Var kommer katterna ifrån?

Heulwen

Trådstartare
Jag har funderat på en sak; alla våra små tamkatter-var kommer de ifrån? Alltså från vilka regioner i världen och av vilka djur..
De kan väl knappast ha blivit framavlade av tiger/lejon/gepardungar eller liknande? :confused:
De är ju mycket större och kraftigare, och mer riskabelt att fånga lejonungar än vargvalpar som man gjorde när vi började avla fram våra hundar.
Storleksskillnaden är ju enorm! Om man jämför de flesta katter med våra vilda kattdjur så verkar det omöjligt att ha avlat fram så små individer av dessa.
Fast å andra sidan så existerar det ju trots allt chihuahuaor. :D
Men så har väl hundar varit mer av avelsintresse än katter också- det finns ju långtifrån lika många raser av katter som av hundar.

Vore intressant att få lite svar på mina funderingar. :)

Sv: Var kommer katterna ifrån?

Katten är från början ett ökendjur, så jag tror dom flesta kommer från Afrika. Det finns vilda katter, minns dock inte namnet på dom. Finns flera olika, men man antar att tamkatten härstammar från en av dom som ser ut ungefär som en kraftig och stor skogis fast inte med alla färger.

Dom där påsarna i ljumskarna som katter har som kan hänga och slänga endel? Det är från början "vattentankar", samma idé som kamelernas pucklar.

Det latinska namnet på tamkattens förfader är Felis Silvestris, vildkatt. Den finns i flera olika underarter, beroende på vart i världen den lever någonstans. Här i europa (i skottland bl a) har man felis silvestris silvestris.

Den underart som man antar att vår tamkatt härstammar från är dock Felis Silvestris Lybica, en underart som lever i Norra Afrika.

Dock så har jag för mig att man antar att viss inblandning med den europeiska vildkatten har skett i raser som norsk skogkatt, bl a. Men jag vet inte om det stämmer.

Här är bilder på lybica:
image-08.jpg

african_wildcat.jpg

Europeisk:
felis_silvestris__L.jpg

silvestr.jpg

Våran tamkatt felis silvestris catus härstammar troligen (forskare vet inte helt säkert, men gisar) från den afrikanska vildkatten felis silvestris libyca och den asiatiska vildkatten felis silvestris ornata. Skall vi släktforska ännu längre bak så härstammar dessa två vildkatter (samt den europeiska vildkatten, notera att våran tamkatt inte anses härstamma från den europeiska vildkatten) från felis silvestris som fanns över hela Asien, Europa och Afrika för 600 000-900 000 år sedan.

Sedan kan vi gå bakåt och hitta Martelis vildkatt och kollar vi tillräckligt långt bak hittar vi den första "äkta" katten pseudoailurus.

Man får mao gå riktigt långt bak i tiden för att hitta något släktskap mellan våran tamkatt och de stora kattdjuren.

Att den kom från afrika visste jag, men jag hade för mig att den var långhårig. Ja, ja. Även den bästa gör sina misstag :angel:

Alla: Tack för infon! Mycket intressant att få reda på. :)
loveponies: Bilderna var häftiga!

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 878
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saab ?
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCXI

Hund, Katt, Andra Djur