Var kommer bork färgen ifrån?

anhe

Trådstartare
Har sökt men inte riktigt hittat svaret på frågan tidigare. Jag har ett sto som är registrerad som bork (nu har jag hört att dom istället ska registreras som gulbruna framöver). Men vad är en äkta bork? Är anlaget dominant eller inte. Vad krävs för att stoet i sin tur ska lämna borkbebisar?

I hennes fall är pappan bork och mamman mörkbrun. Hon ser ut som en exakt kopia av sin pappa. När hon föddes var hon nästan vit med svarta (högt) ben, svart man och svans. Hon har även ål, men den har bleknat med åren. Ju äldre hon blir desto mörkare "gulaktig" är hon med mörka ringar på kroppen (ser ut som massa "trivselfläckar"). Klipps hon är hon vit under (silverfärgad).

Någon som vet....

Ett gulanlag som bleker grundfärgen. Samma som gör att fux blir isabell. Dominant ja. Ditt stos avkomma har 50 % chans att bli gul, gulbrun eller isabell eller gulsvart beror på hennes övriga anlag och faderns.

Bork är alltså samma sak som gulbrun. Man sa tidigare bork, men har ändrat benämningen för att göra det lättare att se vad det är för färganlag inblandade = brun häst med gulanlag = gulbrun.
(Isabeller borde heta "gulfux" OM man skulle vara konsekvent, men eftersom isabell är ett såpass inarbetat namn så får det heta så även i fortsättningen.)

Ok då förstår jag bättre. Men min häst är ju allt annat än brun i botten av pälsen (vit/silver), men hon kanske är "gulbrun" ändå? Jag tänkte på att hon har ju inget brunt som bleks till gult.

Isabell det är alltså en fux som bleks av, av samma anledning som min blir "gulare" för varje år?

Jag har hört någonstans förresten att borkar ska ha ål samt svart man och svans för att vara äkta, stämmer det eller är man inne på någon black variant då? (Hon ser definitivt inte ut som en fjording)

Nej, blekanlaget bleker inte hästen mer för varje år, som skimmelanlaget gör. Det "bleker" brunt och rött pigment en gång för alla, men biter inte på svart. Det är därför en gulbrun häst har kvar de svarta delarna av sin bruna teckning intakt, men att det bruna är blekare än på en brun häst. En fux med samma blekanlag bleks mycket mer, eftersom de inte har något svart pigment. Och en svart häst med ett blekanlag ser ofta ut som vilken svart häst som helst, eftersom den svarta färgen inte påverkas. Gul-anlaget kan också kombineras med andra färganlag, som exempelvis black. En vitblack häst är en brunblack häst med ett gulanlag.
Vad jag vet finns det inga "äkta" och falska gulbruna, det är klart, en brun häst kan ju vara så ljusbrun att den ser gulbrun ut, men de brukar inte ha samma gula ton i pälsen.
En bork har ofta ål (precis som många ljusbruna hästar), men måste inte ha det, däremot är man och svans alltid svarta. En black häst har en mycket tydligare ål än en brun häst.

Din häst hade säkert varit väldigt ljust brun om den inte haft gulanlaget. Om du tittar på hårstråna så ser du att färgen sitter mest i topparna, så det är därför den blir ljusare när du klipper. Isabeller har likadant.

Det är blacka hästar som har "äkta" ål. Den ål som övriga hästar har är mycket tunnare och inte lika tydlig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står i kö till ett par kennlar. En kull är jag lite nyfiken på vad det kan tänkas bli för färg, och om det går att förutspå? Mamman...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 525
Senast: Monkie
·
Western Hej slänger ut en tråd här efterom jag inte förstår vad min quarter har för färg...?? (även den som ritade konturdiagram mm var osäker...
Svar
5
· Visningar
3 244
Senast: lillaida
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 706
Senast: Heulwen
·
I
Avel Hej! Tänkte att jag kunde få lite hjälp... (vet att silverkedjan är väldigt aktiv på buke... ;) kanske finns fler duktiga färgkännare...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Islandssmurfen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur