckte att jag skulle avvakta med att komma in. Nu har det som sagt blivit bättre men bör jag ändå åka in nästa vecka och kolla? Vad kan/brukar de göra på klinik?

Om det är en kotsenskidegalla orsakad av tex vrickning vad är brukar det vara för prognos för det?

Går ej att se, komplettera gärna med bilder från andra vinklar.
mvh
Lejonelle

Det där ser precis ut som min och pållens stora problem... Min har i alla fall en galla i kotsenskidan. Den har hon haft länge, men för något år sedan började det krångla. Hon blev halt till och från, och gallan ökade och minskade hela tiden, ibland var den mer spänd än annars.
På klinik konstaterade man att hon har sk kotsenskideinflammation, vilket är ungefär att ringbandet som sitter under "drar åt" cirkulationen och gallan, vilket leder till en inflammation. (Ungefär så tror jag det var... :o)

Vad gör man åt en sådan inflammation? Hur har det gått för din häst?
Idag fick hon gå ut i hagen för första gången på över en vecka. Hon bara stod och hoppade i boxen. När jag tog in henne så såg hon ut som innan. Gallan finns där men hon ömmar inte och ser inte halt ut.

Skulle ni åka till klinik och kolla fast det har blivit så mkt bättre?

Jag skulle börja med att sko om den ,det ser förskräckligt ut.
När blev den skodd sist ?(tre månader sedan ?)
Många hästar kan få en sådan kotsenskidsgalla som din häst visar på bilden utifrån att vara så gammelskodd och ur balans i både hov och benaxel.
Om inte annat så kommer du slippa få kritik för skoningen när du visar upp den på kliniken.
:cool: :angel:

Synnerligen likt en galla i kotsenskidan. Visserligen är det svårt att bedöma utifrån en bild, men...

Hur känns bulan? Det är ju stor skillnad på en svullnad i sena eller gaffelband och en galla. Hur ser det andra bakbenet ut? Gallor i kotsenskidorna är inte alltför ovanliga och behöver inte vara liktydigt med problem/hälta.

Det ska bli intressant att höra vad min hovslagare säger om det! Han var här för knappt en vecka sedan :D

Hon har nästan inte haft några trakter bak men det har blivit mkt bättre. Hon har haft kilsulor men slutade med det för ett par månader sedan. Det var förövrigt hovslagaren som trodde att det var en senskada men nu tycker jag att gallan har blivit mjukare och inte verkar sitta direkt på en sena.

Till att börja med kan jag berätta att min hade själva gallan långt innan hon blev halt, så det kan ju lika gärna vara något annat, tex ett slag eller en vrickning.

Iaf, min pålla behandlades genom att först tömma gallan och sen spruta in kortison. Dessutom fick hon antiinflammatoriskt i fodret. Detta hjälpte ett tag, men sen kom gallan tillbaka och hon vart halt igen. Nytt besök, vet. tyckte då inte det var någon mening med samma behandling en gång till, utan hon rekommenderade några månaders vila i första hand. Laser kan även ge bra resultat, då den ökar cirkulationen. I värsta fall kan man operera, genom att helt enkelt dela ringbandet som klämmer åt gallan.
Min har vilat nu i ett halvår ungefär, hon är dräktig så det passar bra ändå. Annars hade jag satsat på en laserbehandling. Gallan är mindre nu och inte så spänd längre. Hon är inte halt heller.
Kan tillägga att jag även fått bra resultat med Back-on-track-paddarna...

Angående din pålle hade jag nog avvaktat då det verkar bli bättre...
Lycka till!

En galla uppstår när ledvätskeproduktionen i en led eller ledstruktur (t ex senskida) ökar. Orsaken är i de flesta fall en retning av ledkapseln, vilken kan vara orsakad av infektion, systemiska sjukdomar, instabilitet (t ex vrickningar), lösa benbitar mm. I fallet senskida kan naturligtvis reaktioner (inflammation pga t ex övertänjning) ge upphov till galla. Galla är alltså inte en sjukdom utan ett symptom på en reaktion i leden/ledstrukturen/kroppen. Orsaken varierar och två hästar med liknande gallor har sällan samma skada. Således är det inte gallan, alltså symptomet, som i första hand ska behandlas, utan den bakomliggande orsaken. Att dela ringbandet hjälper t ex föga mot en osteochondros. Det är svårt att ge råd om behandling utan att först ha ställt en korrekt diagnos.

Det är också viktigt att komma ihåg att en galla inte alltid innebär att hästen har en skada eller att den är/kommer att bli halt. Det finns gallor som uppstår utan någon egentlig anledning och som aldrig ställer till med några problem. Men som sagt, en diagnos är aldrig fel!

Jo, naturligtvis behöver det här inte vara kotsenskideinflammation, som jag skrev kan det ju lika gärna vara något annat.
Och som sagt, en galla ger automatiskt inte inflammation, som jag skrev hade min häst den här gallan länge innan den orsakade problem.

Men i mitt fall finns en diagnos på kotsenskideinflammtion, hon är dessutom röntgad, så i detta fallet ÄR det kotsenskideinflammtion och inte något annat. Därmed inte sagt att trådskaparens häst är drabbad av samma sak.

Till trådskaparen; hoppas det löser sig!

Tack! Igår lät jag henne stå utan att vara lindad för att se vad som hände. På morgonen var hon istället jämntjock över kotan. Efter utevistelse hade det gått ner och var inte speciellt svullet men gallan finns kvar. Hon ömmar inte längre men uppenbarligen har nåhon slags "retning" kvar.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 085
Senast: NilHe
·
Utrustning Ja, jag ska köpa nya stövlar och vill ha inspiration kring vilka som ser bra ut och verkar sitta bra. Jag ser ibland stövlar på...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Mirtai
·
Skola & Jobb Har ni bild på er själva i ert CV? Står era referenser med? Varför/varför inte? Jag har inte haft bild tidigare. Men så sökte jag ett...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka