Var parkera bilen i Stockholm? (konsertbesök)

Om du är van att köra och skjutsar dom hade jag röstat på parkering på Kungsholmen! Orangeriet har bra drinkar!
Öhm men då bör du kanske inte köra hem.. :cautious:

Jag skulle åkt förbi Stockholm. Förbi Solna och svänga av mot Kista. Där skulle jag ställa bilen i närheten av pendeltågsstationen Helenelund. Det tar 6 minuter till Solna station för döttrarna. Du kan välja att hänga kvar i Kista. Antingen gå omkring och shoppa i gallerian som har öppet till 21:00. När du tröttnat på det kan du gå på bio. Middag äter du i food courten.

Det är mitt tips :)
Då är ni nära bilen och tjejerna åker åt "rätt håll" på pendeln.

Mvh Miks

Mina döttrar ska på konsert vid tele2 arena i helgen - var ska de parkera för att inte bli utfattiga på kuppen, i något sånär närhet av arenan, eller t-banestation som tar dem till arenan?

Kan tjejerna fickparkera? I så fall är det absolut bäst för dem att åka in i stan vid hornstull, åka Hornsgatan fram och parkera på någon av de mindre gatorna i området (mitt tips är att sätta gps på Maria Skolgata). Där står de gratis på helgerna. Sen tar de blå buss 4 från hållplatsen Södra station som ligger på Rosenlundsgatan (men de måste fixa busskort innan de går på bussen, går att fixa vid tågstationen precis där). Bussen kostar 25 kr enkel resa. Det ska stå att bussen går till Gullmarsplan på den. Den bussen tar 10-15 min och sen är de framme på "gullmars". Därifrån kan man gå.

Kan tjejerna fickparkera? I så fall är det absolut bäst för dem att åka in i stan vid hornstull, åka Hornsgatan fram och parkera på någon av de mindre gatorna i området (mitt tips är att sätta gps på Maria Skolgata). Där står de gratis på helgerna. Sen tar de blå buss 4 från hållplatsen Södra station som ligger på Rosenlundsgatan (men de måste fixa busskort innan de går på bussen, går att fixa vid tågstationen precis där). Bussen kostar 25 kr enkel resa. Det ska stå att bussen går till Gullmarsplan på den. Den bussen tar 10-15 min och sen är de framme på "gullmars". Därifrån kan man gå.
Man står gratis i större delen av Stockholms innerstad på helgerna.
Men detta är ett dåligt förslag, och innehåller mycket mer tidsåtgång och krångel än att parkera vid Flempan, och nyttja pendeltågets fröjder.

Så är det en hassle free smash'n grab som är grejen, så...

Edit. Ser nu att det är ett riktigt dåligt förslag, emedan det är Friends Arena som är målet.

Man står gratis i större delen av Stockholms innerstad på helgerna.
Men detta är ett dåligt förslag, och innehåller mycket mer tidsåtgång och krångel än att parkera vid Flempan, och nyttja pendeltågets fröjder.

Så är det en hassle free smash'n grab som är grejen, så...

Edit. Ser nu att det är ett riktigt dåligt förslag, emedan det är Friends Arena som är målet.
Oj, läste första inlägget där det stod tele2. Morgontrött!

Sorry!

Från vilket håll kommer ni? Och är pendeltåg sista biten ett godtagbart alternativ?
Det som är lite dumt med Friends Arena är att man glömt bort att det också ska komma publik till arenan.

Och man har glömt att ha utöka vägar till och från, eller det vet jag inte men det är trafikkaos mer än vanligt i Solna när de har någonting på G. (Inga förslag på parkering har jag tyvärr)

Och man har glömt att ha utöka vägar till och från, eller det vet jag inte men det är trafikkaos mer än vanligt i Solna när de har någonting på G. (Inga förslag på parkering har jag tyvärr)
Ja, det är ren och skär idioti att bygga en Nationalarena först, och sedan efter invigningen, börja fundera hur infrastrukturen ska lösas. Ansvariga borde dömas till att vara trafikpoliser i röran, utan möjlighet till toalettpauser, tills allt är löst.

Om någon annan, som kommer norrifrån läser tråden, så vill jag sticka in med att bussarna från Mörby station till Solna station ofta flyter smidigt. Det finns en bussfil på E4 och sedan är det inte särskilt lång sträcka till busshållplatsen. På sin höjd kan det bli 5-10 min fördröjning den sträckan. Man kan dessutom hoppa av och gå redan vid första hållplatsen vid rondellen och gå. Det tar nog max 20 min att gå därifrån till Friends arena (om man åker med buss 176 eller 177 som stannar vid Solna station, evenemangsbussen har jag aldrig åkt med så jag vet inte hur framkomligheten är efter stationen). Om man åker till Solna station tar det 10 min att gå från busshållplatsen.

Men du kommer ju söder ifrån. Detta var mest som svar på att bussen skulle vara ett krångligt alternativ.

Ha så skoj!

Detta var mest som svar på att bussen skulle vara ett krångligt alternativ.
Jag menar endast att det är krångligare att först med bil böka sig i gröten, för att sedan använda kommunaltrafik med byten för att ta sig till en punkt du kan ta dig genom att först parkera tidigare, för att se'n åka snabbare med ett och samma färdsätt till en station närmare målet.

DÅ är det bökigt! Tyckker också att TS ska ta sig med pendel från södra delen av stan. Men om ngn som bor norr om stan läser tråden :)

Inte igenom Solna och speciellt råsudnavägen. Jag bor där, tänker inte ens försöka åka bil under ID konserterna, det kommer bli maniac. Tvåfilig väg som byggs om = 1filig med halvklar rondell och du får inte svänga ned mot arenan. K-A-O-S

Fast det går ju speciella arenabussar vid större evenemang, och dom klarar ju uppenbarligen att ta sig fram?

De går bakvägen och får köra fram till arenan. De vanliga SLbussarna sitter i samma köer som alla andra. Jag kommer alltså inte UT från området eftersom alla rondeller är igenkorkade.

sen komma fram är en definitionsfråga. De glömde nämna att under första året fanns det bara en nedgång till pendeln, beräknad kötid när 50 000 ska igenom en liten nedgång? ca 1 timme från arena till tåg, sträcka 500m.

Jag röstar som tidigare också på Flemingsberg eller Stuvsta! De har billig (gratis?) parkering med många platser och precis intill stationen, och det tar 20 min till Solna direkt med pendeln :)

Det är dock en bit att gå till arenan oavsett vilken station man åker till, men det kan man inte göra så mycket åt.. Väldigt spännande att trängas på trånga bostadsgator tillsammans med 50.000 andra efter ett evenemang.

Många bud! Nu blir det så att jag kör upp, jag planerar ta mig in i smeten i centrala stan och tjejerna får ta sig till solna med pendel - var ska jag droppa av dem?

Många bud! Nu blir det så att jag kör upp, jag planerar ta mig in i smeten i centrala stan och tjejerna får ta sig till solna med pendel - var ska jag droppa av dem?

St Eriksplan? Dvs de kan åka från Karlberg. Tar typ 3 min

:up: Och där kan jag parkera utan att bli utfattig?
Jag har kört ganska väldigt mycket i centrala stockholm och känner mig bekväm med det, men jag har ingen koll på såna saker.

Vet inte vad det kostar exakt men ruinerad bör du inte bli! Finns hyfsat många P-platser runt i Birkastan, du kanske får cirkulera nåt varv men borde inte vara omöjligt!

Liknande trådar

Äldre Om man behöver parkera bilen i närheten av Stockholm central, hur bär man sig åt? Vad finns? Vart? Hur gör man? :nailbiting: Helst inte...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: cambodia
·
Äldre Jag och min sambo funderar på att åka till Stockholm och Gröna Lund nästa helg. Lör- söndag. Nu vill vi ja ett billigt o bra hotell med...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: Javan
·
Äldre Jag ska under en lördag befinna mig i en byggnad på mynttorget i Stockholm och måste parkera min bil någonstans, så nära som möjligt...
Svar
4
· Visningar
1 413
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama