Var köper ni köttben och sådant?

Lycanthrope

Trådstartare
Slakteriet vill inte sälja sådant så jag funderar på var man kan köpa.

Kycklingvingar finns ju på affären ganska billigt. Men vill ju ha större köttiga ben också, och inälvor. Har sett att jipotimas har men vet inte om det är så billigt, blir ju en del fraktkostnad också.

Har inte hittat några privata slaktare heller direkt.

Sv: Var köper ni köttben och sådant?

Jag köper hos det lokala slakteriet, har aldrig haft några problem att köpa där.
Menn vissa djuraffärer säljer också köttben har jag sett, har du kollat där?

Vi har precis lämnat in en ko på slakt och det gick absolut inte att få tillbaka annat än lever och hjärta, utöver köttet. Inget slaktavfall och ben :(

Men vi ska köpa ett par får och slakta själva och spara allt, så då kommer vi ha för ett tag iallafall :)

Men ska prova att höra med ett till slakteri också.

Nu köper vi mest märgben som ju är väldigt lätt att få tag på men någon enstaka gång har vi handlat på ett mindre slakteri här i stan också.
Konstigt att de inte vill sälja ben? Vad ska de annars göra med det som blir över?

Vet inte, sälja kanske till foderföretag?

Googlade lite och det verkar som att man behöver tillstånd för att få köpa slaktavfall.

Ute i norrlands vildmark borde det finnas en och annan trevlig ko-bonde som slaktar för eget bruk, de är kanske inte lika kinkiga vad gäller vad man gör med benen.

Annars har ju fler och fler zoo-affärer sånt här numera, har du ringt runt? Bor du långt från Sundsvall/Birsta?

Knepigt egentligen, definiera slaktavfall? Om jag köper ett helt styckat lamm, så får jag ju med allt förutom huvud och klövar. Men om någon skurit loss köttet från benen, då är benen avfall och kan inte säljas separat?
:confused:

60 mil ungefär :D

Ska kolla runt lite i zooaffärer och försöka jaga privata slaktare.
Men snart har vi en del fårkött/ben iallafall.

Kolla hur långt norrut Zooprodukter i Simrishamn AB levererar. De har det allra mesta.

Stora köttiga ben köper jag på ICA. De har stora märgben som är ganska dåligt 'ansade'.
I övrigt så får jag älgben i alla möjliga och omöjliga varianter i samband med älgjakten av jägarna.

Har också försökt köpa via slakteri men fick nej, det är något mer regler och tillstånd osv som gör att det inte är så bara att köpa ens slaktavfall :S

Slakteriet vill inte sälja sådant så jag funderar på var man kan köpa.

Kycklingvingar finns ju på affären ganska billigt. Men vill ju ha större köttiga ben också, och inälvor. Har sett att jipotimas har men vet inte om det är så billigt, blir ju en del fraktkostnad också.

Har inte hittat några privata slaktare heller direkt.

Jag köper lådvis direkt från min KRAV-slaktare en mil härifrån. Men då har jag dels personliga kontakter, och dels gårdsnummer (om det kan påverka)...

Vi har precis lämnat in en ko på slakt och det gick absolut inte att få tillbaka annat än lever och hjärta, utöver köttet. Inget slaktavfall och ben :(

Klart du ska kunna få tillbaka allt i återtag från egeninlämnad kossa! Byt slaktare!

Jaa.. fanns iaf.. Har för mig att vi köpt på Arken i Birsta och även på nått större ställe inne i Sundsvall, som hade både en massa fryst och torkat. Har för mig att det var en våning ner, kanske det var precis norr om Köpmangatan närmast hamnen... Låg en Thai där förut, Sala Thai?

/Taskigt minne, var några år sen..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21