Vår "mörkrädde" ponny.....

C

cillan1

Vi har en underbar ponny som fungerar bra i de flesta lägen. Men vi har ett bekymmer som vi behöver tips på hur vi kan jobba bort.
Det är nämligen så att så fort han blir ensam - dvs han inte har annan häst i sikte (på nära håll) blir han "mörkrädd".... Superläskigt blir det och han gör allt för att komma sig till de andra. Finns det inga andra hästar i närheten blir han jätte stressad. Rider man ut ensam funkar det kanon och det finns inget som stressar/skrämmer honom.:confused:

Som bakgrund är att han stått på ridskola i många år och kanske inte fått tilllit till människor. Vi har inte ägt honom länge.

Det vi gjort är att försöka få honom att vinna tilllit till oss, visa att vi är godtagbara ledare, att vi skämmer bort och gillar honom.
Men vi behöver inspiration och tips av alla kloka här på forumet...........:)

Sv: Vår "mörkrädde" ponny.....

mina hästar är också larviga när man lämnar dom själv! Då tar jag in dom i sina boxar och ger dom hö när jag går ut med min andra! då går jag bara nedanför stallet några meter så får hästen skrika och slå så mkt han vill... efter ett tag så slutar hästen skrika för att han har märkt att det är hopplöst! Då går jag ett varv runt stallet med min andra häst och då funkar det jätte bra så då blir det massor beröm! du kanske har testat det men det funkar Iaf för mig ;) lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 994
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 503
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar