Var parkera bilen i Stockholm? (konsertbesök)

honung

Trådstartare
Mina döttrar ska på konsert vid tele2 arena i helgen - var ska de parkera för att inte bli utfattiga på kuppen, i något sånär närhet av arenan, eller t-banestation som tar dem till arenan?

Friends arena skriver så här om lördagens festlighet

"Egen bil – inte det bästa alternativet
Vi rekommenderar alla våra gäster att välja spårburen kollektivtrafik i första hand. Arenastaden är avstängd för privat biltrafik och det är ont om parkeringsplatser i området runtomkring. Väljer du ändå att ta bilen bör du ta extra god tid på dig och vi hänvisar till ordinarie parkeringsplatser i Solna. Ofta är det effektivare att välja en infartsparkering vid en pendeltågsstation och åka kollektivt den sista biten. Läs mer om infartsparkeringar på SLs hemsida."

Jo, det var ju därför vi ville ha lite tips och alternativ då. :)

Och ja, det stämmer ju att det är Friends arena då. My bad.

Är det friends är det betydligt jobbigare. Hela solna har avgift hela dygnet och det är tjyvtjockt med bilar. Stanna en bra bit utanför och åk pendel.

Ja det ser ut att vara Friends. Och vi behöver detaljerad beskrivning av var man bör kunna parkera och hur man tar sig därifrån och till arenan!

(egentligen borde man bojkotta allt vad spelningar på stockholmsarenor heter! Det är jevligt bökigt för utomsocknes att ta sig till och från! Tacka vettja alla andra spelplatser i landet, typ!)

Från vilket håll kommer ni? Och är pendeltåg sista biten ett godtagbart alternativ?
Det som är lite dumt med Friends Arena är att man glömt bort att det också ska komma publik till arenan.

http://friendsarena.se/gastservice/Fragor-och-svar/#f7

Jämför
Friends Arena erbjuder förnärvarande inga parkeringsplatser* i samband med evenemang
*Arenan har ett begränsat antal parkeringsplatser för handikappade.

med
i september 2015 kommer det finnas 4 000 parkeringsplatser under köpcentrumet och totalt närmare 10 000 parkeringsplatser i området.

samt gissa vad alla andra som kommer med bil tänker försöka göra.
Bil + Friends Arena = big no no.

Från E4 söderifrån! Ja, pendel ska väl vara okej.

Det är insläpp från 16.30, spelningen ska börja 19. De vill inte köa men har ståplatser så de bör vara skapligt bra i tid vid arenan.

Ja det ser ut att vara Friends. Och vi behöver detaljerad beskrivning av var man bör kunna parkera och hur man tar sig därifrån och till arenan!

(egentligen borde man bojkotta allt vad spelningar på stockholmsarenor heter! Det är jevligt bökigt för utomsocknes att ta sig till och från! Tacka vettja alla andra spelplatser i landet, typ!)

Ett tips är att parkera på Kungsholmen, det finns flera ordentliga parkeringsytor, och sedan ta blå linjen från Rådhuset till Solna C. Det är dessutom väldigt smidig avfart när man kommer söderifrån. Karta med två bra parkeringsplatser utpekade, samt var t-banan ligger. https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zupUOI8hd1nk.k0etwZhCiHqg

Om du åker med dem så kan du med fördel dumpas vid parkeringen närmast t-banan. Där finns Melker Anderssons restaurang Trattorian. Den rekommenderas! :)

Om jag skulle kommit med E4:an söderifrån, hade jag parkerat vid någon av pendlingsparkeringarna nånstans Flemmingsberg-Huddinge-Stuvsta, klivit på pendeln, och åk utan byte genom Stockholm till Solna Station.

Från Solna Station skriver Friends så här:
https://friendsarena.se/OneDirection/Hitta-till-Friends-Arena/
Pendeltåg – snabbaste vägen från Stockholm city
Kliv av på Solna station, ca 7 min från Stockholms centralstation. Räkna med 10-15 min promenad till arenan. Den nya norra uppgången från pendeltågsstationen är öppen, ca 800 meter från arenan.

Se'n återstår ju frågan vad du tänker göra under konserten.

Jag skulle nog råda dina döttrar att välja en pendeltågsstation söder om stan att parkera vid. Ffa om de inte är vana vid att köra bil i stockholm (vilket jag utgår från att de inte är med tanke på trådstart), jag har bott på kungsholmen och tänker spontant att det inte är helt lätt att varken köra bil eller hitta parkering när man inte är van, det går snabbare att ta sig till friends arena från pendeln än från t-banan dessutom. Enklast söder om stan är nog att hitta till flemingsberg (sjukhusskyltat) el älvsjö, men kanske ngt knepigare med att hitta bra parkering i älvsjö då det byggs en del i stations och mäss-området. Ett ngt enklare rent "hittmässigt" alternativ, men lite längre körmässigt är att fortsätta förbi solna och parkera i sollentuna och åka tillbaka till solna igen.

Nu är det ju ingen påtaglig trafik en lördageftermiddag men vill man vara helt på det säkra att inte fastna i kö etc är ju det allra enklaste att ställa bilen redan i södertälje och ta pendeln (ca 1 timme tror jag..).

Själv hade jag ställt bilen på kungsholmen som philosophia föreslog, men jag hittar ju där som i min egen ficka.

Mina döttrar ska på konsert vid tele2 arena i helgen - var ska de parkera för att inte bli utfattiga på kuppen, i något sånär närhet av arenan, eller t-banestation som tar dem till arenan?

Vill man ha skjuts ända fram, så finns det speciella evenemangsbussar. En från Sundbybergs stn och en från Mörby stn i Danderyd. I alla fall i Danderyd finns det en parkering bara 1,5 min från där bussen går, men Danderyd är ju på fel sida stan för deras del.

Har de kört i sthlm innerstad innan? Hittar de?
Om inte hade jag åkt kommunalt/med evenemangsbussar eller likn.

Om jag skulle kommit med E4:an söderifrån, hade jag parkerat vid någon av pendlingsparkeringarna nånstans Flemmingsberg-Huddinge-Stuvsta, klivit på pendeln, och åk utan byte genom Stockholm till Solna Station.

Från Solna Station skriver Friends så här:
https://friendsarena.se/OneDirection/Hitta-till-Friends-Arena/
Pendeltåg – snabbaste vägen från Stockholm city
Kliv av på Solna station, ca 7 min från Stockholms centralstation. Räkna med 10-15 min promenad till arenan. Den nya norra uppgången från pendeltågsstationen är öppen, ca 800 meter från arenan.

Se'n återstår ju frågan vad du tänker göra under konserten.
:bow: Tack! Detta låter som det bästa alternativet för döttrarna. Vad jag tänker göra under konserten? Pilla navelludd hemma i soffan! Men, det kan bli så att jag åker med upp trots allt, jag har en del saker jag skulle behöva göra i stan. I så fall så är jag van vid att snurra runt i stan med bil, och får väl slå ihjäl dagen och kvällen på något sätt.

Ett ngt enklare rent "hittmässigt" alternativ, men lite längre körmässigt är att fortsätta förbi solna och parkera i sollentuna och åka tillbaka till solna igen.

Tack shudde, men det känns som Flemmingsberg/Huddinge/Stuvsta - varianten skulle bli mer 'på vägen' så att säga. Men tack ändå!

Ett tips är att parkera på Kungsholmen, det finns flera ordentliga parkeringsytor, och sedan ta blå linjen från Rådhuset till Solna C. Det är dessutom väldigt smidig avfart när man kommer söderifrån. Karta med två bra parkeringsplatser utpekade, samt var t-banan ligger. https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zupUOI8hd1nk.k0etwZhCiHqg

Om du åker med dem så kan du med fördel dumpas vid parkeringen närmast t-banan. Där finns Melker Anderssons restaurang Trattorian. Den rekommenderas! :)

Det här låter som en bra variant OM jag åker med! Trattorian var jag på senast för ett par helger sedan. Men det lär nog bli något enklare den här gången om jag åker med. :)

Vill man ha skjuts ända fram, så finns det speciella evenemangsbussar. En från Sundbybergs stn och en från Mörby stn i Danderyd. I alla fall i Danderyd finns det en parkering bara 1,5 min från där bussen går, men Danderyd är ju på fel sida stan för deras del.
Buss känns tveksamt! Stannar trafiken gör ju även bussarna det...

Liknande trådar

Äldre Om man behöver parkera bilen i närheten av Stockholm central, hur bär man sig åt? Vad finns? Vart? Hur gör man? :nailbiting: Helst inte...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: cambodia
·
Äldre Jag och min sambo funderar på att åka till Stockholm och Gröna Lund nästa helg. Lör- söndag. Nu vill vi ja ett billigt o bra hotell med...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: Javan
·
Äldre Jag ska under en lördag befinna mig i en byggnad på mynttorget i Stockholm och måste parkera min bil någonstans, så nära som möjligt...
Svar
4
· Visningar
1 413
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama