Var med om en konstig sak..

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 68338

Var ute i hagen och pysslade och stod mitt i hagen när jag helt plötsligt märker att hästen går på en volt runt mig. Jag rätar på mig och vänder mig mot hästen. Då börjar han trava långsamt runt mig. Jag smackar lite på honom och han går över till passage. Fortfarande i en jämn volt runt mig. Han ser lugn och harmonisk ut, inte stressad eller så. Jag sätter ut armen i en gest mot honom och han vänder på bakdelen och byter varv. Upprepar samma i andra varvet. Han går lugnt och sansat och rund i formen. "Tuggar" och skummar i munnen.
Efter en stund "prooar" jag på honom och han stannar. Står och tuggar men är mkt uppmärksam på mig med öronen spetsade.
Jag går fram till honom, klappar honom och leder in honom i stallet.

Vad hände egentligen?? Kan han ha varit lösjobbad eller löslongerad tidigare i Spanien?? Jag vet att han är mkt jobbad för handen och att han är väldigt uppmärksam på tex. rösthjälper.

Nån som har nån idé?

Sv: Var med om en konstig sak..

Vad jag vet så jobbar dom iaf sina hästar mkt på lina så det är ju inte helt omöjligt:) Kul att han är så uppmärksam!

Det kan nog mycket väl vara så att han blivit jobbad på det sätter tidigare!
De kommer ju ihåg!

En kompis köpte en pensionerad lippizzanerkorsning för en väldans massa år sedan och det började göra väldigt konstiga saker efter ett tag beroende på hand gester osv och efter mycket forskning visade det sig att han vart cirkushäst i sin ungdom!

Nu är väl inte din häst så gammal iofs, men brukar de arbeta hästar för hand/nh-liknande i spanien?

Eller så kanske han bara.. lekte :D

Glad vaddå?
Ja jag blev också glad, hästen såg glad ut :)

Om det händer igen hoppas jag att jag har kameran med så jag kan filma honom! Kanske ska börja leka lite med honom i hagen. Han verkade gilla det! :)

Kanske det var hästens sätt att ta kontakt med dig? Är det inte ofta så att när vi "vill" minst får vi mest? När du beskriver dina rörelser låter det som att du "talade" hästarnas språk. Det kanske var så enkelt!
Hur som helst låter det underbart. Sug på den karamellen länge:)

Annika

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag fick en intressant fråga här om dagen, som jag insåg var mer komplicerad än vad jag först tänkte på... så nu undrar jag lite över...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 158
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka